Springen naar inhoud

Normeren vs normaliseren

• Log in om te kunnen reageren

TomMe

TomMe

• >25 berichten
  • 71 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2005 - 12:35

Ik zit met de volgende vraag in gedachten.
Is er eigenlijk een verschil tussen de termen normeren en normaliseren wat betreft vectoren (of enig ander wiskundig object)?

Ik heb opgemerkt dat in het Engels de term "to normalize" gebruikt wordt wanneer men een vector deelt door zijn norm. Wanneer ik echter de term "normaliseren" in het Nederlands gebruikte werd ik er snel op gewezen dat de correcte term "normeren" is.

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2005 - 12:40

Het moet normaliseren zijn. Normeren is alleen een maatstaf vastleggen, een norm bepalen.

Voor zover dat van toepassing is op vectoren, zou het dan het vaststellen van de lengte (doorgaans 1) zijn, waar je vervolgens vectoren naar kunt normaliseren.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

TomMe

TomMe

• >25 berichten
  • 71 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2005 - 12:42

Dus op deze pagina heeft men de term "normeren" verkeerdelijk gebruikt?

http://www.nat.vu.nl...004/node73.html

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2005 - 12:51

Volgens mij wel ja, ik zou daar in ieder geval "normaliseren" gebruikt hebben.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2005 - 13:03

Volgens mij wel ja, ik zou daar in ieder geval "normaliseren" gebruikt hebben.

Inderdaad. Normeren is het toepassen van de norm: ||x||
Normaliseren is de lengte schalen tot 1: x / ||x||
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

TomMe

TomMe

• >25 berichten
  • 71 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2005 - 13:06

Bedankt! 8)

The Black Mathematician

The Black Mathematician

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2005 - 22:34

Dus op deze pagina heeft men de term "normeren" verkeerdelijk gebruikt?
http://www.nat.vu.nl...004/node73.html

Haha, dat is de site van Jo v.d. Brand. Is vast erg goed in zijn vakgebied, maar mijn ervaring met hem is dat hij het niet altijd even nauw neemt met de wiskunde (niet dat hij op verkeerde eindantwoorden uitkomt, hoor)

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2005 - 22:48

Haha, dat is de site van Jo v.d. Brand. Is vast erg goed in zijn vakgebied, maar mijn ervaring met hem is dat hij het niet altijd even nauw neemt met de wiskunde (niet dat hij op verkeerde eindantwoorden uitkomt, hoor)

Dat is toch gebruikelijk bij natuurkundigen? :shock:

The Black Mathematician

The Black Mathematician

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juni 2005 - 11:49

Die man en ik verschillen fundamenteel van mening wat betreft wiskunde binnen de natuurkunde studie: hij is van mening dat we geen wiskunde vakken hoeven te volgen, we kunnen de technieken ook leren als we ze nodig hebben bij een natuurkunde vak. Ik ben van mening dat je eerst een wiskundevak gehad moet hebben voordat je begint aan het natuurkundevak dat van die wiskunde gebruik maakt: dus eerst vectorcalculus en dan pas Elektriciteit en Magnetisme.

TomMe

TomMe

• >25 berichten
  • 71 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juni 2005 - 12:51

We zien wel wat er dan van komt..foutieve benamingen en het verwarrend maken voor de student. :shock:

rodeo.be

rodeo.be

• >250 berichten
  • 647 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juni 2005 - 14:17

Die man en ik verschillen fundamenteel van mening wat betreft wiskunde binnen de natuurkunde studie: hij is van mening dat we geen wiskunde vakken hoeven te volgen, we kunnen de technieken ook leren als we ze nodig hebben bij een natuurkunde vak. Ik ben van mening dat je eerst een wiskundevak gehad moet hebben voordat je begint aan het natuurkundevak dat van die wiskunde gebruik maakt: dus eerst vectorcalculus en dan  pas Elektriciteit en Magnetisme.

hoe raar? Hoe kan je nu één wet van Maxwell snappen, als je niet kunt integreren over een oppervlak/volume?
???

The Black Mathematician

The Black Mathematician

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2005 - 11:26

Hij is van mening dat als hij bij dat onderwerp aankomt, zijn korte uitleg over oppervlakte/volume integralen voldoende is.
Ik vind dat erg optimistisch.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures