Boutberekening met voorspanning

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Boutberekening met voorspanning

Wie kan mij helpen met het maken van een boutberekening met voorspanning?

het gaat om het volgende: hoe bereken ik de spanning in de bout als ik een trekkracht heb? kan ik de kracht delen door het oppervlak van de bout dmv (spanning=F/A) met A=pi.D^2/4 ? of moet ik spanningsdoorsnede-formule gebruiken(klemkracht,zetgedrag zoals in de formule (8.36) in het boek Roloff/Matek (2e druk) staat aangegeven?) In dat geval wil ik weten hoe ik de rek in de ingeklemde plaatdelen kan berekenen (moet ik hiervoor enkel het oppervlak onder de boutkop gebruiken?)

Overigens gaat het om een stoel die in een trein op de vloer wordt gefixeerd door 4 bouten, die klemmen 2 platen van beide 6 mm dik. De hart op hart afstand van de bouten is 280 mm.

Het gaat er om te berekenen of de stoel goed vastzit als de trein met 5g in longitudinaalrichting (rijrichting) en 1 g in transversaalrichting(dwars op de rijrichting) en 3g in hoogterichting van snelheid veranderd (botsing)

Wat ik gedaan heb, is de kracht-en momentvergelijkingen oplossen, hieruit volgt de gesommeerde trekkracht in hoogterichting en een dwarskracht die ik volgens pythagoras in het grondvlak heb berekend.

de gesommeerde trekkracht die ik heb berekend bedraagt ongeveer 20.5 Kn maar moet ik nu de voorspankracht hier van afhalen ?

ben ik op de goede weg of moet ik andere formules gebruiken ?

Reageer