Springen naar inhoud

sterkwater

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 23 juni 2005 - 20:27

wie weet de weteschappelijke naam van sterkwater?

mijn schildpad is overleden en ik wil hem op sterkwater zetten,ik ben naar de apotheek geweest maar daar hadden ze het niet,die baas van de apotheek wilen mij wel helpen, maar heeft weet de wetenschappelijke naam dus niet,en kan het daarom niet bestellen.

alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2005 - 21:05

sterk water is een andere benaming voor formaline.

Je kan je schildpad ook op conserveren door 'm in ethanol en/of methanol te leggen ( :shock: 97%).
"Meep meep meep." Beaker

• Gast

Geplaatst op 23 juni 2005 - 21:23

ik heb ooit ergens gelezen dat sterkwater een mengsel van water en alcohol is,is dit waar? en wat zijn de verhoudingen?

bedankt trouwens voor de snelle reacktie,de schildpad is vandaag overleden en ligt daarom in de koelkast.

Belgjm

Belgjm

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2005 - 21:41

Beste,

hier http://www.wetenscha...?showtopic=2144 kun je een vorige discussie bekijken over dit onderwerp

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 juni 2005 - 12:02

Met sterk water wordt meestal formaline bedoeld, maar soms ook een ethanol/methanol oplossing. Beide worden gebruikt voor het bewaren van biologische preparaten.
β-Damascenon en maneschijn

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 juni 2005 - 11:15

Volgens mij bestaat formaline uit water, ethanol en formaldehyde (gas).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juni 2005 - 10:03

Volgens mij bestaat formaline uit water, ethanol en formaldehyde (gas).

In theorie is formaline een oplossing van formaldehyde in water. In de praktijk zit er vaak nog een stabilisator in in de vorm van methanol, maar ethanol zal ook wel voorkomen.

mrkanarie

mrkanarie

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2005 - 18:22

Kun je dat zelf ook "maken"? En waar kun je het anders krijgen?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 juni 2005 - 20:39

ja dit kan je ook zelf maken. Waarschijnlijk is het wel tekoop op www.hekserij.nl weet wel waar je aan begint en wat de gevaren zijn.

Waarschijnlijk kan je het ook wel bij een apotheek halen.
"Meep meep meep." Beaker

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 juni 2005 - 06:48

Formaline kan je kopen bij winkels voor de Agrarische sector, bijvoorbeeld Boerenbond of Welkoop. Het is een giftige stof, dus wees voorzichtig!

• Gast

Geplaatst op 29 juni 2005 - 23:27

toen ik vroeg naar ethanol en methanol kreeg ik gewoon 97% alcohol,dat was volges die vrouw van de apotheek het zelfde :oops: :shock:

reckless

reckless

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2005 - 23:32

sterk water is een andere benaming voor formaline.

Je kan je schildpad ook op conserveren door 'm in ethanol en/of methanol te leggen ( :shock: 97%).

gast, kijk uit met formaline ( formaldehyde ) , dit is een zeer cardiogene stof! en dus behoorlijk slecht voor je gezondheid.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 juni 2005 - 06:32

toen ik vroeg naar ethanol en methanol kreeg ik gewoon 97% alcohol,dat was volges die vrouw van de apotheek het zelfde

Bij de apotheek (in Nederland) verkopen ze als regel met aceton gedenatureerde alcohol (spiritus ketonatus), dat is prima bruikbaar als sterk water. Een mengsel van methanol en alcohol zal je moeten bestellen, maar levert volgens mij geen voordelen op.

gast, kijk uit met formaline ( formaldehyde ) , dit is een zeer cardiogene stof! en dus behoorlijk slecht voor je gezondheid.

Formaline is een carcinogene stof in klasse 3, ofwel met de stand van het huidige onderzoek is het een mogelijk kankerverwekkende stof. De uitspraak dat het "zeer cardiogeen" is lijkt me daarom wat overdreven. Klasse drie stoffen mogen gewoon aan particulieren worden geleverd, wel moet er de R40 zin op staan: Carcinogene effecten zijn niet uitgesloten.

reckless

reckless

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2005 - 02:30

ok moet je deze keer gelijk geven :shock: :
bij langdurige herhaaldelijke bloodstelling van knaagdieren aan verhoogde concentratiesis is neuskanker opgetreden. het is onwaarschijnlijk dat dit effect bendeden de MAC waarde ( komt ie weer )( TGG (8uur) 1 ppm =1,5 mg/m3, TGG (15 min) 2ppm = 3 mg/m3) bij mensen optreed.

greetz chris

• Gast

Geplaatst op 20 juli 2005 - 14:56

Het bijzondere van een formaldehyde-oplossing (formaline) is dat het reageert met de eiwitten van het te conserveren biologische produkt, bijvoorbeeld een dier of een orgaan. Er vomt zich dan een harde beschermende laag. Bij alcohol-water mengsels heb je zoiets niet.
Vroeger werd formaline wel gebruikt tegen zweetvoeten. De porien in de opperhuid zouden door de scheikundige reactie gesloten worden. Over een eventuele carcinogene werking was toen nog niets bekend. H. Zeilmaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures