[scheikunde/biologie] mineralen vrucht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde/biologie] mineralen vrucht

Hallo!

Ik ben momenteel bezig met een literatuurstudie naar een vrucht van een plant.

Ik ben een artikel tegen gekomen waarin de hoeveelheid mineralen is onderzocht

in de vrucht. De hoeveelheden staan aangegeven in mg/L.

Helaas kan ik deze maat niet gebruiken om de hoeveelheid mineralen te kunnen

vergelijken met bijvoorbeeld de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid of de

hoeveelheid in andere vruchten (wordt meestal aangegeven in mg/100 g vrucht).

Is het mogelijk om deze maat (mg/L) om te zetten?

Ik heb een aantal stukken uit het artikel gekopieerd en in een wordbestand gezet,

welke in de bijlage is te vinden.

Vr groet,

Miranda

ps, mocht dit niet de goede plek/website zijn om deze vraag te stellen, dan mijn

excusses. Misschien dat u een andere website kent?
Bijlagen
artikel.doc
(40.5 KiB) 235 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [scheikunde/biologie] mineralen vrucht

Voor de omrekening heb je de dichtheid van 'bulk' nodig. Die is per vrucht anders maar alle zitten ze in de buurt van de dichtheid van water, dus 1gram/cm3.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde/biologie] mineralen vrucht

Voor de omrekening heb je de dichtheid van 'bulk' nodig. Die is per vrucht anders maar alle zitten ze in de buurt van de dichtheid van water, dus 1gram/cm3.
Ik denk dat het iets ingewikkelder is:

Het artikel geeft de hoeveelheid van verschillende mineralen in mg/L van het extract dat ze maakten, bijv:
The phosphorus ranged from 48 to 60 mg l−1 in the fruit berry extracts of autumn olive ecotypes
Daarvoor vertellen ze hoe ze die extracten klaarmaakten:
A known quantity (0.5–1.0 g) of powdered sample was weighed,

..//..

and transferred to a 50ml volumetric flask. The volume was made up to the mark with deionized water.
Nou schiet je daar nog niet veel mee op, want kennelijk hebben ze van de vruchtjes de droge stof genomen (powdered samples), en ik vind nergens gegevens terug die me van droge stof kunnen laten terugrekenen naar versgewicht. Dat zit waarschijnlijk ergens verstopt:
Mineral components such as potassium (K), sodium (Na), calcium (Ca), magnesium (mg), iron (Fe), and phosphorus (P) were also investigated using standard procedures.
in de "standard procedures" die hier verder onvernoemd blijven voorzover ik het zie.

Dus tenzij stukken uit het artikel die je hier mogelijk niet plaatste die "standard procedures" nader uitleggen is omrekenen onmogelijk. ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: [scheikunde/biologie] mineralen vrucht

In het artikel wordt helaas geen beschrijving gegegeven van de 'standard procedures'

en er wordt ook geen bron bij vermeld.

Wel wordt nog een andere bron vermeld: 'Approved methods ofthe American Association of Cereal Chemists'.

Maar ik zou zo niet weten hoe ik aan dat boek moet komen (afgezien van kopen).

In ieder geval bedankt voor het antwoord.

Reageer