Probleem met elektronica

Moderator: physicalattraction

Reageer

Probleem met elektronica

Hallow,

ik ben bezig de tonengenerator van www.circuitsonline.net (zie overige schakelingen) te maken.

Ik heb op advies van wat kenners de 10k potmeter 100k gemaakt en de weerstand 15k. Dit zou gewoon moeten werken. Nu echter: toen ik klaar was met opbouwen en ik er stroom opzette, was het !boef! en ik dacht dat ik het dingetje wel weg kon gooien. Nu is het enigste onderdeel wat kapot lijkt een stukje stroomdraad, maar de rest ziet er heel uit...

Nu zoek ik dus een ander probleem achter de kortsluiting. Het deel wat kortsloot was het snoertje wat ik als bruggetje gebruikte tussen C1 en C2 - LS. Iemand een idee? Ik heb het een paar keer nagelopen maar het lijkt goed. Ik heb de T2 + C2 + C1 op een punt vastgesoldeert, net als R1 + T1 + C1. En ook de LS + T1 zitten op een punt gesoldeerd. Kan dit het probleem zijn? Op de potmeter zitten 4 aansluitingen. Een aan de onderkant (aarde???) verder 3 op een rij. Welke is nou welke op het schema en in het echt? Is de middelste de gene die naar rechts gaat? En maakt de volgorde verder uit? En van de transistor weet ik welk pootje de basis is. Op het schema weet ik dat de bovenste de collector is en de onderste de emitor. Maar maakt het uit of ik de emitor en de collector omdraai? Zo ja, waar kan ik vinden welk pootje in het echt de emitor en welke de collector is? En ow ja, als dat belangrijk is, op het schema staat in de transistor het pijltje bij T1 beneden, en bij T2 boven. Draaien de collector en emitor dan ook om?

Help uit alle hoeken zou ik zeeeeeer warderen.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Probleem met elektronica

Dag Berry,

Ik ben eens op de site gaan kijken, maar ik moest toch echt even zoeken voordat ik de goede pagina had gevonden. Wellicht was het handiger geweest als je gelijk de link naar precies de goede pagina had gegeven. Dat is overigens deze:

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/40

En om het geheel maar gelijk compleet te maken: daar is deze schakeling te vinden:

Afbeelding

Nu moet ik eerlijk zeggen: ik heb weinig kaas gegeten van electronica. Maar nu alle informatie gelijk hier op de site staat heeft misschien iemand anders een idee.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Probleem met elektronica

Ik zal eerst kijken naar die transistors, of je emitter basis en collector wel goed hebt zitten. Daar zit naar alle waarshijnlijkheid het probleem.

Let er ook op dat dat de emitter van c1 nier aan t1 zit, de lijnen kruisen daar el;kaar wel, maar ze zijn niet aan elkaar vast gemaakt.

Het is de bedoeling dat de combinatie van t1 en t2 gaan oscileren. als dat niet lukt wordt al het vermogen op het kabeltje naar ls gezet. Capaciteiten branden over het algemeen niet vaak door.

Re: Probleem met elektronica

Waarom gebruik je geen 'gewone' astabiele multivibrator? Deze leveren ook goede toontjes en als je ze wat traag zet kan je er lampjes op aansluiten... (je kan zelf de pot meter veranderen door ldr's en dan een lichtbestuurbaar keyboard maken, heb ik ook gedaan, heel leuk)

Groetjes,

Stinus

www.webmasterstinus.tk

Reageer