Vermogen tweede warmtewisselaar

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Vermogen tweede warmtewisselaar

Best Forum,

Ik heb het volgende probleem.

Voor een luchtbehandelingskast wordt lucht gekoeld.

Deze lucht wordt gekoeld middels een warmtewisselaar waar koud water doorheen stroomt.

De T in is 5 grdC en de T uit is 15 grdC.

Het vermogen van deze warmtewisselaar is 31 kW.

Om het water te koelen wordt er gebruik gemaakt van een koelmachine met een verdamper en een condensor.

Hoe kan ik nu het vermogen van de verdamper berekenen.

Zal de grootte van de warmtewisselaar veel afwijken van die van de verdamper??

Alvast Bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Vermogen tweede warmtewisselaar

Hoe kan ik nu het vermogen van de verdamper berekenen.
De verdamper koelt het water weer van 15 naar 5 oC neem ik aan? Het vermogen is dan gelijk aan die 31 kW van de warmtewisselaar.
Zal de grootte van de warmtewisselaar veel afwijken van die van de verdamper??
Dat valt met deze weinige gegevens niet te zeggen.

De grootte (het oppervlak) van een warmtewisselaar is niet alleen afhankelijk van het vermogen maar ook van het logaritmisch gemiddelde temperatuursverschil tussen het warme en het koude medium, en van de warmteoverdrachtscoefficient welke weer afhankelijk is van de stroomsnelheid van de beide mediums en de fysische eigenschappen van beide mediums.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: Vermogen tweede warmtewisselaar

Bedankt voor je reactie.

Ik had al het vermoeden dat de warmte wisselaar en de verdamper hetzelfde zouden zijn.

Alleen voermoed ik dat er nog wat extra vermogen bij komt van de warmte van de circulatiepomp van het water en eventuele warmte verliezen.

Voor wat betreft de grootte, hier heb ik mij wat ongemakkelijk uitgedrukt, ik bedoel niet de grootte maar de capaciteit, die vraag had je al beantwoord in het eerste gedeelte.

Bedankt.

Moet ik de vraag nog ergens op afgehandeld zetten???

Reageer