Springen naar inhoud

Zonnecollector verbeteren

• Log in om te kunnen reageren

eigen houtje

eigen houtje

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2009 - 19:58

Zonnecollectors worden gebruikt om door zonlicht water te verwarmen. meestal is dat een z.g.n. vlakke plaat collector, maar tegenwoordig is er een nieuw type dat gebruik maakt van zogenaamde heatpipes. Hoog rendement door efficient wamtetransport door gebruikmaking van verdamping en condensatie warmte en de goede isolerende werking van vacuum. Maar wat ik niet begrijp is waarom daar geen reflectoren achter zitten.
Ze zijn te koop, heel duur, tien of twintig van die buizen vlak naast elkaar, maar als er achter zo'n collectorbuis een liefst ook nog parabolische reflector (spiegel) zou zitten van zeg tien keer zo breed, die het zonlicht van een tien keer zo breed oppervlak op die buis richt dan had je maar een of twee dure heatpipes nodig. Het zal toch niet zo zijn dat ze liever dure vacuumbuizen verkopen dan goedkope reflectors? Aan de andere kant kan ik mij niet voorstellen dat niemand daar nog aan gedacht heeft. Weet iemand hier iets van?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 juli 2009 - 21:08

Het nadeel van een reflector is natuurlijk dat het licht weer terug de ruimte in straalt.

Ik meen toch dat ze zonnecollectoren, dus de gewone kopere-buis variant in een lege bak zetten, met de onderkant zwart en dan de bovenkant afgedekt met een glas plaat. Op deze manier verwarmt de zon de zwarte onderkant die de ruimte opwarmt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures