Triple Helix?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 12

Triple Helix?

Zou het mogelijk zijn, om de dna structuur zo aan te passen, dat het "triple helix" wordt i.p.v. een "dubble helix"?

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Triple Helix?

nope.

Het is misschien wel mogelijk om een triple helix te maken (met andere moleculen) maar als info overdrager denk ik niet dat het veel nut heeft. Het perfecte aan DNA is juist dat je complementatie hebt. Met een triple helix zie ik niet vlug in hou je die complementariteit gaat verkrijgen, ik denk ook dat het moeilijk wordt om ook moleculen te vinden met vrije electronen die juist goed geörienteerd zijn om drie H-bruggen te maken.

Dus een triple helix maken is mischien mogelijk, een triple helix dna achtige structuur wil maken heb je het echt wel moeilijk vrees ik.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 73

Re: Triple Helix?

K sluit mij aan bij Xp. Zeker als je het hebt over functioneel DNA. Als je gewoon al kijkt naar gyrase, dan zie je dat dat een een superbelangrijk enzyme is dat neg. windingen induceert door 1 streng door te knippen en de andere der door te trekken. K zie ni goed hoe dat met een triple helix zou gebeuren. Der zijn nog wel een paar herstellingsmechanismen en dergelijke waarbij soortgelijke redenering te maken is.

De structuur en werking van DNA zit zo verfijnd in elkaar dat ik denk dat we om functioneel te zijn enkel kunnen anticiperen op de reeds bestaande processen, maar dat we niets aan de basis kunnen veranderen.
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.

Berichten: 12

Re: Triple Helix?

het hoeft in eerste instantie natuurlijk niet functioneel te zijn, het zou eerst alleen maar een "set up"moeten zijn. dat zou dus moeten kunnen, toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Triple Helix?

Wel het is mogelijk om 3 ketens te laten draaien en zo een helix te vormen.

Ik geloof dat een of andere myoglobuline keten bestaat uit 3 ew ketens

Of je drie ketens kan laten een tripple helix vormen dmv H-bruggen (zoals DNA) weel eerlijk gezegd denk ik dat dat heel mischien en waarschijnlijk niet mogelijk is. Je moet al een molecule hebben die H-bindingen kan aangaan met 2 andere molec en ze moeten dan nog dicht genoeg kunnen naderen en niet ook te dicht. Lijkt me zeer moeilijk.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 12

Re: Triple Helix?

Als je drie ruggengraten van desoxyribose maakt. en een stikstofbasen die een N heeft om een H-brug te ontvangen en een H om een H-brug te maken moet het kunnen. er resten dan echter nog twee vragen. Gaan de stikstofbasen H-bruggen maken met andere stikstofbasen uit dezelfde keten of met die uit 1 andere keten of met die uit 2 andere ketens. alleen in het laatste geval krijg je een keten met drie ruggengraten. en als je die hebt is het niet eens zeker of het wel een helix wordt. het kan ook een willekeurige vorm worden.

als je geen stikstof basen gebruikt maar. cyclopropaan of benzeen dan heb je geen last van het eerste probleem.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Triple Helix?

Wat je zegt klopt wel maar ik vraag me af als die drie ruggegraten dicht genoeg kunnen komen om die H-bruggen te maken en je moet een molecule hebben die groot genoeg is om 2 H-bruggen te maken met 2 molecullen.

volgens mij is er te veel sferische hinder.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 12

Re: Triple Helix?

Ja, je krijgt veel bagger, maar mischien zit er een bruikbaar stukje tussen

Berichten: 259

Re: Triple Helix?

Als ik me niet vergis heeft collageen in je nagels een triple helix.

Berichten: 73

Re: Triple Helix?

http://www.rtc.riken.go.jp/jouhou/image/nu...ic/dna/dna.html

Blijkbaar is der dus wel sprake van een triple helix. Erg raar, had ni gedacht dat het kon en het staat daar bij redelijk "normale" DNA-structuren...

Betrouwbare site? Uitleg staat der wel ni bij, gewoon de tekening van triple helix en van andere structuren...

Ok, ondertussen even verder gezocht. Heb artikels gevonden die idd triple helix DNA suggereren (betrouwbare, gepubliceerde, geef maar es triple helix in op [url=http://www.sciencedirect.com)]http://www.sciencedirect.com)[/url]

Denk dat ze met triple helix zowel verwijzen naar een tussenstap bij de elongatie van de primers tijdens pcr als naar artificieel aangemaakt DNA. Denk zelfs dat ze ergens suggereren dat ergens in het mitochondriaal DNA triple helix een natuurlijk voorkomend fenomeen zou zijn. Erg raar dat dat zo onbekend is :shock:
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.

Re: Triple Helix?

Het gaat hierbij niet om een 'echte' triple helix. Zoals je kunt zien zit de derde streng (de gele) in de groeven aan de buitenkant van het DNA. De paring gebeurt door waterstofbruggen met delen van de basen die niet gebruikt worden in de echte baseparing. De derde streng wordt gewoonlijk kunstmatig aangebracht om de transcriptie van het DNA te beinvloeden. In de natuur komt deze vorm naar mijn weten niet voor.

Berichten: 73

Re: Triple Helix?

Het gaat hierbij niet om een 'echte' triple helix. Zoals je kunt zien zit de derde streng (de gele) in de groeven aan de buitenkant van het DNA. De paring gebeurt door waterstofbruggen met delen van de basen die niet gebruikt worden in de echte baseparing. De derde streng wordt gewoonlijk kunstmatig aangebracht om de transcriptie van het DNA te beinvloeden. In de natuur komt deze vorm naar mijn weten niet voor.
Base composition at mtDNA boundaries suggests a DNA triple helix model for human mitochondrial DNA large-scale rearrangements

Abstract

Different mechanisms have been proposed to account for mitochondrial DNA (mtDNA) instability based on the presence of short homologous sequences (direct repeats, DR) at the potential boundaries of mtDNA rearrangements. Among them, slippage-mispairing of the replication complex during the asymmetric replication cycle of the mammalian mitochondrial DNA has been proposed to account for the preferential localization of deletions. This mechanism involves a transfer of the replication complex from the first neo-synthesized heavy (H) strand of the DR1, to the DR2, thus bypassing the intervening sequence and producing a deleted molecule. Nevertheless, the nature of the bonds between the DNA strands remains unknown as the forward sequence of DR2, beyond the replication complex, stays double-stranded. Here, we have analyzed the base composition of the DR at the boundaries of mtDNA deletions and duplications and found a skewed pyrimidine content of about 75% in the light-strand DNA template. This suggests the possible building of a DNA triple helix between the G-rich neo-synthesized DR1 and the base-paired homologous G.C-rich DR2. In vitro experiments with the purified human DNA polymerase subunits enabled us to show that the third DNA strand may be used as a primer for DNA replication, using a template with the direct repeat forming a hairpin, with which the primer could initiate DNA replication. These data suggest a novel molecular basis for mitochondrial DNA rearrangements through the distributive nature of the DNA polymerase , at the level of the direct repeats. A general model accounting for large-scale mitochondrial DNA deletion and duplication is proposed. These experiments extend to a DNA polymerase from an eucaryote source the use of a DNA triple helix strand as a primer, like other DNA polymerases from phage and bacterial origins.

Komt dus van die site waar ik het over had (sorry, had post aangepast net voor ik zag dat je iets postte)
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.

Berichten: 12

Re: Triple Helix?

effe wachte.... dus het bestaat al? is het al in een lab "gemaakt"? of nog theoretisch?

Ik ben bezig met een werkstuk c,q, proefschrift. ik dacht dat ik wat bijzonder nieuw had, maar al het al in een gevorderd stadium van onderzoek is, valt dat wel mee.......... :wink:

Re: Triple Helix?

Eh, volgens mij is er een zeer groot verschil tussen een proefschrift en een werkstuk...

Maar goed, triple helixen bestaan dus inderdaad, maar (nog) niet voor DNA. Tenminste niet in de vorm van een triple helix waarbij alledrie de strengen gelijkwaardig zijn en ook op zo'n manier in elkaar zijn gedraaid. De genoemde 'triple' DNA-helix is een kunstmatige vorm (tenzij het echt in mitochondriën aanwezig is) en meestal is slechts een gedeelte van het DNA dan in de 'triple'-vorm. De derde streng zit gewoon aan de buitenkant van het DNA 'geplakt'. Ik zou me hier maar niet te veel mee bezighouden, zo bijzonder is het niet. Kijk liever naar veel mooiere, echte triple helixen (zoals dus collageen).

Berichten: 12

Re: Triple Helix?

ach je weet wat ik bedoel, je begint rustig en voor je het weet heb je een heel boekwerk.

Reageer