Totaal onafhankelijk huis

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 142

Totaal onafhankelijk huis

Ik heb een droom dat ik ooit eens een huis kan maken dat volledig onafhankelijk is van de rest. Dat ik in theorie dus zou kunnen overleven in dat huis zonder ooit een energierekening te hoeven betalen of voedsel hoef te kopen. Wanneer je zo'n huis zou kunnen maken zou de wereld heel anders worden.

Nu probeer ik manieren te bedenken om energie en voedsel te maken zonder dat het je al te veel tijd kost. Eerst zat ik te denken aan de ouwe manier van gewoon een tuintje hebben met groenten/fruit en een koe voor het vlees. Dat is echter een vrij dom idee, want niemand wil zoveel tijd kwijt zijn daar aan. Bovendien, als je daar geen tijd aan hoeft te besteden dan houd je meer tijd over voor dingen die het leven waard maken.

Ik heb al een aardig lijstje van dingen die in dat huis energie opwekken, maar ik heb nog geen idee hoe je geautomatiseerd voedsel zou kunnen maken. Het voedsel is namelijk klimaat-gebonden dus als je een keer slecht weer hebt is je "oogst" mislukt en heb je niets te eten. Dus je zou een soort kas moeten hebben in je huis ofzo, maar dat kost volgens mij ontiegelijk veel energie, wat je eigenlijk niet kunt verspillen.

Anyways, om even op het punt te komen, ik zet hier het lijstje neer van manieren om energie en voedsel te maken en ik zou het heel fijn vinden als jullie ook ideeën noemen. Het is niet erg als het een beetje futuristisch is, want het zal nog jaren duren voor ik dit project echt ga proberen te realiseren.

Energie:
  • zonnepanelen
  • windmolens
  • geothermische energie
  • een vloer die energie haalt uit voetstappen (bestaat echt)
  • warmte energie omzetten in stroom, kan volgens mij, handig in de zomer?
  • papier-afval verbranden
  • uit ons rioolwater kun je energie halen mbv bacteriën
  • aangepaste fitnessapparaten zou je volgens mij met zware dynamo's kunnen maken ipv gewichten
  • Uit poep en gft-afval kun je volgens mij gas halen wat je weer kunt verbranden
Voedsel:
  • De buitenlucht kun je laten condenseren en je hebt water
  • Alles wat nat is (rioolwater?) kun je destilleren en daar zijn tegenwoordig al super zuinige apparaten voor
  • Weggegooid eten en gft-afval en poep kun je misschien als mest gebruiken voor nieuwe planten die je laat groeien
Bovenstaande zou allemaal geautomatiseerd kunnen.

Eigenlijk kan bijna alles geautomatiseerd, zelfs als we dat nu nog niet kunnen dan kunnen we dat in de toekomst hoogstwaarschijnlijk wel.

[edit] Ohja, ik ben ook wel geïnteresseerd in hoe je het beste energie opslaat voor een lange termijn (alsin, een half jaar). In de winter kun je namelijk een stuk minder energie maken (minder zon en wind en warmte). Een supergrote accu is niet zo handig denk ik, want accu's lopen toch altijd langzaam leeg? Ik zat dus te denken aan een chemische energiedrager, dus hebben een hoge energiedichtheid en verliezen niet langzaam hun energie. Alleen een chemische energiedrager "opladen" is volgens mij minder efficiënt. Waterstof is aan de ene kant handig omdat je dat weer direct om kunt zetten in elektriciteit zonder tussenstappen. Aan de andere kant is waterstof onhandig aangezien het juist een hele lage energiedichtheid heeft. Hier zou ik ook wel graag discussie over zien.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Totaal onafhankelijk huis

Ja, maar je vraagt hier feitelijk om een totaalontwerp voor een energieneutraal huis. En dat is iets wat niet in een paar alinea's is uit te leggen.

Bovendien denk ik dat je daarvoor veel meer ruimte nodig hebt dan in een normaal rijtjeshuis beschikbaar is.

Dus wel idealistisch, maar ook onpraktisch.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Totaal onafhankelijk huis

Je zult daarvoor niet alleen het huis anders moeten inrichten: gebouwd met de lengte as Oost-West, veel glas op het zuiden, een aarde wal op het noorden, slaapkamers in de kelder, keuken zo hoog mogelijk, etc. Maar je moet het hele dorp anders inrichten, de wegen moeten goed lopen, je wilt niet in de schaduw zitten van de buren bijvoorbeeld.

Daarnaast heb je nog een lap grond nodig om je eten te verbouwen, hoewel... gegeven genoeg energie, water en ruimte is hydrocultuur waarschijnlijk het eenvoudigste om te automatiseren.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 12.262

Re: Totaal onafhankelijk huis

Bovendien, als je daar geen tijd aan hoeft te besteden dan houd je meer tijd over voor dingen die het leven waard maken.


Was dat niet de reden dat we ooit aan de industriele samenleving zijn begonnen, waardoor al die processen veel efficienter verlopen dat wanneer iedereen zelf als bij elkaar zou kneuteren?
Victory through technology

Berichten: 142

Re: Totaal onafhankelijk huis

qrnlk schreef:Je zult daarvoor niet alleen het huis anders moeten inrichten: gebouwd met de lengte as Oost-West, veel glas op het zuiden, een aarde wal op het noorden, slaapkamers in de kelder, keuken zo hoog mogelijk, etc. Maar je moet het hele dorp anders inrichten, de wegen moeten goed lopen, je wilt niet in de schaduw zitten van de buren bijvoorbeeld.

Daarnaast heb je nog een lap grond nodig om je eten te verbouwen, hoewel... gegeven genoeg energie, water en ruimte is hydrocultuur waarschijnlijk het eenvoudigste om te automatiseren.
Waarom keuken zo hoog mogelijk? Het kost toch niet zoveel energie om water en gas rond te pompen in je huis?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Totaal onafhankelijk huis

Waarom keuken zo hoog mogelijk? Het kost toch niet zoveel energie om water en gas rond te pompen in je huis?
Warmte stijgt op. Gemiddel genomen is de keuken de warmste kamer van het huis. Slaapkamers daarintegen zijn meestal de koelste kamers. Door de koelste kamers onder en de wamste kamer hoog te bouwen kan men gebruik maken van de natuurlijke circulatie en bespaard zo veel kosten.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 142

Re: Totaal onafhankelijk huis

Warmte stijgt op. Gemiddel genomen is de keuken de warmste kamer van het huis. Slaapkamers daarintegen zijn meestal de koelste kamers. Door de koelste kamers onder en de wamste kamer hoog te bouwen kan men gebruik maken van de natuurlijke circulatie en bespaard zo veel kosten.
Da's een goeie. :P

Maaruh, wat voor groenten/fruit kun je allemaal verbouwen met een hydrocultuur eigenlijk?

[edit]zucht... waarom kan ik nou mijn eerste post niet meer wijzigen? ;)

Berichten: 142

Re: Totaal onafhankelijk huis

vindt niemand dit een interessant onderwerp om over na te denken?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Totaal onafhankelijk huis

Ik denk dat er wel mensen zijn die het interessant vinden om over na te denken, maar niet geïnteresseerd zijn om in zo'n huis te wonen. Het kost nl. nogal wat tijd en inspanning om zo'n huis te laten "werken". Tijd die mensen liever aan wat anders besteden.

Verder is er al over nagedacht, want in de plaatselijke bibliotheek heb ik er wel boeken over gezien.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Totaal onafhankelijk huis

Maaruh, wat voor groenten/fruit kun je allemaal verbouwen met een hydrocultuur eigenlijk?
Alle. (vrijwel alles, hooguit moet je de gewassen een beetje tweaken tot een ras dat beter overweg kan met hydrocultuur of wellicht minder resources verbruikt voor dezelfde of grotere opbrengst. Planten zijn vrij flexibel als je er eenmaal mee aan de gang gaat.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Totaal onafhankelijk huis

vindt niemand dit een interessant onderwerp om over na te denken?
Mijn probleem is dat ik al JAREN over dit onderwerp nadenk en tot nu toe eigenlijk geen echt werkbare oplossing heb gevonden zonder een dramatische verandering in verschillende beleidsdomeinen.

