zwitterion

Moderator: ArcherBarry

Reageer

zwitterion

Wat is het verschil tss een zwitterion en een amfifatisch molecule?

Berichten: 115

Re: zwitterion

Aliphatisch ken ik wel maar amfifatisch niet volgens mij heb je dit verkeerd gespeld.

Ik kan dus niet zeggen het verschil tussen beide. Wel kan ik zeggen wat een zwitterion, ook wel dipolair ion, is.

neem het molecuul,

NH2-CRH-COOH

We zijn snel geneigd om het zo op te schrijven. Echter het merendeel (het is in balans) komt voor in deze structuur,

NH3(+) - CRH - COO(-)

De laatste (ladings) vorm van dit molecuul word zwitterion/dipolair ion genoemd en is pH afhankelijk.

Berichten: 167

Re: zwitterion

volgens mij bedoelt deze persoon een amfoliet

dit is een molecule die zowel als base of als zuur kan optreden
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Berichten: 704

Re: zwitterion

minemin schreef:volgens mij bedoelt deze persoon een amfoliet  

dit is een molecule die zowel als base of als zuur kan optreden


volgens mij bedoelt de ts een amfipatisch molecuul: een molecuul dat zowel hydrofiel als hydrofoob is, zoals vele membraaneiwitten.

Berichten: 284

Re: zwitterion

"amfifatisch" en "amfipatisch" zijn blijkbaar synoniemen : men bedoelt iets gelijkaardigs. In het Engels is de Grieks ph voor f wel behouden, zodat onduidelijk is of er een schrijffout in het spel is of niet en zo ja waar die dan eigenlijk zit

http://www.ccsn.nevada.edu/science/jreed/190.C8.htm (II. Membrane structure)

http://www.biophys.leidenuniv.nl/Teaching/...ge/langmuir.htm (fig.1)

http://www.iupac.org/didac/Didac%20Ned/Did...ontent/CG03.htm

http://www.vgk.rug.ac.be/cursus/biochem1k/.../hoofdstuk3.doc (o.m. p.36)

Re: zwitterion

sdekivit schreef:
minemin schreef:volgens mij bedoelt deze persoon een amfoliet  

dit is een molecule die zowel als base of als zuur kan optreden
volgens mij bedoelt de ts een amfipatisch molecuul: een molecuul dat zowel hydrofiel als hydrofoob is, zoals vele membraaneiwitten.
Idd! Maar zoals hierboven vermeld zij het synoniemen...

Een zwitterion is zowel positief als negatief geladen en heeft dus zowel base als zuureigenschappen.

Er is dus geen verband??

Re: zwitterion

volgens mij moet je het zo bezien:

een zwitter-ion is amfipatisch, maar een amfipatisch molecule is niet altijd een zwitter-ion,....

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: zwitterion

Waarom zou een zwitterion per definitie amfipatisch zijn?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: zwitterion

Een zwitterion is ook niet per definitie amfifatisch. Het is gewoon polair, meestal zonder apolaire kant

Berichten: 5

Re: zwitterion

Oh zijn zwitterionen polair?

Ik dacht juist dat het niet polair was doordat er een dipool moment optreedt die elkaar opheft.

Dit kan zowel een negatieve als positieve lading zijn.

De totale net-lading is namelijk "0" van een zwitter-ion oftewel Amphoteric.

Als je kijkt naar bijvoorbeeld een component dat zowel zure als alkalische eigenschappen heeft, dit zijn dan amfotere stoffen.

Hierin zijn bijvoorbeeld de belangrijkste functionele structuren de min-of-meer quaternair stikstof en carboxylgroep.

Zo'n structuur kan cetylalcohol betaine zijn.

Deze wordt daarentegen weer gebruikt als industrieel reinigingsmiddel of haar shampoo.

Hopelijk schept dit enige duidelijkheid.

Groetjes,

James

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: zwitterion

Oh zijn zwitterionen polair?
Niet per se, maar meestal wel. In 1 molecuul een positieve en een negatieve lading. En dus een dipool. En dus polair.

Tenzij het om een enorm groot apolair molecuul gaat, waar de polariteit die ontstaat door de ladingsscheding niet opweegt tegen het grote apolaire restant.
Ik dacht juist dat het niet polair was doordat er een dipool moment optreedt die elkaar opheft.

Dit kan zowel een negatieve als positieve lading zijn.
Een positieve en een negatieve lading vormen samen een (1) dipool. Er is dus geen sprake van dipoolmomenten die elkaar opheffen.
De totale net-lading is namelijk "0" van een zwitter-ion oftewel Amphoteric.
Een zwitterion is vaak amfoteer, maar ook hier geldt weer: Het zijn verschillende begrippen, geen synoniemen van elkaar. Dat de totale lading 0 is zegt hoegenaamd niets. De totale lading van een watermolecuul is ook 0.
Als je kijkt naar bijvoorbeeld een component dat zowel zure als alkalische eigenschappen heeft, dit zijn dan amfotere stoffen.

Hierin zijn bijvoorbeeld de belangrijkste functionele structuren de min-of-meer quaternair stikstof en carboxylgroep.
Amfoteren zijn stoffen die zowel als zuur als als base kunnen reageren. Daarvoor is het absoluut niet nodig dat er een zuurgroep en een basische groep aanwezig zijn. Het HCO3- ion is een voorbeeld, en zinkoxide (ZnO) ook. Dat reageert met H+ tot Zn2+ en H2O, en met OH- tot Zn(OH)4-.
Zo'n structuur kan cetylalcohol betaine zijn.
cetylalcohol betaine is niks. Cetyl alchol (hexadecanol) is een stof, en cetyl betaïne ook. Cetyl betaïne is een zwitterion, met een positef geladen quaternair stikstofatoom en een negatief geladen carboxylaatgroep. Maar het is geen amfoteer, want het kan alleen als base reageren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer