Springen naar inhoud

Evenwichtverschuiving koolzuur

• Log in om te kunnen reageren

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 juli 2009 - 19:13

Hallo allemaal,

Ik zat laatst in een Mac-Donalds restaurant en ik vroeg me het volgende af: als ik nu door het rietje in m'n cola blaas (CO2), zal het koolzuurevenwicht in de cola dan verschuiven?

Met andere woorden: verschuift onderstaand evenwicht naar rechts en ontstaat er meer H2CO3?
Vraag 2: wordt de cola iets zuurder? (neemt de pH af? )

Evenwicht: CO2 + H2O LaTeX H2CO3

Veranderd door JohnB, 22 juli 2009 - 19:15

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 juli 2009 - 22:21

CO2 + H2O LaTeX

H2CO3

Op grond vd toename van [CO2] mag je inderdaad verwachten, dat het evenwicht naar rechts schuift.

Veranderd door thermo1945, 22 juli 2009 - 22:22

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2009 - 22:56

Ik vind niets over de concentraties in cola of andere frisdrank, maar ik vermoed toch dat het effect verwaarloosbaar zal zijn. De lucht die je erin blaast bevat minder dan 1% CO2, of je moet door het rietje uitademen en dat lijkt me niet zo gemakkelijk. En zelfs als je erin zou slagen heb je nog maar een 4%.

Zo zou je ook de vraag kunnen stellen of de cola zuurder wordt als je hem van buiten naar binnen draagt (waar de CO2 concentratie hoger ligt) of als je er een volle koeienstal mee binnenwandelt.

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juli 2009 - 00:25

Aha. Dus de conclusie is: het evenwicht verschuift wel, maar de mate waarin dat gebeurt is verwaarloosbaar.

Dank voor de reacties.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juli 2009 - 11:19

Het koolzuur erin gebracht door middel van zuiver CO2-gas onder druk; de partieeldruk daarvan is dus vele malen hoger dan die van CO2 dat in 1% voorkomt bij een druk van net boven 1 bar.

Het resultaat is dat de hoeveelheid CO2 zal dalen wanneer je er uitgeademde lucht doorheen blaast, precies zoals de hoeveelheid zal dalen als je het glas laat openstaan aan de lucht. Met als verschil dat het nu nog sneller gaat, omdat het "borrelen" ervoor zorgt dat de CO2 sneller kan ontsnappen.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juli 2009 - 20:23

Aha. Duidelijk.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures