Springen naar inhoud

Elektrisch voertuig


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Edwap

    Edwap


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2009 - 03:50

Hallo!

Ik heb het idee gekregen om een elektronisch scootertje (of kart) te maken, die pakweg 25 km/h gaat. Als het iets meer of minder is zal ik er ook niet wakker om liggen. En of het een scooter of een kart wordt, dat moet ik ook nog maar zien, dat hangt er vanaf wat makkelijker is. Maar het komt erop neer dat ik niet helemaal snap hoe het met de kW zit, en hoe ik het zaakje in elkaar moet gaat zetten.

Even een hele andere situatie: stel, ik heb een verbrandingsmotor. Effectief kan ik daar 0.2 kW uit pompen. Als ik bijvoorbeeld naar deze tabel kijk (http://www.scooter-p...nl/sponsers.htm .. is naar mijn idee nogal nattevingerwerk, maar goed) dan zou je kunnen stellen dat je met die motor wel ongeveer 25 km/h moet kunnen halen. Ten eerste geloof ik daar niet zo gek veel van, omdat 0.2 kW nog niet eens neerkomt op een halve pk. Het lijkt me stug dat je een scooter zou kunnen hebben van pakweg 70 kg, waar nog eens grofweg 70 kg bovenop komt te zitten, plus nog de luchtwrijving, met maar een halve pk, en dat het ding überhaupt nog beweegt zonder dat je hem aan hoeft te trappen. Als ik hier compleet verkeerd zit, en dit is inderdaad mogelijk, dan komt mijn volgende vraag:

Of het in de praktijk ook zo is dat 0.2 kW van een verbrandingsmotor gelijk staat aan 0.2 kW van een elektromotor? Ik ben zo technisch als een schoenzool, maar ik geloof dat een elektromotor veel sterker is dan een verbrandingsmotor omdat je constant maximale koppel hebt. Maar hoe zit dat dan? Want dat zou betekenen dat ik met de motor van een schaalmodel auto'tje al een scooter kan laten rijden!

Maar mocht het wel kloppen dat je met zo'n relatief laag vermogen al veel kan bewerkstelligen, dan had ik het volgende motortje in gedachten:
http://www.conrad.nl...?artikel=235277

Een rendement van 89%, volgens de Duitse handleiding, en een niet al te zuinig vermogen van 581 W, wat dus effectief neer zou komen op 517,09 W.

Ik had al gezegd dat ik zo technisch als een schoenzool ben, dus ik zeg waarschijnlijk iets doms. Ik dacht: waarom plaatsen we geen potmeter en een aan en uit knop tussen de accu en de motor. Dus: accu - aan/uit - potmeter - motor. Nu kwam ik erachter dat 1 W al heel wat(t) is voor een potmeter, dus met 500 W blaas ik dat ding ergens richting Mars. Oftewel: hoe ik dat op moet lossen weet ik ook niet!

Met andere woorden, ik heb echt een technische knowhow van nul komma nul, maar ik ben niet te lui om te leren. Ik heb nooit veel geluk gehad met mijn natuurkundedocenten, en dat is me nog wel aardig afgegaan bij mechanica, maar bij dit deel heeft het duidelijk enige tekortkomingen aangericht ;) Ik heb al het bovenstaande al geprobeerd via Google uit te vogelen, maar tot nog toe weinig resultaat geboekt. Al geeft iemand maar een paar links waar ik het bovenstaande mee uit kan vogelen, dan ben ik al heel dankbaar.

Alvast heel erg bedankt voor de moeite!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

thermo1945

    thermo1945


  • >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 juli 2009 - 06:55

Kijk eens bij thyristor.

#3

Edwap

    Edwap


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2009 - 12:13

Aha! Dank je, dat is alvast een oplossing voor één probleem! ;)

Maar weet iemand of het aantal watt wat ik voor ogen heb genoeg is om echt een rijdend voertuig mee te maken? (Waar je zelf in/op kunt?)

#4

Franske

    Franske


  • >250 berichten
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2009 - 14:45

Omdat je een gelijkstroom wil sturen zou ik niet per definitie een thyristor nemen om dit voor elkaar te krijgen. Bij een thyristor heb je een nuldoorgang van de hoofdstroom nodig om hem af te schakelen.

Er is hier geen simpele oplossing voor!!!

Een toerentalregeling voor een gelijkstroommotor kun je op velerlei manieren bewerkstelligen.

Daarbij, hoe denk je met het motortje waar je naar verwijst een brommer of scooter aan te drijven?

Daar zit een asje van 3,7mm in en wat is het koppel daarvan?

Kijk eerst eens wat het asvermogen en koppel van de motor van je scooter is en ga daarvan uit. 0,2kW lijkt me erg weinig.

Als voorbeeld:

http://www.aprilia.n...sHePpMdKcCKvBVG

Hier praat men al over 3,2kW en een koppel van 4,7Nm

Samenvattend om zo een project te kunnen doen moet je verstand hebben van vermogens elektronica, regeltechniek en mechanica.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

#5

sillyconmarc

    sillyconmarc


  • >250 berichten
  • 318 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 22 juli 2009 - 18:08

Dag Edwap,

Leuk project!!! Zeker mee doorgaan!!!

Het motortje dat je aangeeft is totaal ongeschikt om 2 redenen:
- Het mag dan al 500W+ zijn maar het geeft zijn vermogen af bij een totaal ongeschikt toerental van 25000 of zo toeren per minuut. Het achterwiel van je scooter zal tussen de 200 en 300 toeren per minuut draaien bij 25km/u afhankelijk van de diameter van het wiel. De reductie die nodig zou zijn voor de toerental omzetting zou het merendeel van het vermogen 'opeten' door wrijving.
- Het koppel van zo'n motortje is minimaal; het zou er niet in slagen je scooter op gang te brengen.

Dit zijn motortjes die in de modelbouw succesvol gebruikt worden maar dus niet geschikt zijn voor scooters.

Kijk eens naar de Elektor Wheelie (https://www.elektor....L2009070081.pdf) die op zich een evolutie is van de zzaag (http://www.zzaag.org/). Daarin zie je voorbeelden van toepasselijke motoren voor deze toepassing en ook de nodige electronica. Het is heel wat ingewikkelder dan een accu + potmeter.

:-) of :-(
't is maar hoe je het bekijkt...

Misschien moet je ook eens kijken naar motoren uit de automobielbranche: ruitenwissermotoren krijg je voor een prikje op de autosloop. Ideaal om mee te experimenteren.

Ik zag dat hier een thyristor gesuggereerd wordt. Ik zou gaan voor 1 of meerdere MOSFET's. Die kan je aan de hand van een microcontroller met PWM zodanig sturen dat je een vloeiende regeling van het vermogen krijgt. Misschien kan je zelfs een regelaar uit de modelbouw gebruiken. Dat zal van je uiteindelijke motorkeuze afhangen.

Succes!!!!
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#6

marten

    marten


  • >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2009 - 19:23

is het geen idee om een accuboormachine op je fiets te bouwen? om zo een beetje vertrouwt te raken met de eletrorompslomp. ik heb het een keer gehoort dat iemand dat met succes heeft gedaan maar, ik heb deze persoon nooit zien rijden met dat geval.

#7

sillyconmarc

    sillyconmarc


  • >250 berichten
  • 318 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 24 juli 2009 - 18:03

accuboormachine


Goed idee!!. Bovendien is (ruw geschat) het toerental goed...Tandwieltje op de boorkop en langs de ketting.

Opgelet voor de vingers. ;)
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures