[fysica] vermogen in een schakeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 265

[fysica] vermogen in een schakeling

Een vraagje waar ik niet goed weet hoe aan te beginnen. De vraagstelling vind ik onduidelijk

==> Hoe groot is het maximale vermogen dat door een bron van 18 V kan genenereerd worden door een weerstand van 6 ohm op een zelfgekozen manier te combineren met een weerstand van 9 ohm?

antwoord is 90 W.

Nu ik dacht ==> ik probeer eerst serieschakeling (Rs = 15 ohm) en p = u²/r = (18)²/15 = 21.6W

paralell: Rs = 1/6+1/9 = 4/18 = 18/4 = 4.5 ohm. ==> (18)²/4.5 = 72 W.

Nu ik kom dus niet op 90 W uit.

Wat doe ik fout??
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] vermogen in een schakeling

nikske schreef:Nu ik dacht ==> ik probeer eerst serieschakeling (Rs = 15 ohm) en p = u²/r = (18)²/15 = 21.6W

paralell: Rs = 1/6+1/9 = 4/18 = 18/4 = 4.5 ohm. ==> (18)²/4.5 = 72 W.
Je "ziet" aan de formule P = U²/R dat je R zo klein mogelijk moet hebben om P zo groot mogelijk te hebben, dus je kan al redeneren dat het een parallelschakeling wordt. Dan maak je gewoon een rekenfout, want 1/6+1/9 = 5/18. Ook een beetje zorgvuldig zijn in je notatie, schrijven dat "4/18 = 18/4" en zo verder gaan, is natuurlijk onzin ;)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [fysica] vermogen in een schakeling

Je "ziet" aan de formule P = U²/R dat je R zo klein mogelijk moet hebben om P zo groot mogelijk te hebben, dus je kan al redeneren dat het een parallelschakeling wordt. Dan maak je gewoon een rekenfout, want 1/6+1/9 = 5/18. Ook een beetje zorgvuldig zijn in je notatie, schrijven dat "4/18 = 18/4" en zo verder gaan, is natuurlijk onzin ;)
Ja dat is idd onzin. Maar tis een soort klad. ik bedoelde wel degelijk= 1/r = ... en dus r = ...

Dom van die rekenfout.

Maar toch begrijp ik de vraagstelling nog altijd niet. Een zelfgekozen schakeling, dus je moet zelf maar beredeneren dan wat je nodig hebt?
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] vermogen in een schakeling

Je kan met twee weerstanden niet veel meer doen dan in serie schakelen of in parallel. In plaats van alles te proberen, denk ik dat het eerder de bedoeling is te beredeneren welke hiervoor het voordeligst is (op basis van die formule, zoals ik je liet zien). Als nu de stroom I vastlag in plaats van de spanning U (bijvoorbeeld via een stroombron), dan zou je voor serie moeten gaan want dan wordt P gegeven door RI², dus P groter als R groter.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer