[wiskunde] complexe vierdegraadsvergelijking zonder reële nulpunten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 44

[wiskunde] complexe vierdegraadsvergelijking zonder re

Ik heb hier de vergelijking z^4+z^3+20z+12=0 die ik moet oplossen. Maar zover ik lees op internet komen daar speciale formules aan te pas die ik onmogelijk zou moeten kennen, daar dit zeker geen leerstof van het humaniora is, voor zover ik weet.

Aangezien de vergelijking geen reële nulpunten bevat, is ook aan de slag gaan met het Hornerschema geen oplossing. Is er iets speciaals aan deze vergelijking dat ik deze wel zou moeten kunnen oplossen?

Met Maple vind ik in ieder geval twee niet-reduceerbare tweedegraadsvergelijkingen (die op hun beurt dan weer elk twee complexe oplossingen hebben), maar gezien alle oefeningen uit het hoofd moeten worden gemaakt, is dat natuurlijk een beetje valsspelen.

Mis ik hier weer een kleine nuance?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [wiskunde] complexe vierdegraadsvergelijking zonder re

Bied je vergelijking aan bij wolframalpha.

Het resultaat helpt je wellicht op weg.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] complexe vierdegraadsvergelijking zonder re

Zit er geen foutje in de opgave? Met de hand lijkt me dit niet prettig.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 44

Re: [wiskunde] complexe vierdegraadsvergelijking zonder re

Dit is de opgave zoals die gegeven is. De oplossing van Wolfram Alpha stelt me al helemaal niet gerust. Ik ga de vergelijking laten splitsen door Maple en dan eens kijken wat ik er van bak, maar als jij zegt dat dit met de hand (bijna) niet te doen, is TD, dan begin ik er niet ;) De kans dat ze dit op het examen vragen is dan toch nihil. Ik wou gewoon zeker weten dat ik geen eenvoudig verband of iets dergelijks uit het oog was verloren waardoor deze prima op te lossen werd.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] complexe vierdegraadsvergelijking zonder re

Soms kan je het vrij eenvoudig ontbinden in twee kwadratische factoren, maar dat lijkt hier niet netjes (met de hand gemakkelijk doenbaar) uit te komen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] complexe vierdegraadsvergelijking zonder re

Omdat je geen reële nulpunten hebt, heb je in dit geval 4 complexe nulpunten, waarbij je 2 paar complex geconjugeerde nulpunten hebt, dus zeg z1 = a+bi, z2 = a-bi, z3 = c+di en z4 = c-di. Schrijf de polynoomvergelijking nu in de vorm (z-z1)(z-z2)(z-z3)(z-z4) en maak gebruik van het gegeven dat de kwadratische term in het polynoom nul is.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer