Schakeling buitenverlichting

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Schakeling buitenverlichting

Ik wil verlichting in de tuin plaatsen, en de grondkabels liggen er al in. Ook de bestrating is af, en de grondkabels liggen (deels) onder de bestrating. Je snapt dat ik dus gebonden ben aan de huidige situatie (bestrating openbreken en kabels bijleggen is geen optie).

Nu wil ik een buitenstopcontact plaatsen, en daar ingestoken een schakelstopcontact voor buiten (dit is niet het type of merk dat ik heb, maar dan weet je wat ik bedoel). Zodoende zou ik mijn buitenlamp met de afstandbediening aan en uit kunnen zetten. Echter, nu komt het verhaal van de bekabeling en bestrating om de hoek kijken. Zie de situatie hieronder:

Afbeelding

Ik wil dus stroom "heen en terug" krijgen via dezelfde kabel (ik zal de kabel wel moeten splitsen met en ondergrondse kabelmof).

Nu is mijn vraag: Kan dit (met name de situatie met de nuldraad) zonder dat de aardlekschakelaars overuren maken of de stoppen rond mijn oren vliegen?

PS De zwarte schakeldraad wordt alleen gebruikt tussen het schakelstopcontact en de lamp.

PPS De aarde achterwege gelaten op de tekening, maar uiteraard wordt alles geaard.

PPPS Als ik iets over het hoofd zie, of iemand heeft tips, hoor ik het graag!
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schakeling buitenverlichting

In principe moet dit werken.

Een paar opmerkingen: Je hebt een parallelverbinding in de nul gemaakt. Die komt enerzijds uit je stopcontact, maar ook nog een keer uit je afstandbediende schakelaar. Hoe ga je dat aan elkaar knopen? Volgens mij is het zelfs niet nodig om ze aan elkaar te knopen. Je moet even uitzoeken welke draad uit je afstandbediende stopcontact de nul is, en welke de schakeldraad. Alleen de schakeldraad moet verder, via de schakeldraad in de kabel.

Voorbij het aftakpunt naar de lamp loopt de schakeldraad verder naar rechts, richting voedingspunt. Doet die daar nog iets nuttigs? Je moet er in ieder geval voor zorgen dat die draad aan het einde goed afgeïsoleerd is. Of je sluit hem helemaal niet aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Schakeling buitenverlichting

Over de laatste opmerking: De zwarte draad aan de kant van de voeding zit zodadelijk afgedopt (met een lasklem) in een lasdoos (waar blauw en bruin op de huisaansluiting zitten). Er komt uiteraard geen spanning op te staan.

De eerste opmerking: Ik was van plan om in het schakelstopcontact een buitenstekker te steken met op de polen de blauwe en de zwarte draad aangesloten (via de afgetakte grondkabel). Het schakelstopcontact (hier zit een ook stekker aan) gaat met de polen in het buitenstopcontact (dat heb ik proberen te tekenen met het de uiterst kleine blauwe en bruine streepje tussen de twee vierkanten. Dan is toch alles aan elkaar geknoopt?

Alvast bedankt voor je inbreng.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schakeling buitenverlichting

Er komt uiteraard geen spanning op te staan.
Uiteraard komt er wel spanning op te staan, nl. als de lamp ingeschakeld is. Maar als hij is afgedopt is dat geen probleem.
De eerste opmerking: Ik was van plan om in het schakelstopcontact een buitenstekker te steken met op de polen de blauwe en de zwarte draad aangesloten (via de afgetakte grondkabel). Het schakelstopcontact (hier zit een ook stekker aan) gaat met de polen in het buitenstopcontact (dat heb ik proberen te tekenen met het de uiterst kleine blauwe en bruine streepje tussen de twee vierkanten. Dan is toch alles aan elkaar geknoopt?
Ja, maar de nul is dan dubbel aangesloten, en dat is niet nodig.

Ik ga er vanuit dat de nul in het schakelstopcontact gewoon doorloopt. Dus van de stekkerpen naar de bus op de voorkant. De andere stekkerpen wordt dan via een schakelcontact verbonden met de andere bus.

Je moet eerst zien uit te vinden welke pen met welke bus wordt doorverbonden, en vervolgens moet je uitzoeken welke van die twee verbindingen geschakeld wordt. Die geschakelde bus verbind je dan naar de schakeldraad, en in het vaste stopcontact moet je zorgen dat de nul op de goede plek zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Schakeling buitenverlichting

Uiteraard komt er wel spanning op te staan, nl. als de lamp ingeschakeld is. Maar als hij is afgedopt is dat geen probleem.
Ja, duh, haha, dat is ook de bedoeling
Je moet eerst zien uit te vinden welke pen met welke bus wordt doorverbonden, en vervolgens moet je uitzoeken welke van die twee verbindingen geschakeld wordt. Die geschakelde bus verbind je dan naar de schakeldraad, en in het vaste stopcontact moet je zorgen dat de nul op de goede plek zit.
Je bedoelt blauw op blauw (op blauw)? Dus als ik een keer de stekker er andersom insteek (of het schakelstopcontact op zijn kop er in plug), kunnen er rare dingen gebeuren als ik dat niet zou doen? Of heb je het over de correctheid van aanleggen?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schakeling buitenverlichting

Je bedoelt blauw op blauw (op blauw)? Dus als ik een keer de stekker er andersom insteek (of het schakelstopcontact op zijn kop er in plug), kunnen er rare dingen gebeuren als ik dat niet zou doen?
Als je hem op zijn kop inplugt gaat het sowieso niet goed. Je moet de zaak zo inrichten dat de nul altijd op de nul uitkomt, en de schakeldraad op de fase.

Ik begin ook het idee te krijgen dat deze manier van aanleg niet conform de regelgeving is. Hoewel het wel werkt bij een zorgvuldige aanleg. Maar je kunt makkelijk kortsluiting krijgen als iemand dat ding er uittrekt en ondersteboven terugsteekt.

Berichten: 7

Re: Schakeling buitenverlichting

Raspoetin schreef:Ik wil verlichting in de tuin plaatsen, en de grondkabels liggen er al in. Ook de bestrating is af, en de grondkabels liggen (deels) onder de bestrating. Je snapt dat ik dus gebonden ben aan de huidige situatie (bestrating openbreken en kabels bijleggen is geen optie).

Nu wil ik een buitenstopcontact plaatsen, en daar ingestoken een schakelstopcontact voor buiten (dit is niet het type of merk dat ik heb, maar dan weet je wat ik bedoel). Zodoende zou ik mijn buitenlamp met de afstandbediening aan en uit kunnen zetten. Echter, nu komt het verhaal van de bekabeling en bestrating om de hoek kijken. Zie de situatie hieronder:

Afbeelding

Ik wil dus stroom "heen en terug" krijgen via dezelfde kabel (ik zal de kabel wel moeten splitsen met en ondergrondse kabelmof).

Nu is mijn vraag: Kan dit (met name de situatie met de nuldraad) zonder dat de aardlekschakelaars overuren maken of de stoppen rond mijn oren vliegen?

PS De zwarte schakeldraad wordt alleen gebruikt tussen het schakelstopcontact en de lamp.

PPS De aarde achterwege gelaten op de tekening, maar uiteraard wordt alles geaard.

PPPS Als ik iets over het hoofd zie, of iemand heeft tips, hoor ik het graag!
Waarom zo moeilijk? Kun je niet gewoon bij de las een WCD plaatsen tussen bruin en blauw en daar het geschakelde stopcontakt in doen?

Berichten: 388

Re: Schakeling buitenverlichting

Ik begin ook het idee te krijgen dat deze manier van aanleg niet conform de regelgeving is. Hoewel het wel werkt bij een zorgvuldige aanleg. Maar je kunt makkelijk kortsluiting krijgen als iemand dat ding er uittrekt en ondersteboven terugsteekt.
Een erg nette oplossing is het inderdaad niet. Wat er het best kan gebeuren is gewoon die blauwe draad die uit het schakelmechanisme komt weglaten! Dus gewoon een stekker maken waar enkel maar die zwarte draad op toekomt. Als je dan de stekker omdraait in het stopcontact (neem een stekker met aarding, dan kan je hem zelfs niet omdraaien) zit je lamp gewoon tussen twee nulgeleiders. Je lamp gaat dan niet branden, maar je maakt tenminste geen kortsluiting.
Waarom zo moeilijk? Kun je niet gewoon bij de las een WCD plaatsen tussen bruin en blauw en daar het geschakelde stopcontakt in doen?
Dat is een goed punt! Al kost dat wel weer een extra stopcontact, maar je kan dan wel zoveel stekkers omdraaien als je wil zonder stoppen te laten knallen en je lamp gaat altijd branden (tenzij ze stuk is ;) ).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Schakeling buitenverlichting

Waarom zo moeilijk? Kun je niet gewoon bij de las een WCD plaatsen tussen bruin en blauw en daar het geschakelde stopcontakt in doen?
Dat zou kunnen, maar ik heb niet de hele situatie getekend. Alleen het relevante gedeelte waar ik niet zeker was of het ging werken. De grondkabel gaat nog andere op afstand bediende stopcontacten van stroom voorzien. Echter daar heb ik geen last van de bestrating en kan ik naar hartelust graven.
Een erg nette oplossing is het inderdaad niet. Wat er het best kan gebeuren is gewoon die blauwe draad die uit het schakelmechanisme komt weglaten! Dus gewoon een stekker maken waar enkel maar die zwarte draad op toekomt. Als je dan de stekker omdraait in het stopcontact (neem een stekker met aarding, dan kan je hem zelfs niet omdraaien) zit je lamp gewoon tussen twee nulgeleiders. Je lamp gaat dan niet branden, maar je maakt tenminste geen kortsluiting.
Dat zei Klazon ook. Als dit door twee mensen zo wordt aangeraden denk ik dat ik dat inderdaad zal doen. In ieder geval bedankt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schakeling buitenverlichting

(neem een stekker met aarding, dan kan je hem zelfs niet omdraaien)
Dit is duidelijk een Belgische opmerking. In Nederland zijn stekkers niet gepoold, die kun je dus naar hartelust omdraaien, als de fysieke ruimte daarvoor aanwezig is.

Berichten: 388

Re: Schakeling buitenverlichting

Dit is duidelijk een Belgische opmerking. In Nederland zijn stekkers niet gepoold, die kun je dus naar hartelust omdraaien, als de fysieke ruimte daarvoor aanwezig is.
Hmmm, true! Even vergeten dat jullie randaarde gebruiken ;)

Reageer