Je hebt gewoon meer oppervlakte nodig en geen hoogbouw.... samen betekend dit dat je de bevolking zeer dun bevolkt moet verdelen over de beschikbare ruimte (je dichtste buren wonen op minimaal 5 km afstand). Een volledig gedecentraliseerd en gedistribueerd energie, communicatie en controle&commando systeem (aka overheid).
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 142

Re: Totaal onafhankelijk huis

Ik denk dat er wel mensen zijn die het interessant vinden om over na te denken, maar niet geïnteresseerd zijn om in zo'n huis te wonen. Het kost nl. nogal wat tijd en inspanning om zo'n huis te laten "werken". Tijd die mensen liever aan wat anders besteden.
Dat snap ik niet. Het huis zou juist zo gemaakt moeten zijn dat het automatisch zijn eigen energie maakt, de bewoner hoeft niets te doen. Alleen de bouwers hebben er veel werk aan..
Verder is er al over nagedacht, want in de plaatselijke bibliotheek heb ik er wel boeken over gezien.
interessant, ga ik eens naar kijken.

Zou je titels of trefwoorden weten waar ik naar kan zoeken?
Alle. (vrijwel alles, hooguit moet je de gewassen een beetje tweaken tot een ras dat beter overweg kan met hydrocultuur of wellicht minder resources verbruikt voor dezelfde of grotere opbrengst. Planten zijn vrij flexibel als je er eenmaal mee aan de gang gaat.
echt waar? :P Dus bananen zouden onderwater kunnen groeien? ;)

Cool! :P
(je dichtste buren wonen op minimaal 5 km afstand).
Ik vind eigenlijk al dat de wereld inderdaad zwaar overbevolkt is en dat we daar iets aan zouden moeten doen. Maaruh..., 5 kilometer? Is dat niet een beetje overdreven? Je hebt maar enkele meters nodig om te zorgen dat je niet in de schaduw staat en de eventuele windmolens hebben toch niet zo'n erg effect dat je buren binnen 5 kilometer daar last van hebben?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Totaal onafhankelijk huis

Evert schreef:echt waar? :P Dus bananen zouden onderwater kunnen groeien? ;)

Cool! :P
Erh... bij hydrocultuur zitten alleen de wortels in het water (en meestal is iets dat veel lijkt op steenwol). Omdat er genoeg voeding in het water zit hoeft de plant niet zo veel wortels te groeien. De plant op zich zit dus niet onderwater.
Ik vind eigenlijk al dat de wereld inderdaad zwaar overbevolkt is
Dat valt best mee. Het probleem is vooral dat we allemaal bovenop elkaar willen zitten. Maar in werkelijkheid valt het best mee. Zie
en dat we daar iets aan zouden moeten doen. Maaruh..., 5 kilometer? Is dat niet een beetje overdreven? Je hebt maar enkele meters nodig om te zorgen dat je niet in de schaduw staat en de eventuele windmolens hebben toch niet zo'n erg effect dat je buren binnen 5 kilometer daar last van hebben?
Tja... je hebt redelijk wat ruimte nodig: je hebt niets aan een klein stukje omdat je grond dan uitgeput raakt.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Totaal onafhankelijk huis

Dat snap ik niet. Het huis zou juist zo gemaakt moeten zijn dat het automatisch zijn eigen energie maakt, de bewoner hoeft niets te doen.
Denk je niet dat er service gedaan moet worden aan al die apparatuur? En die plantjes, daar moet toch ook regelmatig iemand naar kijken.
Zou je titels of trefwoorden weten waar ik naar kan zoeken?
Titels weet ik niet zo. Als trefwoorden zou je energie en milieu kunnen gebruiken.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Totaal onafhankelijk huis

Mmm. Je wilt alles automatiseren?

Omvat dit ook het onderhoud aan de automaten? Incl. het onderhoudssysteem. Incl het bouw en verbouw systeem waarschijnlijk? Zet een groot krat neer, zet het aan, het pakt zichzelf uit en bouw alles wat het nodig heeft en drie maanden later heb je een mooi totaal onafhankelijk huis met de eerste (beperkte) oogst beschikbaar....

Want dan zul je waarschijnlijk pas verder komen zodra we een redelijke beheersing van nano tech of bio tech hebben (op het niveau dat we nieuwe vormen van leven kunnen ontwerpen).
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer