Skilift

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Skilift

Weet iemand hoe het principe van een skilift werkt? Bij in/uitstapmogelijkheden wordt de gondel los gekoppeld van de hoofdbaan, en vervolgens weer vast geklemd.. Hoe gebeurd dit? d.m.v. een soort V vormige stukken die zich om de kabel klemmen?, Bij het in en uitstappen wordt de gondel dan omhoog 'gelift' en op een andere kabel gezet.. Dat lijkt me een logische theorie.. maar kan niks op i-net er over vinden.

Re: Skilift

Ik ga volgende week naar oostenrijk, ik zal het voor je bestuderen :shock:

Re: Skilift

Op de cabine zit een hendel waarmee de cabine los of vast kan worden gemaakt van de hoofdkabel. Als de cabine aankomt (van boven) word de hendel omhoog (of naar beneden, maakt niet uit) geduwd doordat deze tegen een schuin staand vlak aanrolt. Vervolgens wordt de cabine op een langzamer draaiende kabel (of wielbaan) gezet. Als de hendel (wanneer de cabine volgeladen is) dan weer tegen schuine vlak aan rolt wordt de hendel naar beneden geduwd en wordt de cabine op de hoofdkabel geklemt. Boven uiteraard weer het zelfde en onder dan ook weer en boven......etc.

Re: Skilift

Volgens mij zijn er ook liften die gewoon doordraaien, van die hele korte stukjes gaan die omhoog. Maar die anderen werken idd zoals hierboven beschreven.

Reageer