[fysica] weerstand van een draad

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 265

[fysica] weerstand van een draad

Dit soort vraagstuk zonder getalletjes kan ik nooit oplossen. Ik weet er mij echt geen raad mee. Hoe pak je dergelijk iets aan?

een geleider met straal r, lengte l en resistiviteit rho heeft een weerstand R. hoe groot wordt de weerstand als de draad uitgerokken wordt tot 4 x zijn oorspronkelijke lengte?

A: R/16

B: R/4

C: R

D: 4R

E: 16R

oplossing is 16R.

Ik zou al beginnen met getalletjes maar dat draait automatisch de soep in bij mij. En dergelijke soort redeneervraagjes vragen ze nu eenmaal graag op het toelatingsexamen ;)
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] weerstand van een draad

Ken je alvast een formule die het verband legt tussen de weerstandswaarde R en de gegeven parameters?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [fysica] weerstand van een draad

Ken je alvast een formule die het verband legt tussen de weerstandswaarde R en de gegeven parameters?
Wat ik zou doen (aanschouw nu mijn toverkunsten die op niks trekken ;) )

stel voor het gemak: rho = b!!

R = b (l/A)

Nu men vraagt naar R2 als l2 = 4 l1

==> R2 = b(4 l1/A)

Wat ik nu zou doen is de 4 naar de andere kant brengen en klaar is kees: R/4. Uiteraard is dit onzin. Maar wat doe ik er dan mee (ik kan ook mijn notities bekijken maar die helpen me het niet begrijpen vrees ik)
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] weerstand van een draad

Het volume van de draad blijft hetzelfde (voor en na uitrekken), er wordt immers geen draad bijgemaakt of vernietigd. Wat gebeurt er met de straal r van de draad als de lengte vier keer groter wordt, opdat het volume hetzelfde zou blijven?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] weerstand van een draad

nikske schreef:==> R2 = b(4 l1/A)

Wat ik nu zou doen is de 4 naar de andere kant brengen en klaar is kees: R/4.
Lengte staat boven de deelstreep. Wordt die 4 x zo groot, dan wordt R dus ook 4 x zo groot.

Je bent overigens nog niet klaar. Er staat niet dat ze een 4 x zo lange draad nemen, maar dat ze draad 1 oprekken tot 4 x zijn lengte. Dat heeft ook zo zijn gevolgen voor de diameter, en dus voor A.

Waar komen dit en die paar andere sommetjes vandaan overigens?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [fysica] weerstand van een draad

Jan van de Velde schreef:Lengte staat boven de deelstreep. Wordt die 4 x zo groot, dan wordt R dus ook 4 x zo groot.

Je bent overigens nog niet klaar. Er staat niet dat ze een 4 x zo lange draad nemen, maar dat ze draad 1 oprekken tot 4 x zijn lengte. Dat heeft ook zo zijn gevolgen voor de diameter, en dus voor A.

Waar komen dit en die paar andere sommetjes vandaan overigens?
Eerst en vooral: deze oefeningetjes komen uit de bundel voor voorbereiding voor het toelatingsexamen van de KUL. Sommige zijn wel wat te moeilijk denk ik voor het toelatingsexamen maar toch. Ik denk dat ik er in de loop van de dagen wel nog wat op het forum zal moeten zetten.

Wat het vraagstuk betreft. Ik probeer me die uitleg visueel voor te stellen maar dat lukt me precies nog niet zo goed. wil oprekken dan zeggen dat de diameter ook 4 x groter wordt?

Want als je uitrekt, zoals in de opgave staat, zou ik veronderstellen dat er niks gebeurd met de diameter. Ok de nota's zeggen van wel maar ik zie het niet helemaal vrees ik.

Edit: het volume gaat wel wijzigen, maar de diameter toch niet?
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] weerstand van een draad

Edit: het volume gaat wel wijzigen, maar de diameter toch niet?
Als de lengte groter wordt en de straal blijft hetzelfde, dan zou het volume toenemen en dat gebeurt niet.

Beeld je dat ook maar eens fysisch in: een draad uitrekken maakt die draad toch dunner? Zo ook hier...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 78

Re: [fysica] weerstand van een draad

Mag ik deze nog even opnieuw openen? Ik zou er ook graag het antwoord op weten. Ik gebruik de formule R= rho . l/A (dus resistiviteit van de draad x lengte en gedeeld door oppervlakte). Nu weet ik niet goed hoe ik verder aan het antwoord moet komen. Ik zou denken dat als de lengte vier keer groter wordt de straal dan kleiner wordt, maar is dat dan ook vier keer? Maar dan kom ik niet aan het goede antwoord, want dat moet 16 zijn. 

Tenzij ik in de formule enkel R/4 invul dan kom ik aan 16. Nu doe ik dus in de formule lengte X 4 en straal gedeeld door 4, wat uitgewerkt meer dan 16 keer groter wordt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] weerstand van een draad

Elle schreef: Nu doe ik dus in de formule lengte X 4 en straal gedeeld door 4, wat uitgewerkt meer dan 16 keer groter wordt
 
hieronder draden met straal "r" resp "r/4".
 
als je de eerste draad oprekt tot 4 x zijn lengte, houd je dan slechts dat tweede draadje over?
 
draden.png
draden.png (3.3 KiB) 606 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 78

Re: [fysica] weerstand van een draad

Uhm dat zal dan wel niet, maar uit welke formule kan ik dat dan bepalen? Hoe groot de straal wordt als je de lengte vier keer groter maakt? 

Berichten: 78

Re: [fysica] weerstand van een draad

Is het een juiste redenering als ik bedenk dat een inhoud van cilinder= h . pi. ren dus dat als h 4 keer zo groot wordt de straal 2 keer zo klein moet zijn om een zelfde volume te behouden? Dus straal is R/2. Dan vul ik in mijn andere formule in R= rho x 4l / pi . (R/2)2 dan krijg ik uitgewerkt inderdaad 16. Is het zo juist?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] weerstand van een draad

jep
 
alleen zou het fijn zijn, vanwege het tempo, dat je het inzicht gebruikt dat 
  • lengte 4 x zo lang (bij constant volume)
  • dan doorsnede 4 x zo klein
en het is die doorsnede (A) die in die formule staat....
 
dus zonder dat je via die straal hoeft te gaan rekenen
scheelt een berg rekenwerk voor een meerkeuzevraagje
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 78

Re: [fysica] weerstand van een draad

Ik ben een beetje in de war nu. Als de doorsnede vier keer zo klein wordt, dat is toch hetzelfde als zeggen dat de straal 4 keer zo klein wordt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] weerstand van een draad

doorsnede is een oppervlak
 
draden2.png
draden2.png (9.5 KiB) 605 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 78

Re: [fysica] weerstand van een draad

Bedankt! Dat was idd mijn verwarring. Nu snap ik het. 

Reageer