Excel lijst verkorten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

Excel lijst verkorten

Ik heb een aantal bladen met resultaten, die resultaten wil ik samenvatten op een ander blad. Maar alle resultaten met 0 moeten verwijderd worden (zogezegd ervan tussen vallen).zodanig dat ik een verkorte lijst met alle resulaten overhoud zonder alle nul-resultaten. Ik weet dat je dit kunt met auto filter maar is er oplossing met formules of macro of dergelijke?
Wim

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Excel lijst verkorten

Ik weet dat je dit kunt met auto filter maar is er oplossing met formules of macro of dergelijke?
Alles kan, maar weet je dat je een gefilterde lijst kan kopiëren en plakken, en dat alleen de zichtbare resultaten in de nieuwe geplakte lijst staan? Als dat een statische lijst is lijkt mij dit een eenvoudige oplossing.

En zijn dat lijsten met 20 of 20000 rijen?

Kan je een hulpkolom voor nummering toevoegen aan die lijsten?
Eric

Berichten: 11

Re: Excel lijst verkorten

Dit is een dynamische lijst, met zo een 1000 rijen resultaten.

hulpkolommen kunnen toegevoegd worden.
Wim

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Excel lijst verkorten

En hoeveel bladen kunnen dat zijn die je moet samenvatten? 4 of 200

En zijn die resultaten steeds getallen: 0 of groter of kunnen hier andere types waarden (errors, text, .....) tussen zitten?

En zitten die in hetzefde werkboek?

Er zit toch symmetrie in die tabellen (evenveel kolommen en zo?)

Bedenk zelf nog eens vragen/antwoorden die van belang kunnen zijn. Jij zit voor zo'n werkboek, ik niet.
Eric

Berichten: 11

Re: Excel lijst verkorten

In de bijlage vindt je een heel klein stukje terug normaal kan 1 tabblad uitlopen tot een 1000-tal lijnen er kunnen ook meer kolommen en/of rijen bijkomen naargelang het tabblad, maar per tabblad is er een apparte kolom voorzien voor de totalen. Bij die totalen moet er ook (zie keuzelijsten) het desbetreffende kabeltype bijkomen. Het aantal tabbladen kan oplopen tot een 30-tal. Per tabblad zijn er andere keuzelijsten, andere types van kabel en andere formules. Je ziet bij het tabblad voedingskolommen ook bovenaan ALSB staan, dit is een zogezegd elektrisch bord met zijn voedingskolommen die door ons opgemeten worden en daarna verwerkt worden in dit excel-bestand. Onder een tabblad Verlichting hebben we bvb een 3-tal van die kolommen onder elkaar staan, en al deze borden moeten dan samengeteld worden in een samenvattende kabellijst. Dit is zowat de korte uitleg van het geheel.
Bijlagen
Samenvatting_opmeting_09_07_23__2_.xls
(48 KiB) 193 keer gedownload
Wim

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Excel lijst verkorten

Geef me tot/met weekend en ik zal hem werkend maken (als ik geen gekke problemen tegenkom waar ik geen antwoord op weet).
Eric

Berichten: 11

Re: Excel lijst verkorten

Dank u, want met mijn kennis van excel en het heel klein beetje vba, geraak ik er niet.
Wim

Berichten: 11

Re: Excel lijst verkorten

Is er ook geen kortere manier om de volgende formule tot stand te brengen?

=ALS(A7=1;" ";ALS(A7=2;Keuzelijsten!$A$3;ALS(A7=3;Keuzelijsten!$A$4;ALS(A7=4;Keuzelijsten!$A$5;ALS(A7=5;Keuzelijsten!$A$6;ALS(A7=6;Keuzelijsten!$A$7;ALS(A7=7;Keuzelijsten!$A$8;ALS(A7=8;Keuzelijsten!$A$9;0))))))))

deze formule zou normaal tot 100 als-functies bevatten, maar door de beperking kan ik maar per cel 8 als-functies ingeven, ook is dit een omslachtig werk.

Grtz Crash
Wim

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Excel lijst verkorten

Crash,

Het is slechts sinds Excel 2007 dat je 64, geen 100 IF/ALSfuncties kan nesten. Tot en met Excel 2003 waren dat er slechts 7

Hou steeds rekening met compatibiliteit met andere versies tenzij je dit uitsluitend in je eigen CPU (XL 2007 +) gebruikt.

Het was ook daarvoor dat ik naar het aantal bladen vroeg.

http://excel.brainbell.com/larger-worksheets.15.html

Verder is het nuttig, in functie van rekensnelheid een en ander zo efficient mogelijk te houden.

Ik heb je file nog niet bekeken (Weekend bezigheid).

Excel 2007 schijnt nogal wat problemen te hebben met snelheid. Ik heb dit niet zelf onderzocht maar (MVPs) Experts vertellen dat dit iets te maken heeft met een aanpassing naar DUAL Core ondersteuning (wat hem normaal sneller zou moeten maken). Hierdoor is Excel op CPUs zonder DUAL core, of daar waar Excel die DUAL core niet benut een heel pak langzamer geworden. Het schijnt over belangrijke factors te gaan. Ik begrijp hier echter niet veel van. Ik hoor experts hoofdzakelijk hierover sakkeren.
Eric

Berichten: 11

Re: Excel lijst verkorten

Al iemand een oplossing gevonden voor mijn probleem? Als het niet lukt laat mij dan weten...

Grtz Wim
Wim

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Excel lijst verkorten

Wim,

Ik heb jouw werkboek bekeken.

Op basis van dit werkboek begrijp ik niet waar jij naar toe wilt.

Het gaat mij dus niet om te weten hoe ik jouw doelstellingen kan bereiken, maar ik zou eerst het werkboek moeten begrijpen.

Het is beter dat jij versie maakt waarin meerdere tabbladen zitten waaruit mij duidelijk blijkt wat je van het forum en een eventuele macro verwacht. Ik ken jouw werk niet, en het is ook niet de idee dat ik dat ga begrijpen (kwestie van tijdsbesteding).

Voor een leek is het niet duidelijk hoe die tabbladen (die er niet inzitten) er zouden uitzien.
Eric

Berichten: 11

Re: Excel lijst verkorten

het probleem is dat ik dat wel kan geven, maar dan is de file te groot om up te loaden.
Wim

Berichten: 11

Re: Excel lijst verkorten

Het komt er eigenlijk op neer dat ik verschillende tabbladen heb met verschillende resultaten en al de totalen van de verschillende tabbladen worden samengevat in 1 tabblad. Maar op de verschillende tabbladen kunnen sommige totalen een 0 zijn en deze moeten er gewoon van tussen vallen. In het bestandje in bijlage heb ik nu vlug iets simpel gedaan, en alles lijkt wel allemaal op elkaar maar dat is ongeveer de bedoeling van het werk. Het enige is dat ik zoals in het vorige met variabele kabels werk (lijst met invoervak).
Bijlagen
Map2.xls
(25 KiB) 133 keer gedownload
Wim

Reageer