Bocht nemen met een fiets

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Bocht nemen met een fiets

Wat doe je precies als je een bocht neemt met een fiets?

Welke actie zorgt ervoor dat je met je fiets gaat hangen in de bocht?

gr Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Bocht nemen met een fiets

Stel je wil naar rechts, dan stuur je eerst een beetje naar links. Hierdoor komt de massa van je fiets iets rechts boven de wielen de liggen. Probeer het maar eens, terwijl je rechtdoor fietst draai je je stuur naar links, dan zul je naar recht toe vallen. Zodra je naar rechts begint te vallen, stuur je bij naar rechts om te voorkmen dat je omvalt, dan begn je de bocht te maken.

Berichten: 412

Re: Bocht nemen met een fiets

Wikipediavertelt er dit over:
Bij het fietsen gebeurt hetzelfde: de banden van de fiets moeten grip (of wrijvingskracht) leveren om de fiets met berijder in de bocht te houden. Het massamiddelpunt van berijder van de fiets is ruim boven het scharnierpunt. Indien de fietser bij het nemen van een bocht rechtop zou blijven fietsen, zou er geen centrumgerichte kracht werken op zijn massamiddelpunt en zou de fiets wél de bocht omgaan, maar de berijder niet. Door te hellen in de bocht zorgt de fietser ervoor dat de grip van de banden op de weg in de gelegenheid is hem de bocht om te duwen. Autowegen met een bocht erin worden scheef gelegd zodat het leveren van de centrumgerichte kracht niet door de wrijving van de banden alleen geleverd hoeft te worden.
Ik denk dat je het scheef hangen automatisch doet, omdat je "voelt" dat je anders valt.
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Bocht nemen met een fiets

Hallo,

ik weet dat dit een oud topic is maar toch,

Ik heb geprobeerd de hoek uit te rekenen waaronder je een bocht neemt. maar ik weet niet of dit ook klopt.

Eerst heb ik de centrufigaalkracht uitgerekend met F = M * V^2 / R

Waarin

F = Centrifugaalkracht in Newton

M = Massa in kG

V = baansnelheid in m/s

R = Radius van de bocht in meter

Als ik uitga van mijn crossbrommer:

Gewicht totaal: 193 kg = 1930N

Snelheid: 60kM/h = 16,67 m/s

Radius: 45 meter

F = 193 * 16,67^2 / 45 = 1191,4 Newton

Dus je hebt vanaf het zwaartepunt een horizontale kracht van 1191,4 Newton, en een verticale zwaartekracht van 1930 Newton.

Nu is de vraag: als je deze krachten samenbindt is dan de hoek van de resulterende kracht hetzelfde als de hoek waaronder je rijdt?

Misschien is het handig om het even te tekenen,

Tan < = Overstaand / aanliggend = 1930 / 1191 = 1,619

Inverse tan 1,619 = 58,4 graden (tussen het wegdek en de brommer)

Is dit reeel? ik heb namenlijk het gevoel dat ik helemaal plat lig als ik met 60 door die bocht ga.

Groeten Erik
Morgen is het ook vandaag...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Bocht nemen met een fiets

erik-dr schreef:Inverse tan 1,619 = 58,4 graden (tussen het wegdek en de brommer)

Is dit reeel? ik heb namenlijk het gevoel dat ik helemaal plat lig als ik met 60 door die bocht ga.
Dat lijkt mij een redelijke waarde.

Je moet ook weten dat vanaf een zekere hoek je gewoon weggleidt, en die hoek is gelijk aan de Bgtan( :eusa_whistle: ).

Ik heb het even opgezocht. ](*,) (wrijvingsconstante) is voor

Rubber on Asphalt (Dry) 0,5-0,8

Rubber on Asphalt (Wet) 0,25-0,75

Rubber on Concrete (Dry) 0,6-0,85

Rubber on Concrete (Wet) 0,45-0,75

Dus op sommige materialen lig je met die hoek al onderuit...

Om echt te liggen als in de professionele motorsport is er dikwijls heel wat meer technologie (en speciale materialen) voor nodig.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Bocht nemen met een fiets

317070 schreef:Rubber on Asphalt (Dry) 0,5-0,8

Rubber on Asphalt (Wet) 0,25-0,75


Wat zijn dat precies voor waarden? en hoe reken ik dat dan uit voor mijn brommer.

Er is ook verschil tussen hard en zacht rubber kan je dat ook meerekenen?

Moet je dan de oppervlakte van het raakvlak van de banden op het wegdek ook meerekenen?
Morgen is het ook vandaag...

Berichten: 703

Re: Bocht nemen met een fiets

Die waarde
\(\mu_s\)
is als ik mij niet vergis de statische wrijvingsconstante. Stel je legt een blok op de grond. De wrijvingsconstante zegt dan iets over de maximale kracht die je kan uitoefenen op dat blok (in zijwaartse richting) voordat het begint met glijden:
\(f=\mu_s N\)
met N de normaalkracht op het blok. Hoe zwaarder een voorwerp, hoe groter de normaalkracht, en hoe moeilijker het wordt om het dus over de grond te schuiven.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Bocht nemen met een fiets

Wat zijn dat precies voor waarden? en hoe reken ik dat dan uit voor mijn brommer.
Eens de specs van je banden opzoeken? Geen idee eigenlijk hoe je daar specifiek achter kunt komen.
Er is ook verschil tussen hard en zacht rubber kan je dat ook meerekenen?
Jazeker, als je dat wil moet je de specifieke :eusa_whistle: waarde voor je band op bepaalde ondergrond eens opzoeken.
Moet je dan de oppervlakte van het raakvlak van de banden op het wegdek ook meerekenen?
Normaal gezien niet. Dit wil zeggen: bij verreweg de meeste materialen maakt de oppervlak van het raakvlak eigenlijk niet uit. Helaas is rubber toevallig een belangrijke uitzondering op die regel...

Om exact de hoek uit te rekenen is dus quasi onmogelijk, je zult het experimenteel moeten vaststellen, maar ruwweg kunnen de getalwaarden die ik gegeven heb wel een idee geven.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer