Zonnenstralen

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 1

Zonnenstralen

Ik zat laatst te denken aan het zonnestelsel, hoe groot de zon wel niet is, en hoe klein de aarde is in vergelijking, etc.

Ik bedacht me dat de zon een enorme hoeveelheid licht, aangezien wij al een behoorlijke hoeveelheid op de aarde ervan krijgen.

Toen kwam de vraag in me op: Hoe groot is de kans eigenlijk dat een willekeurige zonnestraal de aarde raakt?

En dat heb ik dus ff uitgezocht

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Zonnenstralen

Klopt, ik denk alleen dat je het beter kan formuleren dat 1/2 miljardste deel van de energie op de aarde terecht komt. En dat is maar goed ook want per seconde zijn er zo'n 10 000 gemiddelde waterstofbommen aan het exploderen in de zon.

Nu klinkt het een beetje alsof de zonnestralen ons ook niet kunnen raken. Maar het is wel gaaf uitgewerkt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 55

Re: Zonnenstralen

149,6 miljoen km = 1,496 * 10e8 m

Nu kloppen al je berekeningen al niet meer! :shock:

Je hebt er ook geen rekening mee gehouden dat de zon altijd maar op de helft van het aardoppervlak schijnt.
sdfsgdsfh

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: Zonnenstralen

Je hebt er ook geen rekening mee gehouden dat de zon altijd maar op de helft van het aardoppervlak schijnt.
Dat heeft hij volgens mij wel: :shock:
149,6 miljoen km = 1,496 * 10e8 m  

Nu kloppen al je berekeningen al niet meer!  
Kijk eens naar de eenheden, hij heeft het omgezet in m, dus het klopt volgens mij wel.

Trouwens leuk idee dit uit te rekenen. Geeft je een mooi idee van de verhoudingen.
Jan Vonk

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Zonnenstralen

azzor1911 schreef:149,6 miljoen km = 1,496 * 10e8 m

Nu kloppen al je berekeningen al niet meer!   :shock:

Je hebt er ook geen rekening mee gehouden dat de zon altijd maar op de helft van het aardoppervlak schijnt.
150 miljoen km is 150 x 10^6. Dat vervolgens vermenigvuldigen met duizend dus 10^3 is toch echt 150x10^9 volgens mij
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 55

Re: Zonnenstralen

149,6 miljoen km = 149.600.000 km = 1,496e8 km = 1,4968e11 m

Hm, nu zie ik het, je hebt de komma twee plaatsten later geplaatst.

mijn fout!!! (zoals gewoonlijk :shock: )

Maar toch denk ik dat die kans veel te laag is, je berekeningen kloppen helemaal, maar is het niet raar/?!?!
sdfsgdsfh

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Zonnenstralen

Ik kende het statistiekje van 1/2 miljardste. Ik heb het althans vaker gehoord, dus ben geneigd om het gewoon te geloven. Het geeft maar weer aan wat een enorme hoeveelheid energie onze zon uitstraalt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: Zonnenstralen

En aan de andere kant van de aarde gaat alle opgevangen energie van de zon weer de ruimte in.

Anders zou het na miljoenen jaren hier heel heet zijn geworden.

Dus de aarde ontvangt netto 0 energie van de zon.

De warmte in de aarde zorgt er nog eens voor dat de aarde wat energie uitstraalt in de ruimte.

Dus de zon is per definitie alleen nodig om het verlies van warmte-uitstraling te compenseren.

En voor de plantjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 436

Re: Zonnenstralen

Pollop XXIII schreef:
Je hebt er ook geen rekening mee gehouden dat de zon altijd maar op de helft van het aardoppervlak schijnt.
Dat heeft hij volgens mij wel: :shock:

Dat is niet waar , dan is de oppervlakte 2*pi*r²

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Zonnenstralen

Pollop XXIII schreef:
Je hebt er ook geen rekening mee gehouden dat de zon altijd maar op de helft van het aardoppervlak schijnt.
Dat heeft hij volgens mij wel: :shock:


Dat is niet waar , dan is de oppervlakte 2*pi*r²
De oppervlakte dat door de zon op die afstand wordt beschenen is 4pi.gifR2 met R = 1 AU ;) ;) 149.597.871 km (de afstand aarde-zon).

Het gedeelte daarvan dat door de aarde wordt ingenomen is niet het halve boloppervlak van de aarde, maar het oppervlak van een platte schijf met dezelfde straal als de aarde, dus pi.gifr2 (r ;) 6378 km).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Zonnenstralen

mo² schreef:
Pollop XXIII schreef:
Dat heeft hij volgens mij wel: :shock:


Dat is niet waar , dan is de oppervlakte 2*pi*r²
De oppervlakte dat door de zon op die afstand wordt beschenen is 4pi.gifR2 met R = 1 AU ;) ;) 149.597.871 km (de afstand aarde-zon).

Het gedeelte daarvan dat door de aarde wordt ingenomen is niet het halve boloppervlak van de aarde, maar het oppervlak van een platte schijf met dezelfde straal als de aarde, dus pi.gifr2 (r ;) 6378 km).


Ja, dat wel maar er wordt toch maar 1 kant van de arrde tegelijk beschenen?

Reageer