Springen naar inhoud

[fysica] 2e wet newton + kinematica

• Log in om te kunnen reageren

nikske

nikske

• >250 berichten
  • 265 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2009 - 16:39

Een raket wordt verticaal afgevuurd van het aardoppervlak. Op een hoogte van 1 km is de snelheid 200 m/s en vallen de motoren stil.

De maximaal bereikbare hoogte voor de raket is?

A/ 5080 m
B/ 3040 m
C/ 2040 m
D/ 1000 m

Nu kan ik bedenken: de motoren stoppen dus van dan af gaat de snelheid constant blijven. 200 m/s. En de beginhoogte is 1000 m. maar bij toepassen van de formule x = x0 + v0t + at˛/2 heb ik ook de tijd nodig
Hoe bereken ik die?

ik dacht al aan V = V0 - at maar dan gt. dus 200 = 0 -gt ==> 200/g = t

Iemand die me kan helpen?
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 juli 2009 - 16:46

Je bent op de goede weg.

ik dacht al aan V = V0 - at maar dan gt. dus 200 = 0 -gt ==> 200/g = t

Je draait begin- en eindsnelheid om. v is de eindsnelheid. Hoe groot is die? v0 is de beginsnelheid (de snelheid op het ogenblik dat de motoren stilvallen). Die heb je dus ook. g is de valversnelling, dus kun je de tijd perfect berekenen.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

nikske

nikske

• >250 berichten
  • 265 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2009 - 17:18

Idd. Khad over het hoofd gezien dat als hoogte = max, v = 0.

Bedankt!!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 juli 2009 - 17:19

Iemand die me kan helpen?

Dat doen we ;)

We zijn bezig met een complete verzameling oefenvragen voor dit soort examens. Kun jij ons helpen aan vragensets, of hier minstens erbij vermelden wat de bron is van elke vraag die je hier stelt? ;) (en dat geldt voor iedereen die zich hiervoor aan het voorbereiden is)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

nikske

nikske

• >250 berichten
  • 265 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2009 - 17:29

Dat doen we ;)

We zijn bezig met een complete verzameling oefenvragen voor dit soort examens. Kun jij ons helpen aan vragensets, of hier minstens erbij vermelden wat de bron is van elke vraag die je hier stelt? ;) (en dat geldt voor iedereen die zich hiervoor aan het voorbereiden is)

Dat kan ik zeker. al mijn opgaven van gisteren en vandaag komen uit de bundel "fysica" , die als voorbereiding gegeven werd aan de KUL.
Maar is er geen topic waar je allerlei opgaven kan storten/zetten die daartoe betrekking hebben?

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 juli 2009 - 17:31

Bericht bekijken
Idd. Khad over het hoofd gezien dat als hoogte = max, v = 0.[/quote]
Mooi, het correcte antwoord is dus 3040 m.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 juli 2009 - 18:02

al mijn opgaven van gisteren en vandaag komen uit de bundel "fysica" , die als voorbereiding gegeven werd aan de KUL.

Kun je dat nader omschrijven (van het titelblad of zo)?. Is dat digitaal?

Maar is er geen topic waar je allerlei opgaven kan storten/zetten die daartoe betrekking hebben?

liefst per PB aan Klintersaas en/of aan mij, dan wel op aanwijzing van Klintersdaas of mij in een werktopic in het subforum toelatingsexamens.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures