[elektrotechniek] metalen en warmte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[elektrotechniek] metalen en warmte

Hallo,

Ik ben Roy en doe de opleiding: middenkader functionaris computer interface techniek.

Mijn vraag heeft echter geen directe betrekking tot een school opdracht. het is slechts een eigen experiment.

Mijn vraag:

Klopt het dat wanneer je 2 metalen tegen elkaar houd ( verschillende bv. koper en staal ) je tussen beide een spanning verschil krijgt? en wanneer je dan de ene ten opzichte van de ander warmer of kouder maakt, dat het spanning verschil dan groter wordt? Er is een keer over gesproken op school, maar ik kan me niet meer herinneren hoe het exact zat. Het kwam volgens mij doordat het ene metaal edeler was dan het andere, en meer elektronen bevat? Corrigeer mij als ik het fout heb. En wordt dit spanning verschil ook groter naarmate het oppervlakte van deze metalen groter wordt?

En wat als je beide metalen in de vorm van een kegel maakt, en ze met de punt op elkaar zet?

Het gaat mij er hier niet om, om zoveel mogelijk voltage te krijgen. maar ik wil graag weten wat de beste manier van deze theorie is en hoe je ze het beste tegen elkaar kunt bevestigen (of moet er ruimte tussen blijven?).

mocht iemand hier uitleg over hebben, of een link die verwijst naar een lap tekst. alles is welkom.

b.v.d.

Roy

Ps. nog een heel klein vraagje wat hier geen betrekking tot heeft: na hoeveel meter / cm onder de grond is de temperatuur stabiel? (80cm?????) of is dat onzin?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektrotechniek] metalen en warmte

En wordt dit spanning verschil ook groter naarmate het oppervlakte van deze metalen groter wordt?
Ne, het spanningsverschil wordt uitsluitend bepaald door de metaalsoorten en de temperatuur. De oppervlakte waarmee ze tegen elkaar liggen doet er niks toe.

Berichten: 1.379

Re: [elektrotechniek] metalen en warmte

Je vraag betreft thermoelectriciteit. Een cirkelvormige metalen geleider waarvan het linker deel bijv. uit zink bestaat en het rechter deel uit koper geleidt geen kringstroom door de cirkel. Want dan zou je een perpetuum mobile hebben en dat kan niet.

Maar als je een temperatuurverschil handhaaft tussen de beide Cu-Zn kontakten krijg je wel een kringstroom. Deze kringstroom verkleint het temperatuurverschil tussen beide kontakten. Je moet dus blijven koelen en verwarmen om de sterkte van deze kringstroom konstant te houden.

Wat betreft de temperatuur in de grond moet je een onderscheid maken tussen dagelijkse en jaarlijkse variaties. De dagelijkse variaties dringen door tot een diepte van ongeveer 50 cm. Maar de jaarlijkse variaties kunnen tot een diepte van ongeveer 10 meter in de bodem doordringen.

Je kunt dit berekenen met behulp van het begrip warmtestroomdichtheid. Deze is, evenals de temperatuur, een sinusfunctie van de tijd. Er is echter wel een faseverschil. Op een bepaalde diepte is de fase van de warmtestroomdichtheid steeds een bedrag pi/4 voor in fase op de temperatuurvariatie.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 12

Re: [elektrotechniek] metalen en warmte

Hey

Bedankt voor de uitleg. Ik wist inderdaad dat het noodzakelijk is om steeds te blijven koelen en verwarmen.

Is het trouwens wel zo, dat wanneer de massa van de metalen groter wordt, je steeds meer "vermogen" kunt krijgen uit het spanning verschil wat je hebt.? (indien je er een weerstand tussen beide metalen zou bevestigen.)

En het was dus niet noodzakelijk dat de oppervlaktes (van de metalen) die elkaar raken zo groot mogelijk is?

ook dit i.v.m. minder of meer vermogen?

Verder mag ik aannemen dat het temperatuur verschil tussen aardoppervlak en 1meter diepte. bij 30 graden Celsius (aan het oppervlak), toch wel een redelijk verschil maakt.

roy

Berichten: 171

Re: [elektrotechniek] metalen en warmte

Zoek anders een op thermokoppel of thermocouple. Daar is waar ik het principe van ken.

Berichten: 12

Re: [elektrotechniek] metalen en warmte

Thermokoppel ! nu weet ik het weer.

Staat volgens mij een hoofdstuk van in 1 van mijn boeken. Bedankt in elk geval

Berichten: 1.379

Re: [elektrotechniek] metalen en warmte

Cheetahrunout,

Als je meer materiaal neemt en meerdere thermocellen parallel schakelt kun je er zeker meer vermogen uithalen.Maar je moet wel het temperatuurverschil tussen de beide metaal/metaal kontakten handhaven. De warmtehuishouding van je systeem wordt moeilijker bij een grote hoeveelheid materiaal. Denk hierbij ook aan de kosten. Warmte en koude kosten allebei geld. Je moet beide eigenlijk duurzaam en gratis aan de natuur kunnen onttrekken. Evenals het luchtdrukverschil tussen de voorkant en de achterkant van een windmolen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 12

Re: [elektrotechniek] metalen en warmte

Hier heb ik inderdaad over nagedacht. Daarvoor moest ik weten hoe ver je moest gaan voor een stabiele grond temperatuur. Wanneer je nu de temperatuur van de zon neemt in een warm land. en je stopt het ene metaal in de grond in de buurt van een rivier (deze koelt dus de grond aanzienlijk) en je laat het andere metaal in de warme zon bakken.

zou het dan niet mogelijk zijn om op deze manier energie op te wekken?

Berichten: 1.379

Re: [elektrotechniek] metalen en warmte

Ja, maar de vraag blijft toch hoeveel energie het oplevert. Er zijn meerdere mogelijkheden om een temperatuurverschil om te zetten in electrische energie, bijvoorbeeld via een stoommachine of een heteluchtmotor. Wat zou het voordeel van de thermocel kunnen zijn? En zit je daarbij ook met de beperking van de Carnotcyclus zoals bij stoom en hete lucht?

Als dat zo is heb je een groot temperatuurverschil nodig om nog een beetje rendabel te kunnen werken.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer