Evenwichtverschuiving koolzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 711

Evenwichtverschuiving koolzuur

Hallo allemaal,

Ik zat laatst in een Mac-Donalds restaurant en ik vroeg me het volgende af: als ik nu door het rietje in m'n cola blaas (CO2), zal het koolzuurevenwicht in de cola dan verschuiven?

Met andere woorden: verschuift onderstaand evenwicht naar rechts en ontstaat er meer H2CO3?

Vraag 2: wordt de cola iets zuurder? (neemt de pH af? )

Evenwicht: CO2 + H2O
\(\rightleftarrows\)
H2CO3

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Evenwichtverschuiving koolzuur

CO2 + H2O
\(\rightleftarrows\)
H2CO3
Op grond vd toename van [CO2] mag je inderdaad verwachten, dat het evenwicht naar rechts schuift.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Evenwichtverschuiving koolzuur

Ik vind niets over de concentraties in cola of andere frisdrank, maar ik vermoed toch dat het effect verwaarloosbaar zal zijn. De lucht die je erin blaast bevat minder dan 1% CO2, of je moet door het rietje uitademen en dat lijkt me niet zo gemakkelijk. En zelfs als je erin zou slagen heb je nog maar een 4%.

Zo zou je ook de vraag kunnen stellen of de cola zuurder wordt als je hem van buiten naar binnen draagt (waar de CO2 concentratie hoger ligt) of als je er een volle koeienstal mee binnenwandelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Evenwichtverschuiving koolzuur

Aha. Dus de conclusie is: het evenwicht verschuift wel, maar de mate waarin dat gebeurt is verwaarloosbaar.

Dank voor de reacties.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Evenwichtverschuiving koolzuur

Het koolzuur erin gebracht door middel van zuiver CO2-gas onder druk; de partieeldruk daarvan is dus vele malen hoger dan die van CO2 dat in 1% voorkomt bij een druk van net boven 1 bar.

Het resultaat is dat de hoeveelheid CO2 zal dalen wanneer je er uitgeademde lucht doorheen blaast, precies zoals de hoeveelheid zal dalen als je het glas laat openstaan aan de lucht. Met als verschil dat het nu nog sneller gaat, omdat het "borrelen" ervoor zorgt dat de CO2 sneller kan ontsnappen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Evenwichtverschuiving koolzuur

Aha. Duidelijk.

Reageer