Springen naar inhoud

[fysica] rendement en vermogen.

• Log in om te kunnen reageren

CharLotte15

CharLotte15

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2009 - 11:37

Hey, ik moet voor school een vakantiewerk maken voor Fysica. Ik heb alles kunnen maken buiten de vraag over gemiddeld vermogen en rendement. Ik moet dus het vermogen en rendement weten van een thermische centrale, waterkrachtcentrale,zonne-energie,windenergie,geometrische energie en getijdenenergie,ook kernfusie en kernfissie.
Dit heb ik al gevonden:
Rendement bij termische centrales: ongeveer 40%
Waterkrachtcentrale:Rendement =75 tot 85%.
P=100 MW.
Voor de rest vind ik niet veel,alleen vl verschillende getallen dus weet nooit wat juist is en wat niet.
Kan iemand mij helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 juli 2009 - 13:48

De vermogens van thermische centrales kunnen sterk uiteenlopen. Maar meestal zijn ze enkele honderden MW per stuk. B.v. de kolencentrale in Borssele is 350MW (ongeveer). De kerncentrale die ernaast staat is 500MW. En daar in de buurt is kortgeleden de Sloecentrale in gebruik genomen, 2 machines van elk 400MW.
Maar er bestaan ook centrales van 1000mW per machine.

Ook bij windenergie zie je verschillen. De trend is dat windmolens steeds groter worden. Aanvanklijk begonnen met 50 of 100kW per molen zie je tegenwoordig al veel molens van 1 2 MW.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2009 - 17:30

de gewone thermische centrales hebben een rendement van ergens in de 30%. Dit jaar is er voor de eerste keer n gemaakt die een rendement van 50% haalde. automotoren (die ook thermische machines zijn, maar dus geen centrale) halen zelfs geen 30%

CharLotte15

CharLotte15

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2009 - 11:20

Ok,mercikes voor de uitleg.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44835 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juli 2009 - 16:03

Engels googlen?

http://en.wikipedia....mal_electricity

The thermal efficiency of geothermal electric plants is low because geothermal fluids are at a low temperature compared to steam from boilers. By the laws of thermodynamics this low temperature limits the efficiency of heat engines in extracting useful energy during the generation of electricity. Exhaust heat is wasted, unless it can be used directly and locally, for example in greenhouses, timber mills, and district heating. The efficiency of the system does not affect operational costs as it would for a coal or other fossil fuel plant, but it does factor into the viability of the plant. In order to produce more energy than the pumps consume, electricity generation requires high temperature geothermal fields and specialized heat cycles:

Dry steam plants are the simplest and oldest design. They directly use geothermal steam of 150C or more to turn turbines.[2]
Flash steam plants pull deep, high-pressure hot water into lower-pressure tanks and use the resulting flashed steam to drive turbines. They require fluid temperatures of at least 180C, usually more. This is the most common type of plant in operation today.[3]
Binary cycle power plants are the most recent development, and can accept fluid temperatures as low as 57C.[4] The moderately hot geothermal water is passed by a secondary fluid with a much lower boiling point than water. This causes the secondary fluid to flash to vapor, which then drives the turbines. This is the most common type of geothermal electricity plant being built today.[5] Both Organic Rankine and Kalina cycles are used. The thermal efficiency is typically about 10%.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures