Psychedelica en synesthesie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Psychedelica en synesthesie

Hallo allen,

Ik ben de laatste tijd wetenschappelijke artikelen aan het lezen over psychedelica en de effecten daarvan op het menselijk brein.

Nu las ik dat bijvoorbeeld paddo's of LSD konden zorgen voor synethesie. Dat houdt in dat je bijvoorbeeld geluiden ervaart als kleuren (kleurensynesthesie). De impulsen worden dan 'verkeerd' omgezet in de hersenen.

Ik vroeg mij af wat jullie over het volgende zouden denken:

Wat nou als een blind persoon, die al vanaf zijn geboorte blind is, psychedelica zou nemen. Zou hij dan ook synethesie kunnen ervaren (dus voor het eerst in zijn leven kleuren kunnen zien). Of is dit iets dat sowieso getriggerd moet worden voordat kleurensynethesie überhaupt kan optreden.

Ik heb gelezen over mensen die tijdens psychedelische trips zelfs kleuren zagen die nog nooit iemand heeft gezien. Tenminste, dat dachten ze, omdat zij die kleuren nooit hadden gezien.

Als dat echt zo is, dan lijkt het mij dat vanaf de geboorte blinde mensen ook synesthesie kunnen ervaren.

Op zich zouden psychedelica wel een troost kunnen zijn voor mensen die pas op latere leeftijd blind zijn geworden. Aangezien ze dan weer van kleuren kunnen genieten. Maar goed dat bedacht ik me nu even.

Let me know what you think..

Reageer