Warmtebalans

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Warmtebalans

Een tent heeft een maximale capaciteit van 6000 personen. Er wordt gerekend dat er bij een optreden 2-3 personen per m² kunnen staan. Dit betekent dat het oppervlak zo’n 4000 m² bedraagt. De zijkanten van de tent zijn 3 meter hoog, binnenin is de nok zo’n 10 meter hoog. Het zeildoek zelf is PVC.

Ik moet berekenen hoe warm het in de tent kan worden, wanneer er inderdaad 6000 mensen aanwezig zijn en de temperatuur buiten een zwoele 30°C bedraagt – hierbij rekening houdend met de warmte afgegeven door de belichting, straling van de zon, … een volledige warmtebalans opmaken dus.

Ik zie echter niet goed in hoe ik hier aan moet beginnen en waar ik allemaal rekening mee moet houden? Geeft een menselijk lichaam bv warmte af door straling, conductie of convectie? Etc..

Graag een beetje hulp?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Warmtebalans

De vuistregel die ik ken is dat een menselijk lichaam (in levende toestand ;) ) ongeveer 100W aan warmte afgeeft.

Dus die 6000 mensen produceren samen 600 kilowatt.

Berichten: 2

Re: Warmtebalans

Hoe moet je er dan mee verder werken? In joules, in watts of °C? Is dit hier zoiets als Q1 + Q2 = .. of zit ik fout met deze redenering?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Warmtebalans

In joules, in watts of °C?
Joules en watts zijn aan elkaar gerelateerd. 1J = 1Ws. En die oC, daar ga je uiteindelijk naar toe werken.

Je moet dus beginnen vast te stellen hoeveel watt aan warmte er wordt geproduceerd. Niet alleen door die mensen, maar ook door de apparatuur. Dan moet je vaststellen hoeveel luchtinhoud er in die tent zit en wat de warmtecapaciteit van lucht is. Daarmee kan je berekenen hoeveel de temperatuur stijgt (per seconde of per uur b.v.)

Op een bepaald moment zal die stijging stoppen, doordat de tent warmte gaat afgeven aan de omgeving en ergens ontstaat er een evenwichtstemperatuur.

Reageer