Springen naar inhoud

Water, olie, schuim en *argh*

• Log in om te kunnen reageren

High-Voltage

High-Voltage

• >250 berichten
  • 384 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2009 - 08:54

Hoi allemaal

Iedereen weet het wel dat olie en water na enige tijd van elkaar scheiden, olie heeft immers een lagere dichtheid dan water waardoor het op het water komt drijven. Dit werkt helaas enkel maar op een deftige manier als je een overmaat water hebt en hier olie in kapt. Andersom is al véél moeilijker omdat de olie door zijn grote viscositeit samenklit en dus een soort barriëre vormt waardoor het water niet kan bezinken. Gelukkig door zeer dunne olie te gebruiken lukt dit toch op een behoorlijke manier *oef*.

Nu, wat is het probleem? Ik heb een soort bak/kuip/iets waar olie in zit ter smering van worm/wormwiel en de katrol. Die tandwielen draaien dus rond in die bak, half ondergedompeld in de olie. Helaas is dit systeem niet helemaal waterdicht (en dat is ook zo niet te maken) waardoor er regelmatig wat regewater insijpelt.
In eerste instantie zat er goed dikke olie in, maar het water bleef dus (om bovenvernoemde reden) boven op de olie staan met als gevolg dat na de eerste vriesbuien alles goed vast zat. Ondertussen is die dikke olie er uit en zit er dunne olie in wat beter zou moeten werken. Maar goed, om zeker te zijn dat ook alles netjes werkt heb ik dus een maatglas genomen en hier wat olie in gedaan en een beetje water op gezet. Onmiddellijk scheidden de twee fasen zich, je ziet mooi het water naar de bodem zinken en de olie blijft bovenop drijven. Ik dacht van "ah!! ideaal". Toen kwam deel twee van de test, simuleer het geweld van de tandwielen en de katrol in het mengsel. Dus ik dat mengsel goed geroerd en geschud. Toen kreeg ik een lelijke brei waar geen duidelijk onderscheid meer was tussen water en olie. Maar ik dacht van niet getreurd even afwachten dat moet zich rustig kunnen scheiden. Mengsels in een scheitrechter zitten er soms ook dagen in... Enkele uren later had er inderdaad een scheiding plaatsgevonden. Bovenop zit een mooie "zuivere" laag olie, maar onderin heb ik nog een mengesel van olie, lucht en water: schuim dus!

Mijn vraag is nu of het mogelijk is die schuim daar uit te krijgen door enkele eenvoudige additieven. Mijn hersenkronkels zeggen om er detergent of iets gelijkaardigs in te doen om de oppervlaktespanning te verlagen, maar tevens zegt mijn andere hersenhelft dat detergent er voor zorgt dat de olie in het water gaat oplossen (wat zeker NIET de bedoeling is). Kan het ook zijn dat die schuim nog vanzelf wegtrekt na enkele dagen?
Hoeveel olie zit er ongeveer opgelost in het water?
De bedoeling is uiteindelijk om het water af te laten via een kraan aan de onderkant van de bak/kuip.

Ik vrees dat ik terecht ga komen bij dure chemische additieven en dat is niet de bedoeling.

Graag jullie advies.

H-V

Veranderd door High-Voltage, 16 juli 2009 - 08:55

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 juli 2009 - 12:00

Thermodynamisch gezien is schuim (een gas verdeeld door een vloeistof) altijd onstabiel, maar hoe lang het duurt voordat het zich weer scheidt in een vrije gasfase en resterende vloeistof is een kwestie van kinetiek: op een glas vers ingeschonken cola duurt dan 2 seconden, voor een biertje een kwartier. Dit werkt soortgelijk voor suspensies zoals die van olie in water.

Eenvoudige additieven zullen denk ik niet zo snel te vinden zijn - sterker nog, ik vraag me af of er uberhaupt additieven zijn die dit voor elkaar kunnen krijgen zonder de eigenschappen van je olie radicaal te veranderen. Probleem is nl dat dat schuim nu -onder- de olie staat, en om een of andere reden zoveel dichtheid heeft dat het er niet meer doorheen omhoog wil. Overigens zou het goed kunnen zijn dat dit in de praktijk juist helemaal niet gaat gebeuren door de voortdurende agitatie door dat mechaniek dat erin draait.

De meest logische aanpak lijkt me toch echt het systeem zo te maken dat er geen water in loopt, second best optie een smeermiddel vinden waarbij onderdompelen niet nodig is en het wat er er min of meer zo vanaf loopt.
Victory through technology

High-Voltage

High-Voltage

• >250 berichten
  • 384 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2009 - 12:10

Het geweldige is natuurlijk dat je met een bestaand systeem zit en daar een oplossing voor moet zoeken. Bij het ontwerpen is hier onvoldoende of op een verkeerde manier rekening mee gehouden. Mocht ik het opnieuw ontwerpen dan zou het inderdaad beter zijn te zorgen dat er simpelweg geen water in kon. Maar dat is dus geen optie in dit geval.

Het mengsel krijgt wel de tijd om te ontmengen omdat het systeem geen 24/7 actief is.

Ik zal zo meteen nog eens observeren hoe het mengsel zich na 24h ongeveer gedraagt, als het schuim weggetrokken is of niet. Zolang het schuim onderin zit gaat het nog enigzins, dan kan ik die schuim proberen af te tappen via de kraan. Mocht het schuim ondertussen naar boven geëmigreerd zijn, dan heb ik pas echt een probleem.

Reacties zijn nog steeds welkom ;)

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 juli 2009 - 12:54

Is het een idee om motorolie te gebruiken? In de carters wordt de boel nogal val links naar rechts geslingerd en jouw katrol kan onmogelijk heftiger zijn dan een krukas met lepeltje om de olie op te spatten. Normaal zit er dan geen water in de olie maar het mag in een motor sowieso niet tot veel schuimvorming leiden. Ik kan me dan ook voorstellen dat er dopes (additieven) zijn toegevoegd om dat te voorkomen.
Optie twee is om in een lijst met gangbare dopes op te zoeken en zien welke geschikt zou zijn voor jouw toepassing.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44848 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juli 2009 - 15:58

Normaal zit er dan geen water in de olie maar het mag in een motor sowieso niet tot veel schuimvorming leiden.

Je wil de bagger niet zien die er na een geconstateerde lekke koppakking in mijn carter zat, ooit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

High-Voltage

High-Voltage

• >250 berichten
  • 384 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2009 - 17:31

Op dit moment zit er al dunne motorolie in 15W30 of 15W40, weet niet meer juist.

De schuim lijkt niet weg te trekken, maar blijft wel netjes van onder zitten. Blijkbaar is deze "schuim" bekend bij de automecaniekers. Ze omschrijven het als melk (daar lijkt het ook wel op) en is een teken van een kapotte koppakking (zoals Jan van de Velde aangaf).

Ik denk dat het best is om gewoon proberen de schuim af te tappen (langs onder). Helaas heeft deze een hogere viscositeit dan water. Additieven zijn er zo direct niet blijkbaar.

Bedankt voor jullie reacties!

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juli 2009 - 07:16

Oh, en geen detergent toevoegen. Dat leidt tot menging van het water en de olie denk ik.
Als er een overmaat water is (t.o.v. je zeep) zou het best nog eens meer kunnen gaan schuimen door de schuimvormers die in veel zepen zijn toegevoegd.

Is het geheel een groot volume trouwens? Maak het anders (af en toe) een nachtje lekker warm met een dompel element (80 graden) en dan zal het water er wel uit verdwijnen verwacht ik.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures