Slanglengte op haspel bepalen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 10

Slanglengte op haspel bepalen

Beste allemaal,

Voor een opdracht moet ik een universeel haspel ontwikkelen. Uit de praktijk weet ik hoeveel meter slang er op een bepaald type haspel past. Nu wil ik dit alleen ook theoretisch onderbouwen. Ik ben een aardig eind gekomen maar het is nog niet geheel vergelijkbaar met de praktijk (zie bijlage). Voor een bepaald type haspel kom ik theoretisch op 128,9m. in de praktijk blijkt er echter maar 100m. op zo'n zelfde haspel te kunnen. Bovendien heb je in de praktijk nog eens dat de slangen in elkaar gaan liggen bij het oprollen. In theorie bereken ik nu alleen de lengte als de slangen precies boven op elkaar komen te liggen. Als je de slang in de praktijk zo zal oprollen, kan er dus nog minder op. Het verschil praktijk - theorie wordt dan nog groter.

Zie ik iets over het hoofd, of moet je voor deze berekening standaard van een bepaalde correctiefactor uitgaan?
Bijlagen
Slanglengte_op_een_haspel.xls
(31 KiB) 963 keer gedownload

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Slanglengte op haspel bepalen

theoretisch op 128,9m. in de praktijk blijkt er echter maar 100m.
11 slangen breed

7 slangen dik

gemiddelde diameter wikkeling 550 mm

11 x 7 x 0,55 x ;) = 133 m.

Met je berekening is dus niks mis in mijn ogen.

De ervaring leert wel dat als je niet netjes systematisch ophaspelt, dat het dan gruwelijk mis kan gaan. Dan kom je heel gauw ruimte tekort. Ruimte tekort komen door netjes ophaspelen (nog minder slang op de haspel zoals je zegt) komt mij niet bekend voor. :P En ik heb toch letterlijk honderden keren allerlei soorten slangen en kabels op haspels gewonden in mijn leven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer