Elektriciteit en magnetisme

Moderator: physicalattraction

Berichten: 37

Elektriciteit en magnetisme

Ik zoek een methode of een (goedkoop) apparaat waarmee ik via het 1 fasen net een 3 fasen kan genereren.

Ik heb al geinformeerd naar draaistroom motoren,maar die geven problemen als je ze als generator wilt gebruiken.(laag vermogen,geen spanning)

Weet iemand hoe je drie fasen kunt genereren? ;)
Ik wil meer weten van de elektrotechniek en electronica.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteit en magnetisme

Een kortsluitankermotor kan wel energie produceren, maar alleen als die verbonden is met een reeds spanningvoerend draaistroomnet.

De meest voor de hand liggende methode is gebruik maken van een synchrone draaistroommachine, dus net als in een elektrische centrale, maar dan een slagje kleiner.

Berichten: 388

Re: Elektriciteit en magnetisme

Er zijn verschillende opties voor handen, het zal een beetje liggen aan de kostprijs en het nodige vermogen.

Je zou een frequentieomvormer kunnen gebruiken. De driefase gelijkrichter sloop je er uit en vervang je door een enkelfasige gelijkrichter. Wel opletten dat je je DC bus op de juiste spanning houdt.

Je kan een asynchrone driefase generator kunnen gebruiken waar je enkele condensatoren op zet zodat hij wel op spanning kan komen (vereiste reactie energie bij het opstarten). Deze generator drijf je aan met een asynchrone enkelfase motor of desnoods met een universeelmotor bij zeer kleine vermogens.

Je gebruikt een synchrone driefase generator waarbij de bekrachtiging kan gevoed worden uit het enkelfasig net. De generator drijf je aan zoals hierboven.

Er zijn mogelijk ook nog oplossingen in de omgekeerde richting (dus om je driefase apparaat op een enkelfasig net te laten werken) als je even meedeelt wat de toepassing is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteit en magnetisme

Je kan een asynchrone driefase generator kunnen gebruiken waar je enkele condensatoren op zet zodat hij wel op spanning kan komen (vereiste reactie energie bij het opstarten).
Wat voegen die condensatoren dan toe? Je drijft nog steeds een neutraal kooianker rond binnen dode statorwikkelingen, dus waar komt die spanning dan vandaan?

Berichten: 388

Re: Elektriciteit en magnetisme

Ben mezelf nog aan het verdiepen in de juiste werking, maar drie mensen hebben me bevestigd dat dit werkt. Het heeft te maken met dat je kooianker reactieve energie nodig heeft.

Google eens raadplegen als die daar soms iets van weet...

Berichten: 388

Re: Elektriciteit en magnetisme

Beginnen lezen vanaf hier ;)

Staan de nodige linkjes ed bij. Maar blijkbaar is het niet helemaal geschikt voor stabiel standalone gebruik.

Dus dan blijft er voor de TS optie 1 en 3 over. Tenzij hij wat meer komt vertellen over de toepassing / het doel van de 3f spanning.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteit en magnetisme

Beginnen lezen vanaf hier ;)
Aha, ze gaan er vanuit dat er remanent magnetisme in de rotor aanwezig is. Dat zou inderdaad kunnen helpen om de zaak op gang te brengen.

Berichten: 37

Re: Elektriciteit en magnetisme

tenzij ik een goedkoop motortje op de kop kan tikken,zoek ik eigenlijk naar een -solid state- methode om draaistroom op te wekken.

Ik dacht mischien weten jullie hoe je met spoelen en condensatoren ,maar zonder motor,de 3 fasen op kunt wekken uit 1 fasen.

Ik weet wel dat een spoel,en een andere zelfde spoel in serie met een condensator een fasen verschuiving veroorzaakt.

dan heb ik al 2 fasen,maar nu de derde,hoe doe je dat?

Met nog meer condensatoren en spoelen dan de 2e.Wie heeft een idee?Ook het testen of controlleren vd fasen is moeilijk.hoe moet ik dat doen?

Wat de frequentie regelaar betreft,waar kun je die 2ehands krijgen?

Ik wil met de 3fasen wat proeven doen op motors,spoelen,trafos en condensatoren. ;)
Ik wil meer weten van de elektrotechniek en electronica.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteit en magnetisme

....,zoek ik eigenlijk naar een -solid state- methode om draaistroom op te wekken.
Ook dat is mogelijk. Ik heb eens met een 3-fasen toongenerator gewerkt. Daarin werd de frequentie opgewekt met een Wien-brugoscillator, en op de een of andere manier haalden ze uit het terugkoppelnetwerk 3 spanningen die 120 graden in fase verschoven waren.

Dan achter elke spanning een vermogensversterker en je hebt 3 fasen solid state. Ik had deze mogelijkheid nog niet genoemd omdat je iets goedkoops wilde hebben. Het betreffend apparaat kostte toentertijd ongeveer 100.000 gulden, en wij hadden het te leen van een bedrijf dat zich die investering wel kon veroorloven.

Jouw uitvoering zou iets eenvoudiger kunnen omdat je geen variabele frequentie nodig hebt.

Wat je ook kan overwegen, vraag bij het energiebedrijf een 3-fasen netaansluiting. Misschien is dat wel de goedkoopste optie.

Berichten: 388

Re: Elektriciteit en magnetisme

vrvandjjk schreef:Wat de frequentie regelaar betreft,waar kun je die 2ehands krijgen?

Ik wil met de 3fasen wat proeven doen op motors,spoelen,trafos en condensatoren. ;)
Even Google ter hand genomen. Dit is misschien nog een snellere/betere/goedkopere oplossing omdat je frequentie waarschijnlijk toch vast 50Hz moet zijn.

Frequentiedrives tweede hands denk ik niet dat je snel gaat vinden, tenzij je geluk hebt met failesementen of vervanging van bestaande lijnen/installaties. Meestal worden die kasten er letterlijk met de buldozer uit gehaald omdat dat snel moet gaan.

@Klazon:

Drie klasse AB versterkers erachter zeker? Haha!! Geweldig rendement gaat dat geven. Hangt de TS er een motor van 1kW aan moet ie enkelfasig 5kW aanvoeren. Dan lijkt me een frequentiedrive een veel betere oplossing gezien het rendement.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteit en magnetisme

Drie klasse AB versterkers erachter zeker?
Weet ik niet meer. Kan ook klasse B geweest zijn. Ik weet nog wel dat de uitgangstrappen bestonden uit een hele batterij 2N3055'ers in serie/parallel schakeling.

Het ding was bedoeld voor laboratoriummetingen waarbij de zuiverheid van de sinusvorm belangrijker was dan het rendement.

Berichten: 37

Re: Elektriciteit en magnetisme

Ik zat te denken aan:

1 kring met een spoel

1 kring met een condensator

1 kring met een spoel in serie met een condensator

deze kringen parallel aftakkken tot een ster of driehoek

De ander opties zijn te techisch en te duur alhoewel ik me verbaas dat er geen omvormers zijn voor weinig geld van 1 naar 3 fasen. ;)
Ik wil meer weten van de elektrotechniek en electronica.

Berichten: 388

Re: Elektriciteit en magnetisme

Spoelen en condensatoren zijn geen goede oplossing. Je zal in eerste instantie variabele C's en L'n moeten hebben om de juiste faseverschuiving te krijgen. Je faseverschuiving gaat ook nog eens afhankelijk zijn van de belasting. De uitgangsspanning gaat niet constant zijn omwille van de spanningsval over de componenten.

Maar als je dat per se wil doen dan wens ik je veel succes ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteit en magnetisme

...alhoewel ik me verbaas dat er geen omvormers zijn voor weinig geld van 1 naar 3 fasen. ;)
Daar verbaas ik me niet over. Het is geen artikel dat in grote aantallen over de toonbank gaat, maar er gaat toch wel wat technische vernuft in zitten om het te maken. Dus gaat het geld kosten. Je kunt nou eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

Heb je ook al eens gekeken naar mijn suggestie om gewoon een 3-fasen aansluiting aan te vragen? Ik denk nog steeds dat dat de goedkoopste oplossing is.

Berichten: 388

Re: Elektriciteit en magnetisme

Heb je ook al eens gekeken naar mijn suggestie om gewoon een 3-fasen aansluiting aan te vragen? Ik denk nog steeds dat dat de goedkoopste oplossing is.
Gewoon ter aanvulling: In Belgenland krijg je tegenwoordig geen 3f aansluiting meer (tenzij het recentelijk nog veranderd is) als je niet kan bewijzen het nodig te hebben, hetzij omdat je 3f apparatuur hebt, hetzij omdat je een groot vermogen vraagt. In sommige gemeenten is er ook nog belasting op drijfkracht. Waarschijnlijk gaat de huurprijs van het telwerk (verbruiksmeter) ook licht stijgen, al ben ik hier niet zeker van.

Reageer