[natuurkunde] dynamica - trekken aan een ezel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 226

[natuurkunde] dynamica - trekken aan een ezel

Hallo,

Ik wil meedoen aan het toelatingsexamen geneeskunde en ben daarom ter voorbereiding een aantal fysica-oefeningen aan het maken, aangezien dat het vak is waar ik het meest mee worstel..

Nu kwam ik in mijn handboek op het volgende vraagstuk:

http://img218.imageshack.us/i/fysicavraagstuk.jpg/

Dit is het soort fysicavraagstukken waar ik het meeste moeite mee heb (vooral bij dynamica dan): als er graden in voorkomen, weet ik nooit hoe ik ze moet gebruiken...

Ik heb dan gebladerd door mijn cursus en een andere oefening gevonden waar met graden werd gewerkt en op basis daarvan heb ik de volgende redenering bedacht:

Er werken meer dan 1 krachten in, dus de vectoriële som moet gemaakt worden, dus:

F = F1 + F2

Het is een beweging volgens de y-as, dus F1 = 120N * sin(60°) en F2 = 80N * sin(75°)

Uiteindelijk kom ik dan uit dat F1 + F2 = 181,20N of 1,8 * 10²N

De oplossingen in mijn handboek zeggen dat het 1,9 * 10²N is..Nu is dat geen groot verschil met mijn oplossing en omdat ik al eerder oplossingen uitkwam die een beetje verschilden met die uit mijn handboek, vroeg ik me af of mijn oplossing en dus ook mijn methode nu wel of niet juist zijn?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] dynamica - trekken aan een ezel

Volgens mij is deze cursus [microcursus] krachten: samenstellen en ontbinden heel handig voor je, lees eens rustig door.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [natuurkunde] dynamica - trekken aan een ezel

Dit is je denkfout/onterechte aanname:
Het is een beweging volgens de y-as, ........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [natuurkunde] dynamica - trekken aan een ezel

Bedankt voor de verwijzing, ik denk dat ik het iets beter begrijp :P

Ik weet niet of ik het nu wel juist doe...maar de touwen waarmee ze trekken zitten in een bepaalde hoek α uiteen. Dus ik zou die generalisatie van de stelling van Pythagoras moeten gebruiken?

Dan is Fres² = F1² + F2² + 2 * F1 * F2 * cos(α)

Dus Fres² = 120² + 80² + 2 * 120 * 80 * cos(α)

α = (90° - 75°) + (90° - 60°) = 15° + 30° = 45°

Dus Fres = ;) 120² + 80² + 2 * 120 * 80 * cos(45°) = 185,41N of 1,85 * 10²N of 1,9 * 10²N

De oplossing komt nu dus wel precies de oplossing uit die in het handboek staat. Klopt deze methode?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] dynamica - trekken aan een ezel

Ziet er goed uit!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [natuurkunde] dynamica - trekken aan een ezel

En er is ook nog een, in dit soort gevallen, mogelijk overzichtelijker methode: bepaal eerst de resultante in de y-richting (zoals je eerst deed), dan de resultante in de x-richting, en tel die twee ten slotte bij elkaar op tot een uiteindelijke resultante.

Maar maak vooral ALTIJD een nette schets, dan zie je gelijk dat je niet te gauw aannames moet maken op basis van de kop-staartrichting van een ezel ;) . Én dat de tekening in zoverre bedriegt dat de krachtvectoren niet op schaal zijn weergegeven:
anikin.png
anikin.png (30.91 KiB) 292 keer bekeken
Doe dat netjes en op schaal, en als het om een multiple-choicevraag gaat hoef je mogelijk niet eens meer te gaan rekenen: je kunt het resultaat op dezelfde schaal dan waarschijnlijk nauwkeurig genoeg opmeten. En anders heb je een leuke double-check voor je berekening.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [natuurkunde] dynamica - trekken aan een ezel

Heel erg bedankt ;) !

Het was dus inderdaad stom om aan te nemen dat de verplaatsing alleen in de richting van de y-as gebeurt..Door de resultanten in de x -en y-richting te berekenen en vervolgens pythagoras te gebruiken, kwam ik hetzelfde uit.

Reageer