Proefvlucht naar mars afgerond

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Proefvlucht naar mars afgerond

Afbeelding


Twee Europeanen en vier Russen hebben vanaf eind maart 105 dagen in absolute isolatie doorgebracht in een namaakcapsule in het Instituut voor Biomedische Problemen in Moskou.


Lees meer ... Volkskrant


Lees meer ... ESA
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 25

Re: Proefvlucht naar mars afgerond

Ik vindt dit altijd een beetje misleidende experimenten. Op een echte vlucht, (die overigens veel langer duurt) speelt een grote psychologische factor mee: het idee dat je ECHT niet uit kan stappen de komende maanden. Dat is een angstgevoel dat je in een experiment als deze niet hebt. Breekt de pleuris uit dan openen ze simpelweg de deur. Stel je zelf eens voor, 5 maand in een hok in Rusland of 5 maand in een echte ruimtecapsule op weg naar Mars. Ik zou me knap ongemakkelijk voelen daar.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Proefvlucht naar mars afgerond

Ja dat is inderdaad niet hetzelfde als echt in isolement bevinden. Goed, iemand die zelfs de suggestie van een ruimtereis niet aan kan wordt er op deze wijze natuurlijk uitgepikt, maar iemand met een fobie voor kleine ruimtes of isolement zal vast niet snel besluiten astronaut te worden. Dit lijkt me eerder een praktische oefening dan een psychologische..

Berichten: 25

Re: Proefvlucht naar mars afgerond

ja dat zal ongetwijfeld, maar ik denk dat op dusdanig lange en riskante reizen de psychologische factor een grotere rol gaat spelen dan de praktische. Al is het alleen maar omdat deze direct met elkaar verbonden zijn. Ik bedoel, een praktisch probleem dat elke dag terugkeert (je kan niet schijten zonder dat je mede-astronauten je luid en duidelijk horen) gaat op den duur over in een psychologisch probleem... je wilt alleen nog maar schijten als de anderen ergens anders bezig zijn waar ze je niet horen om maar iets te noemen. Als vervolgens eentje plotseling vlak naast het toilet een proef gaat doen, kan dat frustratie opwekken. Let op, dit is een beetje een cru voorbeeld maar wel eentje die iedereen begrijpt lijkt me.

Reageer