overkoken melk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 740

overkoken melk

Een vraagje waarom kookt melk niet zo vlug over in de microgolf (magnetron voor de Nederlanders) als er een lepeltje in zit?

Zelf al meerdere keren gehad dat ik lepeltje vergeet en melk kookt over na 3 minuten, doe ik er een lepeltje in dan kookt hij niet over ook al zit de melk er langer in...

waarom o waarom?

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: overkoken melk

nu dat we toch over microgolven bezig zijn, wat gebeurt er nu precies als je metaal in de microgolf zet? Waarom mag dit niet?

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: overkoken melk

Ik vroeg het me bij het vorige bericht al af. :wink: Is het een metalen lepeltje? Metaal gaat ontzettend knetteren!! Het is volgens mij zelfs zo dat als je twee metalen dingen tegenmekaar aan zou leggen je ze aan mekaar vast "last."

Waarom het nietzo snel kookt,......... 'k heb geen idee.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: overkoken melk

nee porselijnen lepeltje, Weet je trouwens wat er precies gebeurt?

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: overkoken melk

ik heb al meermaals per ongeluk mijn lepeltje in mijn soep gelaten toen ik deze aan het opwarmen was, maar (gelukkig) nog nooit iets meegemaakt daarmee. Mijn moeder zei wel dat het niet mocht, omdat er delen van het metaal in de soep of iets anders overgaan. Geen idee of dat wel klopt

Berichten: 100

Re: overkoken melk

Als je er een lepeltje inzet kan zich geen velletje vormen op de melk.

Het principe van melk die overkookt berust namelijk op het feit dat de dampen onder het velletje blijven waardoor ze niet kunnen ontsnappen, waardoor het natuurlijk overkookt.

volgens mij hoor :shock:
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: overkoken melk

de magnetron zend straling uit met precies díe golflengte die watermoleculen laat vibreren, en dus warmte zullen ontwikkelen.

Metaal zal gaan vonken in de microgolven omdat de golven electronen zullen vrijbotsen, denk ik. Metaal laat namelijk microgolven niet door, maar weerkaatst ze.

Het is zelf zo dat wanneer je staaldraad, van die staalwol, heel fijn en dun weet je wel, in de magnetron zet dit geheel in de fik zal vliegen.

Metalen voorwerpen hebben soms een zodanige vorm dat ze de magnetronstraling als een holle spiegel weerkaatsen naar één punt. Het kan dan voorkomen dat bijna het hele vermogen van de magnetron wordt geconcentreerd in een klein volume. Dat leidt tot zeer sterke plaatselijke verhitting of de vorming van vonken.
may the force be with you

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: overkoken melk

door een lepeltje in de melk te zetten, zal je de oppervlakte doorbreken en kan zich geen vliesje vormen. 8)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: overkoken melk

Over het concentreren van vermogen op 1 punt: er zijn vrij veel voorbeelden op het web te vinden (ook foto's) van mensen die in de magnetron "bolbliksems" (over deze bliksems valt nog wel wat te twisten) hebben gecreeerd. Dit door een metalen puntvormig object (volgens mij hadden de afmetingen iets te maken met de golflengte van de magnetronstraling) in de magnetron te plaatsen. Dit had grote blauwe bollen tot gevolg. Zou dit echt zijn?
aha!

Berichten: 100

Re: overkoken melk

door een lepeltje in de melk te zetten, zal je de oppervlakte doorbreken en kan zich geen vliesje vormen. 8)
Ja, dat zei ik ook meteen, maar toen kreeg ik met iemand een discussie erover en diegene zei dat het lepeltje de warmte zou geleiden waardoor het minder snel overkookt.

Ik was (ben) het daar totaal niet mee eens.

Maar toen dacht ik "om het lepeltje kan ook gewoon heel makkelijk een velletje vormen" dan zou het alsnog snel overkoken ????

Kan je me verder helpen ??
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: overkoken melk

Heb nog ff wat op het net gezocht:

I left a spoon in my food and I put it in the microwave by accident. Is it dangerous to eat the food after it was put into the microwave with a metal object. Does it have any radiation? Could it cause cancer? - SK, Santa Monica, California

The spoon will have essentially no effect at all on the food. Metal left in the microwave oven during cooking will only cause trouble if (a) it is very thin or (b) it has sharp edges or points. The microwaves push electric charges back and forth in metal, so if the metal is too thin, it will heat up like the filament of a light bulb and may cause a fire. And if the metal has sharp edges or points, charges may accumulate on those sharp spots and then leap into space as a spark. But because your spoon was thick and had rounded edges, the charges that flowed through it during cooking didn't have any bad effects on the spoon: no heating and no sparks.

As far as the food is concerned, the presence of the spoon redirected the microwaves somewhat, but probably without causing any noticeable changes in how the food cooked. There is certainly no residual radiation of any sort and the food is no more likely to cause cancer after being cooked with metal around than had there been no spoon with it. In general, leaving a spoon in a cup of coffee or bowl of oatmeal isn't going to cause any trouble at all. I do it all the time. In fact, having a metal spoon in the liquid may reduce the likelihood of superheating the liquid, a dangerous phenomenon that occurs frequently in microwave cooking. Superheated liquids boil violently when you disturb them and can cause serious injuries as a result.

Leuke plaatjes trouwens erbij:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gevonden op:

http://home.howstuffworks.com/index.htm
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: overkoken melk

van die super heating dat klopt eigenlijk want als ik bv mijn water teveel 'kook' is het gewoon mega warm maar als ik er dan een thee zakje in steek bruist het. Wel een leuk effect.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: overkoken melk

Wouter_Masselink schreef:door een lepeltje in de melk te zetten, zal je de oppervlakte doorbreken en kan zich geen vliesje vormen. 8)
Ja, dat zei ik ook meteen, maar toen kreeg ik met iemand een discussie erover en diegene zei dat het lepeltje de warmte zou geleiden waardoor het minder snel overkookt.

Ik was (ben) het daar totaal niet mee eens.

Maar toen dacht ik "om het lepeltje kan ook gewoon heel makkelijk een velletje vormen" dan zou het alsnog snel overkoken ????

Kan je me verder helpen ??
ik had iets gehoord dat het met het doorbreken van de oppervlaktespanning te maken had, maar dat weet ik ook niet helemaal zeker.
"Meep meep meep." Beaker

Re: overkoken melk

Ik denk dat het waar is dat het komt door het vliesje en de warme dampen,maar dats soms het lepeltje een schok geeft :shock: ZZING!!!

Reageer