Springen naar inhoud

Effect economische crises bepalen

• Log in om te kunnen reageren

cest moi

cest moi

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2009 - 16:07

Weet iemand misschien hoe ik (bij voorkeur adhv spss) het beste een analyse kan uitvoeren waarbij ik het effect van (6) economische crises wil meten op het aantal uitgegeven converteerbare obligaties. Ik wil dus testen of er een positieve relatie is tussen economische crises en het eental uitgegeven obligaties. Thnx alvast!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Joachimm

Joachimm

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2009 - 02:20

Ik dacht met een X≤-test... En je p-waarde die je bekomt moet hoger zijn dan... en dan weet ik het niet meer ^^

Als je geduld hebt tot volgende week kan ik je van een sluitend antwoord voorzien aangezien ik dan examen spss heb, nu zit het allemaal nog een beetje overhoop.

Joachimm

Joachimm

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2009 - 22:57

Analyze > Descriptive statistics > crosstabs > 2 variabelen invoeren bij row and colums > Cells: row and column > Statistics: Chi-square aanvinken

Nulhypothese: Onafhankelijk
Alternatieve: Afhankelijk

Als je P waarde groter is dan je significantieniveau alfa, dan behoud je de nulhyothese.

Als je uitgaat van een 5% significantieniveau moet de p-waarde dus groter zijn dan 0,05 om onafhankelijkheid te hebben.

Joachimm

Joachimm

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2009 - 23:14

Ik wil er wel even bijzeggen dat je ook een regressie-analyse kunt uitvoeren...

Maar met 6 waarnemingen zal je wel maar een zwakke power van jouw test hebben met deze tests...

Er zullen mss andere en betere methoden zijn om met een beperkt aantal waarnemingen een afhankelijkheid te testen, maar daar kan ik niet verder bij helpen.

EDIT: mss ben je nog het best van allemaal met een spearman rangcorrelatie of een kendall rangcorrelatie... Met 6 waarnemingen kan je dit makkelijk uitrekenen met de rekenmachine en pen en papier, met spss weet ik niet hoe ik zulke tests moet doen.

Veranderd door Joachimm, 31 augustus 2009 - 23:17

MSCMaikel

MSCMaikel

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2010 - 18:15

Ik wil er wel even bijzeggen dat je ook een regressie-analyse kunt uitvoeren...

Maar met 6 waarnemingen zal je wel maar een zwakke power van jouw test hebben met deze tests...

Er zullen mss andere en betere methoden zijn om met een beperkt aantal waarnemingen een afhankelijkheid te testen, maar daar kan ik niet verder bij helpen.

EDIT: mss ben je nog het best van allemaal met een spearman rangcorrelatie of een kendall rangcorrelatie... Met 6 waarnemingen kan je dit makkelijk uitrekenen met de rekenmachine en pen en papier, met spss weet ik niet hoe ik zulke tests moet doen.

Wat zegt een zwakke power over de uiteindelijke waarnemingen?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures