Hoe steekt dit systeem in elkaar ?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Hoe steekt dit systeem in elkaar ?

Beste forum leden.

Ik ben zelf een producent in visvoeders.

En heb een redelijk goede machinelijn hiervoor staan.

Echter wil ik een stukje automatiseren.

Ik heb er een voorbeeld van en ik noem dit een automatische afstootband (zie link)

Filmpje

Het gaat mij dus puur om hoe het systeem in elkaar steekt wat betreft de afstoter, ik weet dat hij het signaal krijgt van een fotocell en dat het pneumatische word uitgevoerd.

Wat ik graag zou wllen weten is welke spullen ik moet bestellen om dit in elkaar te zetten.

Heb geen 2 linkerhanden en kan wel wat.

Alleen in mijn beroepsector is een hoop onsportieve gedrag onder elkaar en niemand laat wat los.

Dus nogmaals hoe steekt het systeem in elkaar dat wanneer de fotocell die worst opmerkt dat hij doorgeeft aan dat latje om te stoten ?

Gouden tip krijgt iets leuks.

(wel kleinigheidje hoor)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hoe steekt dit systeem in elkaar ?

Daar zal je een PLC of PC voor moeten gebruiken.

Op die manier kan je logische commando's laten uitvoeren door verschillende organen, bijvoorbeeld

als fotocel signaal geeft (er ligt iets voor) --> stuur kanaal x aan (activeer ventiel en daarmee cilinder)

x is dan bijvoorbeeld een monostabiel 4/2 ventiel. Het cirkeltje met puntje erin is perslucht, driehoekje ernaast is uitlaat. Als actief, het linker vakje over het rechter vakje heen leggen om te zien waar alles heen gaat. Krabbeltje rechts is een veer (dus monostabiel) en links is een relais om de boel te bedienen.

Er zijn computerprogramma's voor te krijgen en stelt weinig voor om eerlijk te zijn, daar kom je vast wel uit ;)

Festo heeft alle spullen op de website, no doubt.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Hoe steekt dit systeem in elkaar ?

Hoeft geen PLC te zijn, zoiets is gemakkelijk genoeg ineen te steken met een simpele relaisschakeling.

Capacitieve sensor aan het eind van de band, als die de worst opmerkt => pulssignaal geven aan een monostabiel 2/2 ventiel, die een enkelwerkende cilinder bedient. Neem er een met een zo kort mogelijke (als noodzakelijk) slag en een grote diameter.

Hoeft geen sensor te zijn, microswitch met een hendeltje is ook goed, maar dit kan extra slijtage en vervuiling geven.

Met een 4/2-ventiel en een dubbelwerkende cilinder zul je ook sensoren op de cilinder zelf (of op de beweging, dus op het snijmes of dergelijks) moeten aanbrengen, zodanig dat de schakeling "weet" dat de cilinder "einde koers" is, en mag terugkeren. Ik zou opteren voor een enkelwerkende cilinder die rechtstreeks gestuurd wordt door een sensor, zodanig dat het signaal ook wegvalt zodra de worst van de band gestoten wordt, en dat de cilinder zo snel mogelijk terugkeert.

Transportbandje hangt aan een motor met een freq.-regelaar om de snelheid te regelen.

Snijsysteem dien je te maken uit inox? is moeilijk echt scherp te maken, maar dit dient ook niet zo scherp te zijn denk ik?

Grote noodstop voorzien !

Reageer