Springen naar inhoud

Wat is dipenteen?

• Log in om te kunnen reageren

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 juni 2005 - 11:38

Ben op het moment in mijn badkamer bezig de oude kit te verwijderen met een spulletje dat kitverwijderaar heet.
Het werkzame bestanddel is dipenteen.
Op de doos staat o.a.: "aangename geur".
Maar in het gevarenkadertje staat: "Damp niet inademen".

Dat lijkt me een beetje tegenstrijdig.
Daarom de vraag: wat is dipenteen eigenlijk?
Via google heb ik de chemische formule wel gevonden (C10H16), maar aangezien ik geen chemicus ben zegt me dat weinig. Het is een koolwaterstof, en de waarschuwing "ontvlambaar" lijkt me dan ook terecht.
Maar wat zijn verder de eigenschappen van dit spul, en wat zijn de risico's?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2005 - 12:11

klik

Via de homepage van bovenstaande site (link) kan je veiligheidsheets en chemische informatie opvragen. (wel eerst registreren).

Als iets aangenaam ruikt hoeft het niet te betekenen dat je het niet mag inademen. Hoewel het vreemd is dat het zo is vermeld, staat het in principe los van elkaar.

kijk ook even hier
"Meep meep meep." Beaker

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2005 - 12:17

Wat jij waarschijnlijk bedoelt is Limoneen, het heeft heel veel verschillende namen, waaronder dipenteen. Ze zeggen dat het aangenaam ruikt omdat het de geur aan citroenen geeft. Het is een brandbare koolwaterstof, die gebruikt wordt als oplosmiddel om jouw kitverwijderaar vloeibaar te houden. Het is volgens mij een recente vervanging voor de wat meer schadelijke koolwaterstoffen.

Ik weet niet precies wat je wilt weten over de stof. Kijk als je met oplosmiddelen aan de gang gaat, dan moet je natuurlijk altijd in een geventileerde ruimte werken, ivm bedwelming etc., maar dat weet je wel neem ik aan. Dit geld ook voor verf etc. Als je gewoon verstandig er mee omgaat, dan kan er weinig misgaan.

Hier heb je in ieder geval wat meer informatie.

Hier nog een andere site, deze is misschien toegankelijker.

Als je vragen of meer uitleg wilt, moet je maar even vragen.

Edit: DOH!!!
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 juni 2005 - 08:04

Bedankt voor de info zover.
Dipenteen heeft inderdaad een heleboel verschillende namen, waaronder enkele die verwijzen naar de citroenachtige geur.
Ik vond het ook verrassend dat terpentine dezelfde formule C10H16 heeft, maar dat heeft ongetwijfeld een andere molecuulstructuur.

Op het doosje staan verschillende waarschuwingen. Behalve de brandbaarheid en het advies om de damp niet in te ademen wordt ook gezegd dat het irritant kan zijn voor de huid. Heb ik nog niet gemerkt, maar ik vermijd wel om het aan te raken.
Verder wordt gesteld dat het zeer giftig is voor dieren die in water leven. Daarover kan ik eigenlijk weinig vinden op de sites waarnaar is verwezen.

Wat mij een beetje vreemd overkomt is dat je de behandelde plekken daarna overvloedig moet spoelen met water. Maar al dat water loopt daarna wel mooi het riool in en komt uiteindelijk in het oppervlaktewater terecht.
Nou ja, ik ga er maar even vanuit dat het spul al uit elkaar gevallen is voordat het in de rioolzuivering terecht komt.
Maar ik vond het een en ander een beetje tegenstrijdig, vandaar mijn vraag.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 juni 2005 - 09:20

De irritatie voor de huid zal waarschijnlijk pas optreden wanneer het veelvuldig en overvloedig over de huid spoelt. Je kan het gewoon in het riool laten gaan omdat het dan zover is verdunt dat het geen (nauwelijks) kwaad meer kan.
"Meep meep meep." Beaker

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 juni 2005 - 12:06

Etherische sinaasappelolie bestaat voor ongeveer 95% uit Limoneen. Door hier op te zoeken (maar limoneen levert ook al veel Google hits op, vooral de Engelse naam Limonene) kom je mogelijk meer te weten.

Limoneen (en etherische sinaasappel olie) wordt ook wel als verfafbijtmiddel gebruikt.
β-Damascenon en maneschijn

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures