Vragen beantwoorden en geld verdienen

Moderator: Rhiannon

Reageer

Vragen beantwoorden en geld verdienen

Wat zijn de mogelijkheden om met het beantwoorden van wetenschappelijke en/of filosofische vragen je brood te verdienen?

Ik vind het leuk om dingen uit te zoeken, en ben daar ook redelijk goed in. Nu vraag ik mij af of je met deze vaardigheid geld kan verdienen. Kan dat misschien via het internet? Wie heeft ideeën?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vragen beantwoorden en geld verdienen

Het zal een beetje afhangen van je doelpubliek en precieze uitwerking van dat concept, maar op vele vlakken mag je alvast concurrentie verwachten van gratis alternatieven. Het Wetenschapsforum is al een voorbeeld van gratis hulp bij (voornamelijk exact-wetenschappelijke) huiswerkvragen en antwoorden op diverse wetenschappelijke vragen (of discussies) in de vakfora. Zelf beantwoord ik hier en op een aantal andere sites al meerdere jaren (voornamelijk) wiskundevragen en dat is geheel vrijwillig, zonder vergoeding...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Vragen beantwoorden en geld verdienen

Dat lijkt mij inderdaad een probleem. Aan de andere kant zijn er grenzen (qua geïnvesteerde tijd en inspanning) aan wat er gratis gedaan wordt. Ik stel mij zo voor dat vooral die vragen worden beantwoord waarop men het antwoord paraat heeft, of al weet waar het is te vinden. Maar misschien heb ik het mis...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Vragen beantwoorden en geld verdienen

Dat lijkt mij inderdaad een probleem. Aan de andere kant zijn er grenzen (qua geïnvesteerde tijd en inspanning) aan wat er gratis gedaan wordt. Ik stel mij zo voor dat vooral die vragen worden beantwoord waarop men het antwoord paraat heeft, of al weet waar het is te vinden. Maar misschien heb ik het mis...
In Frankrijk was er dit voorjaar een initiatief dat heel wat stof deed opwaaien: tegen betaling je huiswerk laten maken.

http://www.faismesdevoirs.com/

De site is intussen gesloten:
FERMETURE DE FAISMESDEVOIRS.COM



Paris, le 6 Mars 2009 à 18h00

Bonsoir,

Il y a bientôt un mois, nous avons eu l’idée de mettre à disposition des Internautes un outil pédagogique innovant.

Nous tenons à vous présenter toutes nos excuses dans la mesure où nous réalisons à ce jour, à quel point ce site va à l’encontre de nos propres valeurs.

Enfin, nous souhaitons faire en sorte que les générations futures soient meilleures que les précédentes, et FaisMesDevoirs.com ne pourra en rien y contribuer.

Les nouvelles technologies doivent servir à nous améliorer et non à nous assister.



Au nom de toute l’équipe de FaisMesDevoirs.com,
Vraag me niet hoe of waarom. In dit sluitingsbericht doet de oprichter het voorkomen of hij zich ineens realiseerde dat zijn idee tegen zijn eigen waarden indruiste. Ik geloof er niet veel van, want anders noem je je site niet (letterlijk vertaald) "MAAKMIJNHUISWERK.COM".

Ik vermoed zomaar dat er nogal wat druk is uitgeoefend om die site uit de lucht te halen. De helft van dit bericht zou zomaar een quote kunnen zijn uit een zeer dringend schrijven van de Franse minister van onderwijs. Dat soort Frans is het wel.

Verder ben ik benieuwd of het je zou lukken om enigszins rendabel een sluitend antwoord te geven op ook maar een kwart van de vragen die hier op WSF worden gesteld.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vragen beantwoorden en geld verdienen

Bartjes schreef:Wat zijn de mogelijkheden om met het beantwoorden van wetenschappelijke en/of filosofische vragen je brood te verdienen?

Ik vind het leuk om dingen uit te zoeken, en ben daar ook redelijk goed in. Nu vraag ik mij af of je met deze vaardigheid geld kan verdienen. Kan dat misschien via het internet? Wie heeft ideeën?
Ik heb als student dit jaar een maandloontje verdient (aan prijzengeld via mijn universiteit) voor het vinden van een oplossing voor een onopgelost wiskundig probleem. Misschien een ideetje?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Vragen beantwoorden en geld verdienen

Ik heb als student dit jaar een maandloontje verdient (aan prijzengeld via mijn universiteit) voor het vinden van een oplossing voor een onopgelost wiskundig probleem. Misschien een ideetje?


Dat is knap! Waar zijn nog meer van zulke onopgeloste wiskunde problemen (waar een prijs op staat) te vinden? Ik ben overigens niet (meer) aan een universiteit verbonden.

Re: Vragen beantwoorden en geld verdienen

Laat ik voorop stellen dat het nog maar een idee is. Door het hier te droppen, hoop ik wat nuttige tips te krijgen. Of er achter te komen dat de kans van slagen nihil is. Dat laatste zou dan jammer zijn, maar is wel nuttig om te weten.

Het is niet de bedoeling dat ik andermans huiswerk ga maken. Dat zou ik geen eens leuk vinden. Een soort van bijles via email zou wel kunnen, als het tenminste gaat over zaken waar ik goed in thuis ben. Het zou dan moeten gaan om mensen die meer hulp nodig hebben dan het Wetenschapsforum kan bieden.

Iets anders zijn vragen die heel veel tijd en inspanning kosten om uit te zoeken. Ik denk dat ik daar wel iets extra's te bieden heb. Niet omdat ik méér zou weten dan de mensen van het Wetenschapsforum, maar omdat ik zaken graag zeer grondig uit spit. Ik zou ook veel verwijzen naar bronnen waar het gezochte antwoord gegeven wordt, zonder dat zelf allemaal uit te schrijven.

In eerste instantie is het vooral de bedoeling een aardige bijverdienste te verwerven. Dat het relatief veel tijd kost is dan niet zo erg, omdat het tegelijk een hobby is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Vragen beantwoorden en geld verdienen

Er is een website genaamd 'Experts Exchange' (ik ga hem hier niet linken omdat ik die site haat en mijd als de pest) waar je antwoorden op allerlei -voornamelijk technische- vragen kunt krijgen als je betaalt voor een lidmaatschap. Ik geloof dat je je daar ook kunt aanmelden als 'beantwoorder' en dan krijg je vast ook iets.

Zelf heb ik een hekel aan die site, vanwege het hoge dode-mus-gehalte omdat ze vaak voorkomen in google resultaten.

Echt vragen beantwoorden of problemen oplossen lijkt me een lastig concept om een lucratieve business mee op te bouwen. Misschien als je jezelf als analist verhuurt aan een bedrijf, maar dan krijg je allerlei haken en ogen en wordt het al gauw geen leuke hobby meer denk ik. Iets met bijles via mail of chat, of huiswerkbegeleiding (dus niet iemands huiswerk maken, maar diegene helpen het te begrijpen zodat ze het zelf kunnen maken) is misschien realistischer?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Vragen beantwoorden en geld verdienen

Rogier schreef:Er is een website genaamd 'Experts Exchange' (ik ga hem hier niet linken omdat ik die site haat en mijd als de pest) waar je antwoorden op allerlei -voornamelijk technische- vragen kunt krijgen als je betaalt voor een lidmaatschap. Ik geloof dat je je daar ook kunt aanmelden als 'beantwoorder' en dan krijg je vast ook iets.

Zelf heb ik een hekel aan die site, vanwege het hoge dode-mus-gehalte omdat ze vaak voorkomen in google resultaten.

Echt vragen beantwoorden of problemen oplossen lijkt me een lastig concept om een lucratieve business mee op te bouwen. Misschien als je jezelf als analist verhuurt aan een bedrijf, maar dan krijg je allerlei haken en ogen en wordt het al gauw geen leuke hobby meer denk ik. Iets met bijles via mail of chat, of huiswerkbegeleiding (dus niet iemands huiswerk maken, maar diegene helpen het te begrijpen zodat ze het zelf kunnen maken) is misschien realistischer?
Er zitten zo merk ik al een boel problemen aan. Het aardigste is om het als vrijwilligerswerk of hobby te doen, zoals hier op het Wetenschapsforum. Maar ja - dan moet je al wel een baan hebben waar je behoorlijk van kan leven. Van mijn huidige baan - postbezorger - kan dat niet.

Re: Vragen beantwoorden en geld verdienen

Zou het misschien iets zijn om mij speciaal te richten op mensen die denken iets bijzonders te hebben bedacht.

Ik zou dan kunnen uitzoeken of hun idee klopt. En zo ja of het al bekend is. Eventueel zou ik mee kunnen denken hoe het idee verder kan worden uitgewerkt. Hier op het Wetenschapsforum hebben we 'Theorieontwikkeling'. Zoiets stel ik mij daar ook bij voor. Maar dan meer gericht op het vooruit helpen van de vragensteller. Hoever kan zijn idee worden uitgewerkt zonder in logische of feitelijke onzin te vervallen? Dat zou dan mijn benadering en uitdaging zijn. Hier zijn de antwoorden toch meer toegespitst op de uitleg van gevestigde theorieën. (Wat natuurlijk ook zijn waarde heeft.)

Reageer