Hoe werken benzodiazepinen precies ?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 25

Hoe werken benzodiazepinen precies ?

Hoe werken benzodiazepinen (bv Alprazolam )precies in op GABA-receptor(en?)?

En waarom is Zolpidem (Ambien, Stilnoct) strikt genomen geen benzodiazepine terwijl dit middel toch ook inwerkt op dezelfde receptoren?

+

Hoe werkt zo een slaapmiddel precies , welke slaapfasen worden 'overgeslagen' en wat zorgt voor de sporadische 'Zolpidem kater' de volgende dag?

Alvast bedankt

Verwandlung

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hoe werken benzodiazepinen precies ?

Hoe werken benzodiazepinen (bv Alprazolam )precies in op GABA-receptor(en?)?
Dat staat
En waarom is Zolpidem (Ambien, Stilnoct) strikt genomen geen benzodiazepine terwijl dit middel toch ook inwerkt op dezelfde receptoren?
Omdat het chemisch compleet andere stoffen zijn, die wél op dezelfde receptor werken.
Hoe werkt zo een slaapmiddel precies , welke slaapfasen worden 'overgeslagen'
Benzodiazepinen vergroten de effectieve slaaptijd doordat men minder vaak en korter wakker wordt. In een meta-analyse bleek de totale slaaptijd met gemiddeld 1 uur te zijn verlengd vergeleken met placebo; op de inslaaptijd werd geen significant verschil gemeten. De totale slaaptijd neemt toe door toename van de lichte slaap (stadium 2). Verder verminderen ze de hoeveelheid REM-slaap en diepe slaap (stadia 3 en 4). De klinische betekenis van deze veranderingen in het slaappatroon is onduidelijk. Wel is bekend dat stabilisering van de slaap het gevoel van een betere slaap in sterke mate bevordert. Bij ultrakortwerkende slaapmiddelen kan aan het einde van de nacht een compensatoire (rebound) toename optreden van de REM-slaap; dit kan leiden tot angstige dromen.

Bron:
en wat zorgt voor de sporadische 'Zolpidem kater' de volgende dag?
Geldt dat alleen voor Zolpidem dan? Volgens mij hebben middellang- tot langwerkende benzodiazepinen dat ook

als bijwerking, hetgeen inherent is aan de werking.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 25

Re: Hoe werken benzodiazepinen precies ?

anusthesist schreef:Geldt dat alleen voor Zolpidem dan? Volgens mij hebben middellang- tot langwerkende benzodiazepinen dat ook

als bijwerking, hetgeen inherent is aan de werking.
Thanks,

Zelf heb ik dat nare neveneffect enkel bij Zolpidem gehad, maar hier mag ik verder niet in detail op ingaan veronderstel ik.

Reageer