Springen naar inhoud

[wiskunde] evenwichtslijn en amplitude

• Log in om te kunnen reageren

aber

aber

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2009 - 10:23

Klopt dit:

evenwichtslijn (evenwichtsstand): rechte f(x)=y=d die de grafiek van de functie horizontaal middendoor snijdt.
Er liggen evenveel beeldwaarden onder de evenwichtslijn als boven de evenwichtslijn. d is dan
de gemiddelde waarde van de functie over 1 cyclus.

amplitude |a|: maximale verticale afstand tussen de grafiek van de functie en de evenwichtslijn
van de functie f(x)=y=d. Dus de amplitude komt overeen met de afstand tussen de evenwichtslijn
en een absoluut extremum, wat overeenkomt met de verticale uitrekkingsfactor. De amplitude is
enkel gedefinieerd bij sinusfunctie en cosinusfunctie.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juli 2009 - 19:45

Dat zou kunnen, dit zijn definities: die "kies" je. Van evenwichtslijn had ik in deze context nog niet gehoord en ik vind de definitie nogal raar geformuleerd, maar als het er zo staat... Of is dit je interpretatie? Zo ja, wat is dan de definitie?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

aber

aber

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2009 - 21:13

evenwichtslijn is mijn interpretatie, bij evenwichtslijn staat er gewoon "dat de beeldwaarden van functie daarrond schommelen"

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juli 2009 - 22:03

Dat is geen erg precieze definitie, lijkt me...

aber

aber

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2009 - 11:41

Wat is dan de gangbare definite van evenwichtslijn? Ik vind enkel vage omschrijvingen van dat begrip

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juli 2009 - 12:15

Geen idee, zoals ik al heb ik dat in deze context nog niet gebruikt gezien; misschien typisch Nederlands. Voor een sinusoÔde y = a.sin(bx+c)+d lijkt me dat de lijn y=d, maar voor willekeurige functies...? Neem hier maar eens een kijkje.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2460 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2009 - 12:58

Stel f is een sinusfunctie, gedefinieerd door f(x) = b+asin c(x-d), dan is |a| de amplitude en stelt de lijn y = b de evenwichtstand of evenwichtslijn voor. Voor de standaardfunctie sin x is y = 0 (de x-as) de evenwichtslijn.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures