Enquete participatie gedrag op een forum tu/e

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Enquete participatie gedrag op een forum tu/e

Het nut van Online Communities & forums, de ROI van het online netwerken. De Communities na de hype.

De afgelopen jaren zijn de online netwerksites als paddestoelen uit de grond geschoten. Denk hierbij o.a. aan de meer algemene professionele netwerksites als xing.com en linkedin.com. Maar ook kennisdelende sites in combinatie met een actief forum (ecadamy.com, ikki.nl, flametree.nl, deondernemer.nl, Oudersonline.nl, en het wetenschapsforum etc etc). Nu dit soort sites al enige tijd bestaan, krijgen steeds meer mensen het idee van “wéér een online applicatie…” en kun je stellen dat de hype dus op zijn eind lijkt te komen. Dan rijst natuurlijk de vraag; Wat is nou het nut van het actief deelnemen aan deze forums en netwerksites? En, wanneer de hype over is, welke sites blijven over en welke blijken niet levensvatbaar te zijn?

In veel wetenschappelijke literatuur wordt beaamd dat de impliciete causale verbanden binnen zowel online als offline netwerken moeilijk inzichtelijk te maken zijn. Als ik meer tijd in mijn offline netwerk steek, levert dat dan daadwerkelijk iets op? Wat is het sociaal kapitaal dat voortvloeit uit deze contacten nu waard? En nog belangrijker, hoe kan die waarde dan worden vergroot. De waarde van een community wordt grotendeels bepaald door het aantal actieve gebruikers. Maar het aantal actieve gebruikers wordt weer beïnvloed door de waarde van de community.

Dit leidt tot de vraag wat die waarde zou kunnen zijn die in eerste instantie voldoende gebruikers naar de site toe trekt. Nu is het zo dat er honderden uitingen per dag zijn, maar slechts enkele ze lezen. Het wordt steeds moeilijker om zogezegd “de schatten tussen al het brandhout vandaan te halen”. Mensen in eerste instantie toch naar de site te trekken, zou bijvoorbeeld kunnen door de mogelijkheid tot een extreem efficiënt gebruik van de community te faciliteren (want vooral relevante informatie wordt logischerwijs namelijk als waardevol ervaren) en dit zou weer kunnen door direct met een bepaald type mensen te communiceren. Maar ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld tips en tricks (bijvoorbeeld over je carrière) uit te wisselen met mensen met een vergelijkbare achtergrond. Dit zou het aandeel van relevante communicatie in eigen sociale omgeving enorm vergroten. Echter, de effecten van inzicht in een vergelijkbare achtergrond zijn onbekend. Naast de voordelen zijn er natuurlijk ook nadelen. Bijvoorbeeld het feit dat er ook iets te vergelijken moet zijn en daarvoor moet men veel informatie over zichzelf openbaar maken.

Met dit onderzoek wordt getoetst of een efficiënter gebruik van communities mogelijk gemaakt kan worden door middel van peer vergelijking én selectie.

Jouw medewerking aan dit onderzoek is van groot belang voor het succes van dit onderzoek! Om goedonderbouwde uitspraken te kunnen doen is een hoge respons erg belangrijk. Daarom vraag ik 10 minuten van je tijd. De resultaten zullen uiteraard openbaar worden gemaakt.

De door jou ingevulde antwoorden zullen volledig anoniem worden verwerkt.

De link naar de online vragenlijst.

http://www.surveymonkey.com/s.aspx?sm=gd_2..._2bddhtDA_3d_3d

Mocht je vragen en/ of opmerkingen hebben over de vragenlijst dan lees ik dat natuurlijk graag.

Alvast hartelijke dank!

Met vriendelijke groeten,

Jhon

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Enquete participatie gedrag op een forum tu/e

Aangezien het hier niet helemaal op zijn plaats staat, verplaats deze even naar het café. Daar staat het wat meer in het zicht ook, denk ik.

Posten jullie achteraf de resultaten (of info over waar de resultaten inzichtelijk zullen worden gemaakt)?

Edit: Aangezien we crossposts niet toestaan, is het bericht uit Psychologie en Sociologie verwijderd.

Berichten: 3

Re: Enquete participatie gedrag op een forum tu/e

Beste Ypsilon,

dank voor het beter in het zicht plaatsen van de link! De resultaten van het onderzoek zullen in samenvatting gepost worden op dit forum. Wij hopen een trigger tot actieve deelname aan een forum te kunnen vinden plus inzichtelijk te krijgen wat voor persoonlijkheden actiever deelnemen dan anderen.

Dat van de crossposts wist ik niet. Goed dat het is verwijderd.

Mvg

Jhonny

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Enquete participatie gedrag op een forum tu/e

Kun je (nu of achteraf) eventueel wat extra uitleg geven over de methodologie? Bijvoorbeeld over de scenario's: het ziet ernaar uit dat je één scenario gebruikt per forumgemeenschap. Aangezien je hier een scenario gebruikt waarbij de medegebruiker eenzelfde profiel heeft, neem ik aan dat je op andere fora een scenario gebruikt waarbij het profiel verschillend is.

Maar WSF heeft op zich een vrij uitgesproken profiel, dus een zekere restrictie treedt daar al op. Ik denk ook dat veel van onze leden weinig rekening houden met het profiel, als de antwoorden maar op degelijke (wetenschappelijke) wijze onderbouwd zijn. Dat kun je echter moeilijk testen, aangezien je controlegroep een andere forumgemeenschap is, toch?

PS: De enquête is alleen gericht op Nederlanders, en niet op Belgen?

Berichten: 3

Re: Enquete participatie gedrag op een forum tu/e

Beste Ypsilion,

Wat je zegt is juist. Uiteindelijk is het zo dat ik 6 verschillende scenario's in 1 forum groep wil testen. Daar dit op dit forum lastig te bewerkstelligen is, begin ik er met één. Als ik genoeg respons hier op heb zal ik ook de andere posten en blokker ik diegene die nu uitstaat. In andere fora is het mogelijk de gebruikers een mail te sturen. Op dat moment stuur ik naar 6 keer 1/6 deel van alle gebruikers een ander scenario en krijg je per scenario ongeveer evenveel respons. Omdat 6 scenario's wat ambitieus is, kan het ook zijn dat ik met respons op 2 of 4 scenario's genoegen moet nemen. Maar goed niet niet waagt... ;)

Groeten

Jhon

ps. Ook Belgen kunnen reageren, het gaat om gebruikers in het algemeen. Al zullen Belgen dan inderdaad wel hun hoogst afgeronde opleiding moeten "vertalen" naar de Nederlandse benaming.

Reageer