Dag en nachtshifts draaien, kan dat zo maar ?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 926

Dag en nachtshifts draaien, kan dat zo maar ?

Onderstaand stukje heb ik ook op psychologie geplaatst maar ik wil ook graag informatie op juridisch gebied. Ik denk, gezien de situatie, meer aan het internationaal arbeidsrecht.

Ik doe deze case geheel belangeloos overigens, deze Deense werknemers zijn fijne mensen, so just like that.

De vraag is dus of je in een periode van 4 weken 2 weken dagdienst kunt draaien en 2 weken nachtdienst en repeterend, de dienst heeft een 12 urige werkdag maar op weekbasis is dat 37 uur.

De plaatsing:

Ik ben betrokken bij een project hier in Denemarken. En groep werknemers heeft mij gevraagd om het volgende te onderzoeken.

Het betreft een groep mensen, die in een fabriek werken en zich bezig houden met de verwerking van proteïne. Thans werken ze met 2 ploegen, een dagploeg en een nachtploeg. Men werkt 12 uur per shift (incl pauzes) .

Op weekbasis is dit 37 uur. Dit verloopt prima, men is tevreden.

Met het aantrekken van een nieuwe chef (oktober 2008) wil deze nu het volgende doen.

De dagploeg dient nu ook s-nachts te werken en de nachtploeg overdag, 2 weken een dagdienst en 2 weken een nachtdienst en zo vervolgens, ook weer 12 uur per shift.

De reden is dat de nieuwe chef de nachtploeg niet ziet, deze werkt van 07.00-15.30 uur.

De werknemers willen dit niet, vooral de mensen die een relatie en kinderen hebben.

Ik wil graag weten wat de impact is van deze aanpak. Ik denk zelf dat er meer ziekmeldingen zullen komen, een hogere vermoeidheidsgraad en conflicten in de relationele sfeer.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Dag en nachtshifts draaien, kan dat zo maar ?

Even voor de duidelijkheid: het gaat om een groep Deense werknemers die werken in Denemarken? Als dat zo is, is er geen sprake van internationaal (arbeids) recht maar is de Deense wet van toepassing.

Verder is relevant wat er in de contracten staat van de werknemers. Zonder die informatie kan ik niet veel zinnigs zeggen ben ik bang.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Dag en nachtshifts draaien, kan dat zo maar ?

TheLaw schreef:Even voor de duidelijkheid: het gaat om een groep Deense werknemers die werken in Denemarken? Als dat zo is, is er geen sprake van internationaal (arbeids) recht maar is de Deense wet van toepassing.

Verder is relevant wat er in de contracten staat van de werknemers. Zonder die informatie kan ik niet veel zinnigs zeggen ben ik bang.
Ja inderdaad, Deense werknemers in een Deens bedrijf. Ik heb begrepen dat de werkgever dit kan doen, er is wel contact geweest met hun vakbond.

Ik had gehoopt dat er zeg maar boven deze deense wetten er 'hogere' wetten een rol kunnen spelen, vandaar mijn vraag.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Dag en nachtshifts draaien, kan dat zo maar ?

Oh oke, ja in principe zou Europese wetgeving boven de Deense wetten kunnen gaan. In dit geval denk ik echter, afhankelijk van de contracten van de werknemers, dat er geen Europese wetgeving is die dit verbiedt.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Dag en nachtshifts draaien, kan dat zo maar ?

Oh oke, ja in principe zou Europese wetgeving boven de Deense wetten kunnen gaan. In dit geval denk ik echter, afhankelijk van de contracten van de werknemers, dat er geen Europese wetgeving is die dit verbiedt.


Ook geen voorwaarden of bepalingen die van invloed kunnen zijn ?
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Dag en nachtshifts draaien, kan dat zo maar ?

Ook geen voorwaarden of bepalingen die van invloed kunnen zijn ?


Ik weet niet precies wat je bedoelt met voorwaarden of bepalingen maar ik ben bang dat het antwoord ontkennend zal luiden. Als er in de contracten niets staat over de uren waarop de werknemers worden ingezet of als er juist staat dat zij ook snachts kunnen worden ingezet, moeten zij er toch echt aan gaan geloven. Tenzij er niets in de contracten staat over de tijden en uit de wil en verklaringen van beide partijen iets anders afgeleid kon worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Dag en nachtshifts draaien, kan dat zo maar ?

Ik weet niet precies wat je bedoelt met voorwaarden of bepalingen maar ik ben bang dat het antwoord ontkennend zal luiden. Als er in de contracten niets staat over de uren waarop de werknemers worden ingezet of als er juist staat dat zij ook snachts kunnen worden ingezet, moeten zij er toch echt aan gaan geloven. Tenzij er niets in de contracten staat over de tijden en uit de wil en verklaringen van beide partijen iets anders afgeleid kon worden.
OK ik zal het nog met ze doornemen, tusend tak for hjælp...
nothing will change without a rebel

Reageer