[fysica] hydrostatica, allerlei oefeningen (3)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 265

[fysica] hydrostatica, allerlei oefeningen (3)

Er zijn 3 oefeningen waar ik het juiste antwoord niet vind. Op hoop van zege jullie wel ;)

1e oefening: een plank heeft een dichtheid van 800 kg/m³. welk deel van het volume van de plank zit onder water?

(0,8;0,2;0,1;0,9)

bij deze heb ik aangezien maar 1 gegeven geen flauw benul

2e oefening: om een blokje hout met massadichtheid 750 kg/m³ en volume 0,005 m³ net onder water te duwen, moet een kracht worden uitgeoefend van ? (37,7 N; 50N; 12,3N; 87,7N)

Ik dacht ==> Ja kan mss de massa van het blokje bepalen en dan bepalen wat de zwaartekracht is van het blokje en dat gelijk stellen aan het tegengestelde van de archimedeskracht. Of mag dit niet?

3e oefening: Een vrachtschip dat een horizontale doorsnede heeft van 4500 m² zakt wanneer het word volgeladen 6 m dieper het water in. de massa van de lading is? (27 000 000 kg; 270 000 000 kg; 60 000 kg; 4 500 000 kg)

Ik dacht ==> goed je zou moeten een begintoestand en een eindtoestand vergelijken. Maar er is volgens mij te weinig gegeven om dit op te lossen. Hoe begin je hier aan?
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [fysica] hydrostatica, allerlei oefeningen (3)

nikske schreef:1e oefening: een plank heeft een dichtheid van 800 kg/m³. welk deel van het volume van de plank zit onder water?

(0,8;0,2;0,1;0,9)
2e oefening: om een blokje hout met massadichtheid 750 kg/m³ en volume 0,005 m³ net onder water te duwen, moet een kracht worden uitgeoefend van ? (37,7 N; 50N; 12,3N; 87,7N)

Ik dacht ==> Ja kan mss de massa van het blokje bepalen en dan bepalen wat de zwaartekracht is van het blokje en dat gelijk stellen aan het tegengestelde van de archimedeskracht. Of mag dit niet?
1000 (dichtheid water) * 9.81 * 0.005 = 49.05 N is de opwaartse druk

750 (dichtheid plank) * 9.81 * 0.005 = 36.7875 N is de neerwaartse druk

Je moet dus 49.05 - 36.7875 = 12.3 N extra kracht leveren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [fysica] hydrostatica, allerlei oefeningen (3)

3e oefening: Een vrachtschip dat een horizontale doorsnede heeft van 4500 m² zakt wanneer het word volgeladen 6 m dieper het water in. de massa van de lading is? (27 000 000 kg; 270 000 000 kg; 60 000 kg; 4 500 000 kg)
Als we voor begintoestand 1 meter rekenen is er 4500m2 * 1 meter diep = 4500m3 waterverplaatsing

Nu zakt hij 6 meter dieper, ofwel 4500 * 7 meter diep = 31500m3 waterverplaatsing

Er is dus 31500 - 4500 = 27000 m3 meer waterverplaatsing. De dichtheid van water is 1000 kg/m3, dus een extra gewicht van 27000 * 1000 = 27.000.000 kg.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [fysica] hydrostatica, allerlei oefeningen (3)

anusthesist schreef:Als we voor begintoestand 1 meter rekenen is er 4500m2 * 1 meter diep = 4500m3 waterverplaatsing

Nu zakt hij 6 meter dieper, ofwel 4500 * 7 meter diep = 31500m3 waterverplaatsing

Er is dus 31500 - 4500 = 27000 m3 meer waterverplaatsing. De dichtheid van water is 1000 kg/m3, dus een extra gewicht van 27000 * 1000 = 27.000.000 kg.
Dus die 1 meter mag je gewoon veronderstellen?
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [fysica] hydrostatica, allerlei oefeningen (3)

Dus die 1 meter mag je gewoon veronderstellen?
Ja, er is altijd 6 meter verschil toch?

Als je 3 meter als begintoestand neemt krijg je:

4500*3 = 13500

4500*9 = 40500

Het verschil is dus weer 27000 en dit geldt voor elke begintoestand. Simpel gezegd: je hebt altijd 6 * 4500 = 27000m3 meer verplaatsing.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [fysica] hydrostatica, allerlei oefeningen (3)

Oef 1 en 3 snap ik nu. Maar bij oefening 2 ben ik nog niet mee. 0k water oefent een kracht uit op het blokje en het blokje ondervindt dus een archimedeskracht. Maar ik begrijp niet hoe je dit berekend.

Waarom die opwaartse en neerwaartse druk?
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [fysica] hydrostatica, allerlei oefeningen (3)

nikske schreef:Oef 1 en 3 snap ik nu. Maar bij oefening 2 ben ik nog niet mee. 0k water oefent een kracht uit op het blokje en het blokje ondervindt dus een archimedeskracht. Maar ik begrijp niet hoe je dit berekend.

Waarom die opwaartse en neerwaartse druk?
De druk die het water uitoefent op het blokje is:

Afbeelding

De opwaarste Archimedeskracht (Fa) = 1000 * 9.81 * 0.005 = 49.05 N

Het blokje levert een kracht van F = mg, ofwel F = (750*0,005) * 9.81 = 36.7875 N

De opwaartse kracht is groter dan de kracht die het blokje uitoefent en het blokje zou dus blijven drijven. Als je

de 49.05 - 36.7875 = 12.3 N extra neerwaartse druk levert blijft het blokje precies onder water, omdat dan

de opwaartse druk volledig wordt geevenaard.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [fysica] hydrostatica, allerlei oefeningen (3)

anusthesist schreef:De druk die het water uitoefent op het blokje is:

Afbeelding

De opwaarste Archimedeskracht (Fa) = 1000 * 9.81 * 0.005 = 49.05 N

Het blokje levert een kracht van F = mg, ofwel F = (750*0,005) * 9.81 = 36.7875 N

De opwaartse kracht is groter dan de kracht die het blokje uitoefent en het blokje zou dus blijven drijven. Als je

de 49.05 - 36.7875 = 12.3 N extra neerwaartse druk levert blijft het blokje precies onder water, omdat dan

de opwaartse druk volledig wordt geevenaard.
Bedankt voor de heldere uitleg. En zoals de opgave voorschrijft 0.005 gebruiken ipv 0.05 zal me denk ik ook al veel helpen ;) . Stom typfoutje van mij dus op mijn rekenmachine
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] hydrostatica, allerlei oefeningen (3)

Stom typfoutje van mij dus op mijn rekenmachine
Gooi dat ding aan de kant, want op je toelatingsexamen mag je die toch ook niet gebruiken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [fysica] hydrostatica, allerlei oefeningen (3)

Gooi dat ding aan de kant, want op je toelatingsexamen mag je die toch ook niet gebruiken?


Das waar. Maar sommige oefeningen moet je hier wel met rekenmachine doen. Want bv voor "g" gebruik je bij deze oef 9,8 wil je mooi uitkomen wat ze vragen, maar op toelatingsexamen gebruik je 10. En de getalletjes zijn daar mooier afgerond ook. Al bij al zal ik dat toestel toch maar wat verder uit de buurt zetten ;) . Dat traint mijn hoofdrekenen nog wat :P
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] hydrostatica, allerlei oefeningen (3)

Maar sommige oefeningen moet je hier wel met rekenmachine doen.
behalve indien je logaritmen of onexacte goniometrische waarden (bijv sin(53°) ) moet gebruiken valt dat in de praktijk reuze mee. De antwoordkeuzes zie ik vaak in waarden die een factor 2 of meer van elkaar afwijken, en anders in significanties van niet meer dan drie cijfers. Dat is op een kladblaadje makkelijker te behappen dan het lijkt. Probleem met jouw generatie is dat jullie het niet meer gewend zijn. Oefenen op dat punt is dus cruciaal, óók als de getalletjes wat minder rond zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [fysica] hydrostatica, allerlei oefeningen (3)

behalve indien je logaritmen of onexacte goniometrische waarden (bijv sin(53°) ) moet gebruiken valt dat in de praktijk reuze mee. De antwoordkeuzes zie ik vaak in waarden die een factor 2 of meer van elkaar afwijken, en anders in significanties van niet meer dan drie cijfers. Dat is op een kladblaadje makkelijker te behappen dan het lijkt. Probleem met jouw generatie is dat jullie het niet meer gewend zijn. Oefenen op dat punt is dus cruciaal, óók als de getalletjes wat minder rond zijn.
Das waar en dat is mijn probleem. Oefenen op hoofdrekenen, want dat kan verrassend genoeg nog vaak problemen geven.

Althans staan in het formularium fysica dat nu is aangepast wel al heel wat uitgewerkt van sinussen en cosinussen, zelfs logaritmen
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] hydrostatica, allerlei oefeningen (3)

De antwoordkeuzes zie ik vaak in waarden die een factor 2 of meer van elkaar afwijken, en anders in significanties van niet meer dan drie cijfers. Dat is op een kladblaadje makkelijker te behappen dan het lijkt.
Stel je komt uit op 1065, terwijl de antwoordkeuzes zijn (o.a.)

a. 1,06*10^3

b. 10,7

Dan zit je absoluut gezien dicht bij a, maar als je een factor 100 ergens bent vergeten zou het ook 10,65\(\approx\)10,7 kunnen zijn. Wat dan?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] hydrostatica, allerlei oefeningen (3)

als je een factor 100 ergens bent vergeten
Of je die factor 100 vergeet op je kladblaadje of op je rekenturk maakt ook niks uit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [fysica] hydrostatica, allerlei oefeningen (3)

Of je die factor 100 vergeet op je kladblaadje of op je rekenturk maakt ook niks uit.


Een wat?? ;)
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Reageer