Springen naar inhoud

Ademhalen

• Log in om te kunnen reageren

langejan

langejan

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2009 - 01:51

Hallo,

Ik vraag me al een tijdje af wat er voor zorgt dat wij lucht naar binnen kunnen zuigen, of uitblazen.
Kan me niet bedenken hoe dat nou kan... misschien door samentrekkingen van ? ....
Ik ben benieuwd ;)

groeten, wim

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 juli 2009 - 06:59

Ik vraag me al een tijdje af wat er voor zorgt dat wij lucht naar binnen kunnen zuigen, of uitblazen.

Dankzij je borstspieren kun je je borstholte vergroten. Volgens de gaswetten verlaagt dan de druk. De lucht van buiten stroomt daardoor naar binnen, je longen in. De antagonisten van je borstspieren verkleinen de inhoud van je borstholte waardoor de lucht weer naar buiten wordt geperst.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 juli 2009 - 07:55

Wikipedia weet raad: klik.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2009 - 10:02

Dankzij je borstspieren kun je je borstholte vergroten. Volgens de gaswetten verlaagt dan de druk. De lucht van buiten stroomt daardoor naar binnen, je longen in. De antagonisten van je borstspieren verkleinen de inhoud van je borstholte waardoor de lucht weer naar buiten wordt geperst.

De borstspieren in enge zin spelen geen rol (dus de m. pectoralis major en minor). De hulpademhalignsspieren zoals de mm. intercostales en verschillende buikspieren daarentegen wel. Maar laten we niet vergeten; het diaphragma is de belangrijkste spier voor de ademhaling. Zonder de andere kun je nog wel ademen (zeer beperkt overigens), maar zonder het diaphragma lukt dat niet. Vandaar dat ook wervelfracturen op of boven het niveau waar de n. phrenicus uitreedt die het diaphragma innerveert zonder fysiologische ondersteuning niet met het leven verenigbaar zijn.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures