Springen naar inhoud

Electriciteit

• Log in om te kunnen reageren

vrvandjjk

vrvandjjk

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2009 - 07:56

Een tl verlichting wordt ontstoken dmv een inductiespoel en een onderbreker.Het is toch hetzelfde vermogen aan stroom en spanning dat een hogere spanning krijgt om de lamp te ontsteken.

Als je diezelfde lading opvangt in een condensator,dan is je vermogen toch toegenomen door spanningsverhoging,en zou je deze kunnen gebruiken?

Wat zeggen jullie hierover,is dat theoretisch en praktisch mogelijk? ;)
Ik wil meer weten van de elektrotechniek en electronica.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 juli 2009 - 09:01

Ik zie nog niet voor me wat je precies wil bereiken, en hoe en waarom.

vrvandjjk

vrvandjjk

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2009 - 18:01

Wie ziet het wel?
Het gaat erom dat een stroom door de inductiespoel een magnetischveld veroorzaakt,deze stroom wordt met een bepaalde spanning gevoerd,door de stroom door de spoel te onderbreken ontstaat er een tegenovergesteld magnetisch veld die de stroom in stand wil houden,door dit veld wordt er een velen malen hogere spanning in de spoel geinduceerd,die je ventueel op kunt vangen en gebruiken,want volgens de wet van ohm is je vermogen door de spanningstoename vermeerderd.

bv je stuurt een stroom van 1ampere door de spoel met 100 volt,door de stroomonderbreking wordt de spanning over de spoel 10x zo groot dus 1000volt,dan wordt je vermogen 1a x 1000 volt = 1kw. ;)

Gringo

Gringo

• >100 berichten
  • 171 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2009 - 18:14

Ik weet niet helemaal waar je heen wilt, maar voor inductie spanning geld. U = L di/dt. oftewel de inductie van de spoel vermenigvuldigd met de stroomverandering gedeeld door de tijdsverandering.

Het vermogen van een spoel is dus p = u.i oftewel Li di/dt.

De totale energie opgeslagen in een spoel is W = INT p.dt = 1/2 L i^2

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 juli 2009 - 23:14

want volgens de wet van ohm is je vermogen door de spanningstoename vermeerderd.

Hoe kom je daar nou toch bij? De spanning neemt wel toe, maar wie zegt dat de stroom gelijk blijft? De stroom valt juist weg, want dat is nou net de oorzaak van de spanningstoename.
En wat de wet van Ohm er mee te maken heeft begrijp ik in dit verband al helemaal niet.

vrvandjjk

vrvandjjk

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2009 - 16:18

In de praktijk wordt er al jaren dankbaar gebruik van gemaakt,nl door wat ik al schreef, het ontsteken van TL lampen.

De lamp wordt door een STROOMSTOOT VAN HOGE SPANNING ontstoken.

De opgeslagen energie in de spoel GENEREERT EEN HOGERE INDUCTIESPANNING dan de aangelegde spanning. ;)

Dus ook een nieuwe stroom.
Ik twijfel alleen over de stroomrichting?

De stroomkring wordt niet volledig onderbroken omdat parallel met de onderbreker een condensator is geplaatst die de stroom opvangt.Dus het magnetsich veld ontlaad zich over de condensator en anode.

Gringo

Gringo

• >100 berichten
  • 171 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2009 - 16:41

Wat bij de TL gebeurt is dat de stroom in een keer wordt onderbroken, je dt wordt dus heel erg klein, aangezien je U= L(di/dt) wordt je dus heel even heel groot. Dat is geen stroom stoot maar een spanningstoot. Deze spanning is groot genoeg om een stroompje door het TL gas te laten stromen. Hierdoor warmt het gas op en verminderd de weerstand.
Als het gas op temperatuur is kan het dan ook geleiden bij een lagere spanning. Deze lagere spanning zit onder de 220 Volt netspanning. De spoel wordt als weerstand gebruikt in serie met de lamp.

Stroomrichting is niet van toepassing bij wisselstroom.

Condensator wordt voor twee dingen gebruikt. Je hebt een kleine die voor ontstoring van je net gebruikt wordt en sommige hebben een grote om te zorgen voor cosinus phi verbetering

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 juli 2009 - 18:36

De condensator die parallel over het startercontact zit dient ter bescherming van dat contact, om vonkvorming te voorkomen.

vrvandjjk

vrvandjjk

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2009 - 18:56

Je zegt dus eigenlijk dat de stroom miniem wordt en dat het vermogen zich omzet in spanning,dan hoef je alleen de stroom nog door te trekken dmv een grotere condensator,en of met een sec spoel zoals in de bobine.Wat denk je?

Ik vermoed nl omdat het vermogen omgezet wordt in spanning dat de spanning over bv een spoel of een condensator weer een stroom zal veroorzaken. : ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures