beschermingsfactor t-shirt tegen de zon.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 193

beschermingsfactor t-shirt tegen de zon.

Veel t-shirts komen niet verder dan factor 7. Als ze nat worden of versleten zijn, daalt dat zelfs tot 4.  
http://www.nu.nl/news.jsp?n=545521&c=74&rss

Ik schrok hier wel van. Want als ik gewoon in m'n t-shirt rondloop verbrand ik toch echt niet. Hoe kan dit? :shock:

@ moderators: Weet niet precies in welk forum in dit bericht moet dus als het niet goed staat verplaats het dan maar.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: beschermingsfactor t-shirt tegen de zon.

Verbrand je anders wel als je je consequent insmeert met factor 7? Waarschijnlijk dus niet.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: beschermingsfactor t-shirt tegen de zon.

Loop een keer rond zonder T-shirt en meet hoelang het duurt voordat je verbrand. Loop vervolgens met een T-shirt aan rond, en kijk wederom hoe lang het duurt voordat je verbrand. Als het goed is moet dat 4 tot 7 keer langer duren (dat betekenen namelijk de SPF).

Probleem is dat je dan wel eigenlijk met een lichtmeter een grafiek moet tekenen voor hoeveel licht er op je schijnt, en daar het gemiddelde van berekenen, en je moet een maant zien te vinden voor je verbrandbaarheid. Misschien kan je een kleuren kaart met tinten rood maken, en dat iemand die vergelijkt met jouw verbrande rug.

Leuk experiment als je het goed wil aanpakken. :shock: Redelijke klus.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: beschermingsfactor t-shirt tegen de zon.

Niet echt bevorderlijk voor je gezondheid (huidkanker :shock: )
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: beschermingsfactor t-shirt tegen de zon.

Verbrand je anders wel als je je consequent insmeert met factor 7? Waarschijnlijk dus niet.
En als je jezelf nou insmeert met zonnebrand factor 7 en dan een t-shirt aandoet (dus ook factor 7) Werkt dat dan samen als factor 14?
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: beschermingsfactor t-shirt tegen de zon.

Ik dacht dat die factor te maken had met de wet van Lambert-Beer, zoiets als dat factor x verminderdt de schadelijke straling x keer. Weet iemand daar meer over?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: beschermingsfactor t-shirt tegen de zon.

Wouter_Masselink schreef:Verbrand je anders wel als je je consequent insmeert met factor 7? Waarschijnlijk dus niet.
En als je jezelf nou insmeert met zonnebrand factor 7 en dan een t-shirt aandoet (dus ook factor 7) Werkt dat dan samen als factor 14?
Ik denk eerder als factor 49? Als een t-shirt de hoeveelheid licht (of althans het "schadelijke" deel ervan) al met een factor 7 reduceert, en de zonnebrand reduceert wat er over blijft ook nog eens tot 1/7 daarvan, hou je 1/49 over.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer