Makkelijke vraagjes :)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 19

Makkelijke vraagjes :)

Hallo, Ik ben nieuw op dit forum.

Ik ben zeer geintresseerd over alles in het heelal/ruimte.

Ik vroeg mij dus al zeer vroeg af waarom dat dat er in de ruimte geen licht is.

Als je bv fotos ziet die getrokken zijn uit een ruimtecapsule is het heelal zwart.

Ik snapte dus niet hoe dat het komt dat de zon licht geeft, en dat het licht in de ruimte niet zichtbaar is, en als het bij de aarde komt zien we ineens wel licht.

Nu dacht ik, dat ik tog eens het antwoord op die vraag moest vinden, dus heb ik iets bedacht maar weet niet of mijn uitleg klopt.

Het zwarte gedeelte van de ruimte is zwart omdat er geen materie is die het licht kan weerkaatsen? Klopt dit?

Dat een object een kleur heeft hangt af van welke golflengtes het object weerkaatst? Juist?

Hoe kan men dan weten welke objecten welke golflengte weerkaatsen?

-wss domme vragen, maarja... tog bedankt voor de hulp-

En ik zal wss nog wel vragen hebben, want alles wat in mij opkomt en ik geen antwoord op kan vinden moet ik weten xD (autistisch...)

--byebye--

Berichten: 16

Re: Makkelijke vraagjes :)

Het zwarte gedeelte van de ruimte is zwart omdat er geen materie is die het licht kan weerkaatsen? Klopt dit?
Dat is een goede inzicht. Als je naar de ruimte kijkt (dus niet naar een ster), dan kijk je in feite naar een leegte die vrijwel oneindig doorgaat. In de ruimte zijn de afstanden zo groot dat vrijwel alleen direct licht onze planeet raakt, zoals de zon, of een reflectie van de maan. Als je te ver in de ruimte gaat kijken, dan zijn er niet genoeg fotonen(de deeltjes waar licht uit bestaat) die vallen op je retina om een ster te kunnen zien.
Dat een object een kleur heeft hangt af van welke golflengtes het object weerkaatst? Juist?
Het is niet echt weerkaatsen. De fotonen raken het oppervlak van de materie, deze brengt electronen in een hoger niveau, welke distinct zijn, en deze geven weer fotonen uit wanneer ze terugvallen. Omdat de niveaus van de elektronen distinct zijn voor de materialen, geeft niet alles dezelfde frequenties licht uit, en heeft het dus een andere kleur.
Hoe kan men dan weten welke objecten welke golflengte weerkaatsen?
Dit wordt ook wel het foto-elektrisch effect genoemd. Als fotonen een plaat metaal raken, dan zullen een aantal elektronen uit het atoom gegooid en zal zich een kleine spanning vormen tussen de positieve pool en de negatieve pool van de spanningsbron over de twee platen.

Om een lang verhaal kort te maken, dit geeft weer distincte energie-niveaus, welke ook wel de spectrumbanden genoemd worden. Deze spectrum banden vormen samen het lichtspectrum van een bepaald materiaal.

Ik ben niet zo goed in uitleggen, sorry. ;) Hier zijn wat verwijzingen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Photoelectric_effect

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spectrum

Berichten: 19

Re: Makkelijke vraagjes :)

Dennis V. schreef:Dat is een goede inzicht. Als je naar de ruimte kijkt (dus niet naar een ster), dan kijk je in feite naar een leegte die vrijwel oneindig doorgaat. In de ruimte zijn de afstanden zo groot dat vrijwel alleen direct licht onze planeet raakt, zoals de zon, of een reflectie van de maan. Als je te ver in de ruimte gaat kijken, dan zijn er niet genoeg fotonen(de deeltjes waar licht uit bestaat) die vallen op je retina om een ster te kunnen zien.

Het is niet echt weerkaatsen. De fotonen raken het oppervlak van de materie, deze brengt electronen in een hoger niveau, welke distinct zijn, en deze geven weer fotonen uit wanneer ze terugvallen. Omdat de niveaus van de elektronen distinct zijn voor de materialen, geeft niet alles dezelfde frequenties licht uit, en heeft het dus een andere kleur.

Dit wordt ook wel het foto-elektrisch effect genoemd. Als fotonen een plaat metaal raken, dan zullen een aantal elektronen uit het atoom gegooid en zal zich een kleine spanning vormen tussen de positieve pool en de negatieve pool van de spanningsbron over de twee platen.

Om een lang verhaal kort te maken, dit geeft weer distincte energie-niveaus, welke ook wel de spectrumbanden genoemd worden. Deze spectrum banden vormen samen het lichtspectrum van een bepaald materiaal.

Ik ben niet zo goed in uitleggen, sorry. :P Hier zijn wat verwijzingen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Photoelectric_effect

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spectrum
:P Zeer goed uitlegd vond ik, bedankt ;)

Reageer