Springen naar inhoud

[fysica] lamp aan twee schuine touwen

• Log in om te kunnen reageren

nikske

nikske

• >250 berichten
  • 265 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2009 - 11:55

Volgend type vraagstuk heb ik in school NOOIT gezien en heb dan ook geen flauw benul hoe eraan te beginnen.
Ik ga proberen maar hopelijk kan iemand mij een strategie aanbieden.

een lamp met massa 3 kg is met 2 touwen aan het plafond bevestigd. de spankracht in touw 1 is?

Bijgevoegde afbeeldingen

• spankracht.jpg
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 juli 2009 - 12:00

Je kan ook hier al wat inspiratie opdoen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

nikske

nikske

• >250 berichten
  • 265 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2009 - 12:15

Wat ik zou kunnen bedenken

==> F1 en F2 ontbinden in x en y component

geeft : F1,x = F1 . cos 37į
F2, x = F2 . cos 53į
F1, y = F1 . sin 37į
F2, y = F2 . cos 53į

maar dit is wss al fout??
En wat moet ik dan eigenlijk doen. Ik zit compleet vast bij deze oefening
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 juli 2009 - 12:15

Je kan ook hier al wat inspiratie opdoen.

De formule staat daar gegeven, maar het is goed om ze ook eens te bewijzen zodat je weet hoe je eraan komt.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 juli 2009 - 12:30

De formule staat daar gegeven, maar het is goed om ze ook eens te bewijzen zodat je weet hoe je eraan komt.

Beter voor Nikske lijkt me nog, dat hij in dit geval waar getallen gegeven zijn, de zaak gewoon stap voor stap uitrekent met basis-goniometrie, in plaats van blind een formule, die toch geen zinnig mens kan onthouden, toe te gaan passen.

In dit geval, waar de touwen en dus ook hun spankrachten loodrecht op elkaar staan is dat niet zů ingewikkeld.
Maak om te beginnen maar eens een nette schets, met de kracht op schaal, en een toegepaste paralellogrammethode voor de spankrachten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 juli 2009 - 12:49

Beter voor Nikske lijkt me nog, dat hij in dit geval waar getallen gegeven zijn, de zaak gewoon stap voor stap uitrekent met basis-goniometrie, in plaats van blind een formule, die toch geen zinnig mens kan onthouden, toe te gaan passen

Ja ik heb het misschien fout verwoord, maar ik bedoelde dat hij de afleiding van de formule zou moeten maken en ze dan uiteindelijk toepassen. Dus wat jij voorstelt maar dan symbolisch en dan pas achteraf de numerieke waarden invullen. (Zo hebben wij het aangeleerd gekregen.)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 juli 2009 - 13:17

Op zich niks mis mee, maar voordat je er wiskunde op los gaat laten zul je eerst nog even het principe op een rijtje moeten hebben. En zover lijkt Nikske nog niet helemaal.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures