[natuurkunde] toelatingsexamen: hamerslingeren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 188

[natuurkunde] toelatingsexamen: hamerslingeren

zou iemand me kunnen helpen met het oplossen van deze opgave?

Bij het hamerslingeren brengt de altleet de hamer op snelheid door het uitvoeren van een rotatie

op het moment dat de atleet de hamer metstaaldraad loslaat is de straal van de cirkelbeweging gelijk aan 1.30m

de massa van de kogel bedraagt 7.0kg en de snelheid vand e kogel op het moment van de slingerworp

bedraagt 20m/s

hoe groot was de kracht van de atleet op de hamer juist voor het loslaten?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] toelatingsexamen: hamerslingeren

zoek eens in je natuurkundeboeken naar centripetaalkracht? Want dat is de kracht die door de slingeraar geleverd wordt, een kracht om de hamer in een cirkelvormige baan te houden.

waar komen dit soort opgaafjes vandaan trouwens?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 188

Re: [natuurkunde] toelatingsexamen: hamerslingeren

uit oude toelatingsexamens arts.

Berichten: 188

Re: [natuurkunde] toelatingsexamen: hamerslingeren

ik heb het opgezocht en ik zag dat de formule voor centripetaalkracht is: (m*v^2)/r dus in dit geval levert dat een kracht op van 2154 N als ik correct ben

Berichten: 8.614

Re: [natuurkunde] toelatingsexamen: hamerslingeren

Dat is correct. Mogelijk helpt het wanneer je in de toekomst ook de antwoordmogelijkheden vermeldt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 188

Re: [natuurkunde] toelatingsexamen: hamerslingeren

Oke.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] toelatingsexamen: hamerslingeren

ik heb het opgezocht en ik zag dat de formule voor centripetaalkracht is: (m*v^2)/r
En hoe denk je dat op te lossen tijdens je toelatingsexamen, geen idee hebbende van de formule? Heb je daar een strategie voor? Lijkt me belangrijker dan nu dit oefeningetje uiteindelijk correct te kunnen uitvoeren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: [natuurkunde] toelatingsexamen: hamerslingeren

Tijdens het toelatingsexamen krijgen de studenten een formularium ter beschikking gesteld (al weet ik niet of bovenstaande formule daartussen staat; ik denk het niet). Dan nog is een beetje formulekennis toch belangrijk, aangezien de symbolen uit de formules niet verklaard worden en ze allemaal door elkaar staan.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] toelatingsexamen: hamerslingeren

Het gaat er mij meer om hoe Carlosrosello dit aangepakt zou hebben, mét dat formularium, waarvan ik mag aannemen dat hij het ook nu gebruikt.

En inderdaad, Fc=mv²/r staat daar niet bij, wel twee andere waaruit die afgeleid kan worden. En dat soort truukjes zijn zo verdomd belangrijk. Maar dan moet je de zaak wél systematisch kunnen aanpakken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 188

Re: [natuurkunde] toelatingsexamen: hamerslingeren

ik lees deze post nu toevallig weer. zou je me kunnen zeggen uit welke formules ik Fc=mv²/r zou kunnen afleiden?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] toelatingsexamen: hamerslingeren

\(a_n=\frac{v^2}{R}\)
\(F_{res}=ma\)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 188

Re: [natuurkunde] toelatingsexamen: hamerslingeren

dank je wel voor de moeite phys, zou je me misschien ook kunnen helpen met het afleiden . ik heb echt geen idee hoe het zou moeten

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] toelatingsexamen: hamerslingeren

Het staat er toch al? De twee formules die ik noemde staan op het formularium. Vul an in voor a in de tweede formule. Oftewel, zet een m voor an.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 188

Re: [natuurkunde] toelatingsexamen: hamerslingeren

hahah hoe kon ik zo dom zijn om dat niet te zien. sorry. en dank je wel

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] toelatingsexamen: hamerslingeren

Graag gedaan ;)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer