[fysica] 2e wet newton + kinematica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 265

[fysica] 2e wet newton + kinematica

Een raket wordt verticaal afgevuurd van het aardoppervlak. Op een hoogte van 1 km is de snelheid 200 m/s en vallen de motoren stil.

De maximaal bereikbare hoogte voor de raket is?

A/ 5080 m

B/ 3040 m

C/ 2040 m

D/ 1000 m

Nu kan ik bedenken: de motoren stoppen dus van dan af gaat de snelheid constant blijven. 200 m/s. En de beginhoogte is 1000 m. maar bij toepassen van de formule x = x0 + v0t + at²/2 heb ik ook de tijd nodig

Hoe bereken ik die?

ik dacht al aan V = V0 - at maar dan gt. dus 200 = 0 -gt ==> 200/g = t

Iemand die me kan helpen?
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Berichten: 8.614

Re: [fysica] 2e wet newton + kinematica

Je bent op de goede weg.
ik dacht al aan V = V0 - at maar dan gt. dus 200 = 0 -gt ==> 200/g = t
Je draait begin- en eindsnelheid om. v is de eindsnelheid. Hoe groot is die? v0 is de beginsnelheid (de snelheid op het ogenblik dat de motoren stilvallen). Die heb je dus ook. g is de valversnelling, dus kun je de tijd perfect berekenen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [fysica] 2e wet newton + kinematica

Idd. Khad over het hoofd gezien dat als hoogte = max, v = 0.

Bedankt!!
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] 2e wet newton + kinematica

Iemand die me kan helpen?
Dat doen we ;)

We zijn bezig met een complete verzameling oefenvragen voor dit soort examens. Kun jij ons helpen aan vragensets, of hier minstens erbij vermelden wat de bron is van elke vraag die je hier stelt? ;) (en dat geldt voor iedereen die zich hiervoor aan het voorbereiden is)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [fysica] 2e wet newton + kinematica

Jan van de Velde schreef:Dat doen we ;)

We zijn bezig met een complete verzameling oefenvragen voor dit soort examens. Kun jij ons helpen aan vragensets, of hier minstens erbij vermelden wat de bron is van elke vraag die je hier stelt? ;) (en dat geldt voor iedereen die zich hiervoor aan het voorbereiden is)
Dat kan ik zeker. al mijn opgaven van gisteren en vandaag komen uit de bundel "fysica" , die als voorbereiding gegeven werd aan de KUL.

Maar is er geen topic waar je allerlei opgaven kan storten/zetten die daartoe betrekking hebben?
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Berichten: 8.614

Re: [fysica] 2e wet newton + kinematica

Idd. Khad over het hoofd gezien dat als hoogte = max, v = 0.
Mooi, het correcte antwoord is dus 3040 m.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] 2e wet newton + kinematica

al mijn opgaven van gisteren en vandaag komen uit de bundel "fysica" , die als voorbereiding gegeven werd aan de KUL.
Kun je dat nader omschrijven (van het titelblad of zo)?. Is dat digitaal?
Maar is er geen topic waar je allerlei opgaven kan storten/zetten die daartoe betrekking hebben?
liefst per PB aan Klintersaas en/of aan mij, dan wel op aanwijzing van Klintersdaas of mij in een werktopic in het subforum toelatingsexamens.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer