Erfafscheiding

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Erfafscheiding

In april heb ik een ander (huur) huis betrokken. Een eindwoning met daartussen een pad van 4m breed. Dat pad wordt gemeenschappelijk gebruikt door mij en de buren die de eindwoning aan de ander kant van het pad hebben. In de tuin daarachter van mijn huis stond een bouwvallige oude garage met asbest erin. De verhuurder heeft die netjes laten afbreken in de eerste maand dat ik het huis huurde. Prima.

De garage stond echter ca 30 cm op het erf van mijn huis.De muur van de garage werd reeds gebruikt als erfafscheiding door de buren m.a.w. zij gebruiken 30 cm van mijn tuin. Na het verwijderen van de garage heeft de verhuurder direct een schutting geplaats op de plaats waar de muur van de garage stond. Ik heb direct - nog voor dat de schutting geplaatst was - duidelijk gemaakt dat die zo niet op de erfafscheiding zou komen. De opzichter had contact met de verhuurde. Reactie van de verhuurder: "daar doen wij niks mee".

Het pad tussen de huizen heeft dus geen schutting maar de tuin erachter (ca 10m) en die schutting staat dus 30 cm ook uit as van het pad.

Kan ik dit nog aanvechten?

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Erfafscheiding

Als je iets huurt heb jij de zeggenschap over dat gehuurde. In casu heb jij dus de zeggenschap over dat stukje grond. Indien iemand anders daar op bouwt, kan jij daar zeker bezwaar tegen maken. Ik zou eerst eens rond de tafel gaan zitten met je buurman. Vervolgens, als dit geen soelaas biedt, eventueel overwegen om een rechtszaak te beginnen. Dit kan voor het kantongerecht wat met zich meebrengt dat je geen advocaat nodig hebt. Maar je moet je bij jezelf te rade gaan of het al die moeite wel waard is.

Berichten: 3

Re: Erfafscheiding

Het is in eerste instantie een zaak tussen jou en de verhuurder. De verhuurder moet zijn contractuele verplichtingen nakomen en jou het afgesproken woongenot bieden. Is hij daartoe om welke reden dan ook niet bereid of is dit niet mogelijk, dan zal in dit geval compensatie voor de hand liggen. Het is dus nog maar zeer de vraag of jij zelfstandig iets tegen de buurman kan ondernemen. Het is waar dat het burenrecht ook tussen huurders kan worden toegepast, maar de huurder kan daarbij niet tegen de wens van de eigenaar (ik neem aan dat de verhuurder dit in dit geval is) ingaan. Je hebt immers een overeenkomst met de verhuurder, maar je hebt zelf geen absoluut recht op het perceel.

Je hebt slechts recht (een relatief recht) op een prestatie van de verhuurder. Het zou wellicht al helpen wanneer je de verhuurder in die zin aanspreekt. Het is verstandig om te beginnen met een brief waarin je duidelijk en stellig aangeeft dat hij (de verhuurder) zijn verplichtingen niet nakomt, evt. met verwijzing naar de desbetreffende passages in de huurovereenkomst. Het is verder van belang dat je aangeeft dat je of het woongenot van het stuk grond wilt, of een compensatie (huurverlaging bijv.). Met betrekking tot die compensatie zullen allerlei normen bestaan, maar over de inhoud daarvan ben ik niet op de hoogte (wellicht een ander op dit forum wel). Procederen lijkt me echt het allerlaatste middel, zeker omdat het niet om erg veel grond gaat. Je moet jezelf inderdaad afvragen of dat het waard is.

Reageer