Terraforming van mars

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 25

Terraforming van mars

In een ander topic wordt al gediscussieerd over een bemande missie naar Mars, dit topic heb ik geopend om de meningen van forumbezoekers te peilen wat betreft de zin en onzin van terraforming op Mars.

Wat is terraforming?

Dit is eigenlijk een sciencefiction term die jaren terug ontsproten is in een spannend jongensboek. Echter met de tegenwoordige technieken en wat er te verwachten valt in de toekomst, wordt het mogelijk om echt terraforming toe te passen. Het is eigenlijk niks anders dan Mars ''naar onze hand zetten'' door de atmosfeer in samenstelling te veranderen waardoor stap voor stap leven op Mars mogelijk wordt. Er wordt wereldwijd gespeculeerd hoe we dit moeten doen, waarom, en of het ethisch verantwoord is. Om de eerste bal af te trappen, plaats ik een vraagstuk:

''om terraforming op gang te helpen moeten we de planeet opwarmen. Dit kunnen we doen door een broeikaseffect op gang te helpen. Gaan we de CO2 poolkappen van Mars laten verdampen zodat er een broeikaseffect op gang komt..? Of gaan we bijvoorbeeld cyanobacteria introduceren? en heeft het zin om dit te doen?''

;)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Terraforming van mars

Ik denk dat we technisch nog niet zo ver zijn. We hebben al problemen om de aarde in bedwang te houden. Nou heeft de aarde natuurlijk het nadeel dat er mensen op wonen, maar het feit is dat een wereld gewoon moeilijk is na te bootsen.

Verder is dit ook iets dat millenia in beslag neemt, je zou dus kunnen beginnen met methaan te maken op Mars, dat is een lekker broeikasgas, maar dan nog duurt dit miljoenen jaren. Dan hebben we het nog niet over wat er met de atmosfeer kan gebeuren als we een bacterie of een plant loslaten. Stel we hebben genoeg CO2 in de lucht, deze filteren er dat weer uit en je bent terug van af.

Zie mijn laatste post in het nieuwsforum voor een link naar meer informatie over het ontstaan van de atmosfeer van de aarde.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=110687

Berichten: 25

Re: Terraforming van mars

Je hebt gelijk, het zal niet in een generatie gebeurd zijn, en er zijn veel technische grootschalige problemen die overwonnen moeten worden. Maar hier onderzoek naar doen leert ons ook veel over onszelf en het ontstaan van leven hier zoals je beschrijft in ´´darwin´s mysterie.´´ recent zijn er hoeveelheden methaan in de atmosfeer van Mars waargenomen, want kan duiden op vulkanische of biologische activiteit aldaar. Ik denk zelf echter dat als leven eenmaal aanwezig is dat het bijzonder moeilijk is om het te stoppen. Althans, zolang een planeet in redelijke temperatuurzone ligt en de veranderingen in de atmosfeer niet te abrupt gaan. Hier op aarde hebben planten waarschijnlijk gezorgd voor hun eigen ijstijd, maar uiteindelijk kwam er meer voor terug. Het leven vindt een weg! En dat gegeven op Mars loslaten moet mogelijk zijn. Al dan niet door enkelcelligen of extreme bacterien dusdanig aan te passen dat ze de Marsomstandigheden aan kunnen. Ik denk dat de techniek binnen nu en honderd jaar zo ver is dat we een goed begin kunnen maken om Mars op zijn minst bewoonbaar te maken voor gemodificeerde bacterien of korstmossen.

Berichten: 8.614

Re: Terraforming van mars

Interessant onderwerp. Mogelijk kan deze website over de kolonisatie van Mars wat bijdragen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 54

Re: Terraforming van mars

Volgens mij kunnen we ons die moeite beter besparen, en eerst zorgen dat onze Aarde niet in een Venus veranderd......

Zouden we er voorts niet veel meer aan hebben om de Aardse woestijnen weer leefbaar te maken en daar landbouwgronden van te maken; voedsel schaarste door de groei van de wereldbevolking is een reel probleem nl.

Het hoe is overigens niet eens zo heel moeilijk, zonne-energie stations kunnen de zonnewarmte omzetten in stoom en daarmee via turbines electra produceren (dit kan vanaf 2020 al economisch rendabel zijn en concurreren met fossiel) en kunnen ook zout water omzetten in zoet water, en daarmee kun je woestijngrond omzetten in landbouw grond.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Terraforming van mars

Het is eigenlijk niks anders dan Mars ''naar onze hand zetten'' door de atmosfeer in samenstelling te veranderen ..//..
Nou ja, veranderen....máken. De huidige 0,006 bar aan de oppervlakte is nog niet zo heel leefbaar, al had het de juiste samenstelling. OK, ook dát is nog wel te doen, al heb je natuurlijk zomaar geen kubieke kilometers gas geproduceerd. Maar probleem 1 is de (beperkte) aantrekkingskracht van Mars. Mars heeft daardoor een lage ontsnappingssnelheid, al snel overschreden door de lichtere gasmoleculen zoals stikstof en zuurstof, die dus vrij vlot de ruimte in schieten. Probleem 2 is de afwezigheid van een magnetisch veld, waardoor zonnewind vrij spel heeft en vlot moleculen uit de atmosfeer kan knikkeren. Je zult gewenste gasmoleculen dus in grote hoeveelheden permanent moeten blijven aanvullen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Terraforming van mars

Nou ja, veranderen....máken. De huidige 0,006 bar aan de oppervlakte is nog niet zo heel leefbaar, al had het de juiste samenstelling. OK, ook dát is nog wel te doen, al heb je natuurlijk zomaar geen kubieke kilometers gas geproduceerd. Maar probleem 1 is de (beperkte) aantrekkingskracht van Mars. Mars heeft daardoor een lage ontsnappingssnelheid, al snel overschreden door de lichtere gasmoleculen zoals stikstof en zuurstof, die dus vrij vlot de ruimte in schieten.
Nu wil ik wel eens weten waarom dat op Mars wel zou gebeuren en op aarde niet. stikstof en zuurstof zijn ook helemaal niet licht, waterstof, dat is licht, en zelfs dat zit in de aarde gewoon in de atmosfeer.
Probleem 2 is de afwezigheid van een magnetisch veld, waardoor zonnewind vrij spel heeft en vlot moleculen uit de atmosfeer kan knikkeren. Je zult gewenste gasmoleculen dus in grote hoeveelheden permanent moeten blijven aanvullen.
Dit is een goed nieuwsitem hierover: http://allesoversterrenkunde.nl/nieuws/279...osfeer-weg.html

Het blijkt wel dat het slechte magnetisch veld van Mars een groot probleem is. Hoe terraformen we dat magnetisch veld terug?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Terraforming van mars

Nu wil ik wel eens weten waarom dat op Mars wel zou gebeuren en op aarde niet. stikstof en zuurstof zijn ook helemaal niet licht,
De gemiddelde kinetische energie van gasmoleculen bereken je met 3/2KT. Niet al die moleculen hebben dan de gemiddelde snelheid die bij die gemiddelde kinetische energie hoort, dat gaat volgens een Gauss-achtige verdeling. Maar er zijn altijd maar heel weinig moleculen die 6 x die gemiddelde snelheid halen. Dat blijkt dan ook een praktische grens: zolang de gemiddelde snelheid van moleculen in een atmosfeer lager is dan 6 x de ontsnappingssnelheid die op de planeet geldt dan blijft de atmosfeer in elk geval voor een relatieve eeuwigheid behouden, zoniet, dan lekt hij langzamer of sneller weg.

De ontsnappingssnelheid op aarde is ca 11000 m/s, een zesde deel daarvan is 1864 m/s. Volgens dat kinetische energieverhaal hierboven is de gemiddelde snelheid van een zuurstofmolecuul op aarde rond de 500 m/s, en dat is dus ruim onder die grens. De ontsnappingssnelheid van Mars is minder dan de helft van de Aardse, en dat begint al akelig dicht bij de grens te komen. In de tijd dat Mars nog een stuk warmer was is ze zo de meeste van haar gassen kwijt geraakt (en die hoge temperaturen zijn denkelijk veroorzaakt door een inslag).

Volgens deze berekening moet ik overigens toegeven dat Mars bij haar huidige temperatuur een zuurstof-stikstofatmosfeer zou moeten kunnen behouden, al is het redelijk nipt. Komt daar echter bij dat mars geen magnetosfeer (meer) heeft. De effecten van een gebrek aan magnetosfeer zijn moeilijker in te schatten, maar deze speelt een rolin dat individuele moleculen sterk versneld kunnen worden bij interactie met zonnewind.
waterstof, dat is licht, en zelfs dat zit in de aarde gewoon in de atmosfeer.
Dat is slechts een kwestie van evenwicht van productie en verliezen. Latern we zeggen dat het op "doorreis" is. Dat geldt ook voor helium.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Terraforming van mars

Wat die magnetische polen betreft heb ik ergens mn twijfels over de ernst van het gebrek eraan. In het verleden van de aarde zijn er vele ompolingen geweest, met daartussen periodes van duizenden jaren zonder noemenswaardig magneetveld. Zowel de atmosfeer als de mens (nouja, homo erectus en voorgangers) hebben dat in ieder geval overleefd.

Overigens zou het best kunnen dat de combinatie van lage zwaartekracht EN gebrek aan magnetische afscherming alsnog een probleem zou zijn voor een atmosfeer rond mars... maar ik denk niet dat iemand het zal meemaken, zelfs als we nu een poging deden zou het resultaat niet meer binnen ons leven zichtbaar zijn.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Terraforming van mars

met daartussen periodes van duizenden jaren zonder noemenswaardig magneetveld.
In een paar duizend jaar raak je geen hoeveelheden atmosfeer van betekenis kwijt lijkt me.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Terraforming van mars

Even om het even, de mars escape velocity is 5027 km/s

Die van de aarde is 11 186 km/s

Wat gebruik je dan voor temperatuur, de gemiddelde op de Mars-oppervlakte? De temperatuur verandert nogal wat als je hoger komt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Terraforming van mars

Wat gebruik je dan voor temperatuur, de gemiddelde op de Mars-oppervlakte?
Nee, de hoogste. Dus zeg maar rond de 300 K.

En ja, ik ben er al achter dat alleen die lagere ontsnappingssnelheid niet verantwoordelijk kan zijn voor de gasarme Mars-atmosfeer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 41

Re: Terraforming van mars

Er zijn allerlei mogelijkheden om Mars te terravormen.

Je kunt CO2 uit de polen en korst halen om die uit te stoten in de dampkring van Mars.

Dan wil je natuurlijk deze atmosfeer verrijken met zuurstof. En dit doe je dmv. fotosynthese.

Zelf heb ik een klein laboratorium waar ik momenteel experimenteer met fotosynthese. Hiervoor gebruik draadalgen. Ik bekijk hoe ze onder verschillende kooldioxide concentraties gedijen en natuurlijk belichtingstijden. CO2 uit de Martiaanse korst halen en deze direct in gigantische waterputten met draad algen omzetten in O2 en dan uitstoten in Mars atmosfeer zodat deze gelijk een ozonlaag ontwikkeld. Op die manier sla je een stap over en scheelt het je misschien een paar honderd of een paar duizend jaar voor je er kunt leven.

Dit was mijn idee.

Iemand nog andere of betere ideeën? laat maar horen.

Berichten: 1.816

Re: Terraforming van mars

Je wilt nogal wat. Heb er gelukkig niet zo veel verstand van, dus kan ook fantaseren.

Eén van de problemen met de aarde was oa de korst. Meen dat er zo'n 3 narrow escapes geweest zijn, voordat we nu een stabiele? atmosfeer hebben. Zuurstof reageerde met van alles, bijv ijzer.

Lijkt me dat je vooral moet gaan jijken wat er zoal rondvliegt in de ruimte, zoals kometen enz. en die proberen ( zal nog niet simpel zijn) te gebruiken. En Methaan is er in principe genoeg, maar oogst dat maar eens van Jupiter enz., wel een beter broeikas gas dan (dat beetje) kooldioxide op Mars.

Ook zal de zonne-energie veel minder zijn dan op Aarde.

Denk dat die terraficatie van Mars mij verre zal overleven.

PS Misschien vulkanen opnieuw activeren op Mars??
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Terraforming van mars

laten we de aarde eerst terravormen. En dan niet hoe we het nu doen, door gigantische hoeveelheden CO2 de lucht in te sturen, want dat maakt er de aarde niet beter op.

Dus, we kunnen het op aarde niet, laat staan Mars.

Reageer