Verzamelingen van reële getallen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 581

Verzamelingen van re

Kan iemand me helpen met voorbeelden van:

een eindige en naar boven onbegrensde verzameling

bedankt
---WAF!---

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Verzamelingen van re

Lijkt me niet mogelijk, immers het maximum van een eindig aantal reële getallen is altijd gedefinieerd, dus een eindige verzameling reële getallen is altijd naar boven begrensd door zijn maximum.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Verzamelingen van re

Wel, dat was in feite ook wat ik dacht. Maar ik kwam deze vraag tegen als oefening en dacht daardoor dat ik misschien toch iets over het hoofd zag...

bedankt
---WAF!---

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Verzamelingen van re

Zeker dat dit de precieze vraag was?

"Geef een voorbeeld van een eindige en naar boven onbegrensde deelverzameling van
\(\rr\)
"

Ik heb in feite net een bewijs geleverd dat dat onmogelijk is, dus ik vrees dat de vraag fout is (of het was juist de bedoeling dit op te merken).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Verzamelingen van re

Het was inderdaad de bedoeling dit op te merken, en ook uit te leggen waarom. Enfin, ik was gewoon iets te snel, de vraag maar half gelezen...
---WAF!---

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Verzamelingen van re

Gelukkig maar ;)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Verzamelingen van re

Als het niet per se een verzameling reële getallen moet zijn, maar bijvoorbeeld ook mocht bestaan uit reële vectoren of matrices, dan zou je je kunnen afvragen of
\(A = \left\{ {1 \choose 0},{0 \choose 1} \right\}\)
en
\(B = \left\{ \left(\startmatrix 1 & 0 \\ 0 & 1 \endmatrix\right) , \left(\startmatrix 0 & 1 \\ 1 & 0 \endmatrix\right) \right\}\)
wel aan de eis zouden voldoen...
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Verzamelingen van re

Als het niet per se een verzameling reële getallen moet zijn
Dat moet wel, zo bleek ;)
maar bijvoorbeeld ook mocht bestaan uit reële vectoren of matrices
Hoe zou jij 'naar boven begrensd' willen definiëren voor een verzameling reële matrices?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Re: Verzamelingen van re

Hoe zou jij 'naar boven begrensd' willen definiëren voor een verzameling reële matrices?


Je kunt matrices zien als eindige, geordende verzamelingen van kolomvectoren.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Verzamelingen van re

Phys schreef:Dat moet wel, zo bleek ;)

Hoe zou jij 'naar boven begrensd' willen definiëren voor een verzameling reële matrices?
Niet (net zoals ik dat voor vectoren niet zou willen), vandaar dat zo'n eindige verzameling dus niet van boven begrensd is =D>

Nouja het is een beetje geneuzel moet ik toegeven, het begrip begrensdheid is natuurlijk gewoon niet van toepassing op zulke ruimtes.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Verzamelingen van re

Over geneuzel gesproken: Je kunt op de ruimte van matrices een topologie bedenken (en wel meer dan 1). Als er een bol is waar alle gegeven verzamelingen in liggen, dan is de verzameling (naar boven) begrensd.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Verzamelingen van re

(net zoals ik dat voor vectoren niet zou willen)
Dat had ik al inbegrepen door een vector als een 1xn- of nx1-matrix op te vatten =D>
Niet , vandaar dat zo'n eindige verzameling dus niet van boven begrensd is ;)
Huh? Als je 'naar boven begrensd' niet definieert, kun je toch ook niet zeggen dat de verzameling al dan niet naar boven begrensd is?
Nouja het is een beetje geneuzel moet ik toegeven, het begrip begrensdheid is natuurlijk gewoon niet van toepassing op zulke ruimtes.
Als je graag wilt, zal het best lukken. Er zijn sowieso definities van 'begrensdheid' in algemene metrische ruimtes, topologische vectorruimtes, ... Dus zeker voor matrices (matrixnorm, en andere). Dan is het gewoon: de verzameling moet in een bol met een of andere eindige straal R liggen, waarbij de bol dus gebruikmaakt van je norm/metriek/topologie...

Als je 'naar boven en onder begrensd' wilt definiëren - zoals hier - heb je volgens mij ook nog een concept van '(partiële) orde' nodig.

Maar dit is allemaal een beetje off-topic, dus laten we er maar niet verder over gaan, althans in dit topic.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer